Annons

Råd makro + butik i New York?

Produkter
(logga in för att koppla)

nike83

Medlem
Hejsan

Jag är en nybörjare inte fotar inte jättemycket. dock har jag fastnat för macro och har ett 50mm sigma. autofokusen har tidigare gått sönder, men nu så hittar jag inte fokusen alls med objektivet (bilderna blir inte skarpa längre).


har ett 1000d-hus och jag funderar på ett 75mm alternativt 100mm macro.

vad tycker ni jag ska köpa för nytt macro-objektiv?
vill inte lägga jättemycket pengar, men vill inte köpa något skit heller!


på lördag åter jag till new york och vill gärna ha tips på bra/billig fotobutik för inköp av macro-objektiv.

/Fredrik
 

Linslusen66

Ny medlem
New York

Hejsan

Jag är en nybörjare inte fotar inte jättemycket. dock har jag fastnat för macro och har ett 50mm sigma. autofokusen har tidigare gått sönder, men nu så hittar jag inte fokusen alls med objektivet (bilderna blir inte skarpa längre).


har ett 1000d-hus och jag funderar på ett 75mm alternativt 100mm macro.

vad tycker ni jag ska köpa för nytt macro-objektiv?
vill inte lägga jättemycket pengar, men vill inte köpa något skit heller!


på lördag åter jag till new york och vill gärna ha tips på bra/billig fotobutik för inköp av macro-objektiv.

/Fredrik
I New York finns många butiker för foto.
2 är att rekomendera B&H www.bhphotovideo.com världens största.
dock hittade jag en lite mer lagom www.jr.com låg påvägen till Chinatown från B&H
Kolla på nätet innan så ser du vem som är billgast på just det du ska ha.
Tänk också efter hemma om de inte har den saken jag ska ha vad kan jag köpa istället?
 

control87th

Aktiv medlem
Kan rekommendera B&H. Måste tyvärr varna för småbutikerna på hörnet, på mer än ett ställe försökte de lura mig...

Ett trick de kör med är att visa upp vad du frågar efter och låta dig testa sen när du bestämt dig så är det något fel med just det objektivet (begagnat eller ...) så tar de fram en annan låda med samma "70-300"... vad de gjorde på ett ställe var att försöka sälja ett 70-300 icke L till ett bra 70-300L pris!
 

dannekarlsson

Aktiv medlem
Jag var i precis samma situation för ett tag sedan och letade febrilt efter ett prisvärt 100mm macro och kom fram till att Tokina har ett mycket bra och prisvärt 100mm macro, så kolla på det! Säljs för 489 dollar på B&H, se länk. Tänk på att i NY lägger de på 8-9% i skatt!

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=tokina+100+canon&N=0&InitialSearch=yes

Hittade själv ett begagnat Nikon 105mm VR för samma pris men är helt övertygad om att Tokinas är minst lika bra! Hoppas du får en bra resa, reser själv dit på måndag =)

/Daniel
 

nike83

Medlem
tackar så mycket för eran respons!

jag funderar nu på om jag ska ta en Canon 60mm eller Canon 100mm (båda med USM)?

anledningen att jag inte väljer ett "alternativt" objektiv är min erfarenhet av Sigma + att canon ger garanti över hela världen (kanske de andra har lika dan garanti?)

jag fotar en del i mitt saltvattensakvarium samt lite ute..... är det "värt" ca 1000kr extra för ett 100mm ?
 

nike83

Medlem
jag har insett att jag sparar kanske 400kr på att köpa ett 100mm i new york..... :(

jag lägger ner projektet!
 

WebDog

Aktiv medlem
jag har insett att jag sparar kanske 400kr på att köpa ett 100mm i new york..... :(

jag lägger ner projektet!
Oavsett om projektet är nedlagt eller inte, så rekommenderar jag ett besök på B&H, bara deras linbana i taket är värt besöket! En otrolig affär som drivs av ortodoxa judar med skägg och kalott. Som svensk blir man rätt ställd när man kommer dit :)

Ett annat ställer som jag inte varit på men är nästan lika stort är Adorama.

Ha det så kul i NYC
 

nike83

Medlem
Oavsett om projektet är nedlagt eller inte, så rekommenderar jag ett besök på B&H, bara deras linbana i taket är värt besöket! En otrolig affär som drivs av ortodoxa judar med skägg och kalott. Som svensk blir man rätt ställd när man kommer dit :)

Ett annat ställer som jag inte varit på men är nästan lika stort är Adorama.

Ha det så kul i NYC
tack Lasse! :)

ska kolla upp vart det ligger, så får jag se om hur prioriteringen blir!
 
ANNONS