Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

WESKER

Aktiv medlem
Första gången.

Denna fågel har jag aldrig sett förut, jag har googlat på diverse färg och storlekskombinationer men överlåter nu artbestämmandet till proffsen på denna sida. Vad är det för fågel?
 

Bilagor

matchis

Aktiv medlem
Vilken Rovfågel

Kan ni hjälpa mig med att identifiera denna rovis plåtad i dag vid Drättinge gård, öster om Landsjön.
Trodde först att det var en Ormvråk juvenil eftersom de har sitt revir här men blev lite fundersam kring den "gråa" dräkten

Okänd rovis.jpg

MVH

Mats C
 
Senast ändrad:

gavia

Aktiv medlem
Kan ni hjälpa mig med att identifiera denna rovis plåtad i dag vid Drättinge gård, öster om Landsjön.
Trodde först att det var en Ormvråk juvenil eftersom de har sitt revir här men blev lite fundersam kring den "gråa" dräkten

Visa bilaga 142298

MVH

Mats C
även om en del sittande ormvråkar och bivråkar kan vara rätt lika, sätter jag nog mitt kort på ormvråk här. färgen i sig är ingen karaktär. hade gärna sett den fr någon annan vinkel, typ framifrån.

Med vänlig hälsning peter
 

matchis

Aktiv medlem
Jag tackar för de snabba svaren Jonny och Peter
Fick tyvärr ingen mer bild då en bil skrämde fågeln på flykt.
Hoppas på fler foton vid senare tillfällen

Bästa Hälsningar

Mats C
 

gavia

Aktiv medlem
Är ingen expert men tror det skiljer på ögonen också. Ormvråk mörka/bruna. Bivråk gula.
VISST jag hade också för mig att det var ngt med irisfärgen. detta är ju en juvenil fågel, och enl Forsman så har både bi o ormvårk mörk iris som ungfågel. gamla bivråkar har dock gul iris.

Med vänlig hälsning peter
 

holmbo

Aktiv medlem
Fick några bilder på den här vråken för några dar sen i Västmanland/Arboga. Vid första anblicken ser det ut som en vanlig mörk ormvråk, men när den vände ovansidan till visade den vita fläckar på bägge vingarna. Troligast är det en vanlig ormvråk med nån form av missfärgning eller ruggning som ställer till det men ville i alla fall ställa frågan här. Kan det vara något annat?

//Lars
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Fick några bilder på den här vråken för några dar sen i Västmanland/Arboga. Vid första anblicken ser det ut som en vanlig mörk ormvråk, men när den vände ovansidan till visade den vita fläckar på bägge vingarna. Troligast är det en vanlig ormvråk med nån form av missfärgning eller ruggning som ställer till det men ville i alla fall ställa frågan här. Kan det vara något annat?

//Lars
Det är en ormvråk. De kan ha lite vitt på ovansidan handen ibland, och som du skriver kan nog ruggningen göra att det ser mer vitt ut än vad det gjorde innan.

Mvh Toni
 
ANNONS