Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

harbohonung

Medlem
Vad snabba ni är!

Lite besvärligt att komma ihåg att trycka ae-lock.
Det är smidigare på M där man bara vrider direkt. M5 mäter ju inte exponeringen förräns man håller ned avtryckaren så det är väl därför man måste köra ae-lock först.

Ett annat trassel är att det inte finns nåt lås på fokusen när man kör manuellt med ef-m objektiven.
Tar man kort på stjärnorna blir det svårt om man inte har nån ljuskälla att kalibrera oändligheten mot.

Ruskigt trevlig kamera annars!
Hoppas dom kommer med fler fasta objektiv!!

/Alf
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ett annat trassel är att det inte finns nåt lås på fokusen när man kör manuellt med ef-m objektiven.
Tar man kort på stjärnorna blir det svårt om man inte har nån ljuskälla att kalibrera oändligheten mot.

Ruskigt trevlig kamera annars!
Hoppas dom kommer med fler fasta objektiv!!

/Alf
Finns det många såna objektiv man kan låsa fokus? Enda jag känner till är Irix.

/stefan
 

harbohonung

Medlem
Vanliga EF objektiv som har mf-af knapp 'känns' mer som man låser fokus. Man kan tex tejpa fokus ringen och det finns markering på objektivet var fokus är.
EF-M kör ju fokus fram och tillbaka när man byter objektiv så det känns mer osäkert om den faktiskt håller samma och man måste komma ihåg att ha på MF.
Gamla manuella objektiv funkar förstås men jag upplever mitt ef-m 22mm bättre än mitt gamla fl 20mm

/Alf
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vanliga EF objektiv som har mf-af knapp 'känns' mer som man låser fokus. Man kan tex tejpa fokus ringen och det finns markering på objektivet var fokus är.
EF-M kör ju fokus fram och tillbaka när man byter objektiv så det känns mer osäkert om den faktiskt håller samma och man måste komma ihåg att ha på MF.
Gamla manuella objektiv funkar förstås men jag upplever mitt ef-m 22mm bättre än mitt gamla fl 20mm

/Alf
Hmm,på min M3a är ju kopplingen mellan AF och M en knapp på hjulet. Är det ändrat på M5?

/Stefan
 

harbohonung

Medlem
Ja. Enklare att välja mf.
Problemet är att om man har mf och ställer fokus på oändlighet och sen slår av kameran. Då vet man inte vart fokus är när man slår på sen. Särskilt inte om man byter lins för då kör den fokus hit och dit när man sätter på linsen.

Irixen verkar trevlig! Får hålla utkik efter en sån 😊

/Alf
 

martinot

Aktiv medlem
Vad snabba ni är!

Lite besvärligt att komma ihåg att trycka ae-lock.
Det är smidigare på M där man bara vrider direkt. M5 mäter ju inte exponeringen förräns man håller ned avtryckaren så det är väl därför man måste köra ae-lock först.

Ett annat trassel är att det inte finns nåt lås på fokusen när man kör manuellt med ef-m objektiven.
Tar man kort på stjärnorna blir det svårt om man inte har nån ljuskälla att kalibrera oändligheten mot.

Ruskigt trevlig kamera annars!
Hoppas dom kommer med fler fasta objektiv!!

/Alf
Nu har jag själv inte hunnit testa M5 (bara hållit och vänt på den i någon butik/mässa), men skulle vara väldigt märkligt om det inte fungerade på exponeringskompensation även i P-läge.

Har fungerat på alla Canons DSLR:er som jag använt, och fungerar lysande fint på alla mina spegellösa motsvarigheter till M5, ifrån Fujifilm (bara att vrida på ratten för det) och Panasonic (antingen touchkontroll, men kan även sättas på valfri ratt).

Bara för att mätningen sker senare är ju inget problem, eller argument för att det inte skulle fungera. En kamera har ju massor av minne, och är ju bara för koden i CPU:en att läsa denna inställning som gjorts innan via skärm eller parameterratt (räcker med en enstaka byte här).

Var inte alls med på den...

(Jo, även om utbudet av objektiv är fantastiskt/bäst för Canons EOS FF-DSLR:er, så håller jag med att det är riktigt uselt på den spegellösa sidan - iaf om man jämför med Fujifilm och m43, men även tom. jämfört med Sonys så kritiserade E-mount-utbud).
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu har jag själv inte hunnit testa M5 (bara hållit och vänt på den i någon butik/mässa), men skulle vara väldigt märkligt om det inte fungerade på exponeringskompensation även i P-läge.
Det handlade det inte om exp. komp. utan om programförskjutning.

Dessutom hittade Per sidan i manualen där det beskrivs hur det funkar.
 

martinot

Aktiv medlem
Det handlade det inte om exp. komp. utan om programförskjutning.

Dessutom hittade Per sidan i manualen där det beskrivs hur det funkar.
Ahh, mitt fel som missuppfattat/läst fel (kändes väldigt märkligt att det inte skulle gå, då det finns på absolut alla kameror jag använt). :)

Ni tänker alltså på att man i P-läget efter automatiken justerar dess valda bländare eller tid upp/ner?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ni tänker alltså på att man i P-läget efter automatiken justerar dess valda bländare eller tid upp/ner?
Exponeringskompensation är ju att du vill göra bilden mörkare eller ljusare än vad automatiken vill, t ex om du fotar i snölandskap för att undvika att bilden blir mörk.

"Program shift" är att du i P-läget inte är nöjd med kombinationen av tid och bländare som automatiken ger. Säg att kameran har valt 1/40 och f 8 men du vill ha en kortare slutartid för att kunna frysa röresler så kan du justera så att det t ex blir 1/80 och f 5.6 istället. Bilden blir lika ljus som automatiken valt men du får kortare skärpedjup och kortare tid.

Jag har själv aldrig använt mig av detta in någon större omfattning men det blir ju egentligen som att använda Tv eller Av men man låter kameran välja ett utgångsläge som man sedan justerar om man så vill.
 

martinot

Aktiv medlem
"Ni tänker alltså på att man i P-läget efter automatiken justerar dess valda bländare eller tid upp/ner?"

"Program shift" är att du i P-läget inte är nöjd med kombinationen av tid och bländare som automatiken ger. Säg att kameran har valt 1/40 och f 8 men du vill ha en kortare slutartid för att kunna frysa röresler så kan du justera så att det t ex blir 1/80 och f 5.6 istället. Bilden blir lika ljus som automatiken valt men du får kortare skärpedjup och kortare tid.
Japp, det var precis det jag undrade/avsåg med ovan fråga. Tack.

Jag har själv aldrig använt mig av detta in någon större omfattning men det blir ju egentligen som att använda Tv eller Av men man låter kameran välja ett utgångsläge som man sedan justerar om man så vill.
Inte jag heller.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sånt finns ju på alla EOS, så det finns nog här också. På min gamla T90 finns sju olika P-lägen som man kan välja. Då är de redan färdigjusterade med ett eller flera steg kortare/längre tid från början.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sånt finns ju på alla EOS, så det finns nog här också. På min gamla T90 finns sju olika P-lägen som man kan välja. Då är de redan färdigjusterade med ett eller flera steg kortare/längre tid från början.
Ja, som skrivits flera gånger redan så har "vi" hittat funktionen även på M5, även om det är lite dold och dåligt dokumenterad.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Firmware 1.0.1 ute. Inget nytt under solen.
http://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos-m5.aspx?type=firmware

1. Korrigerar ett fenomen där nätet visas felaktigt i fall då rutnätet är inställt till 6x4 och en stående bild visas eller när en liggande bild roteras för att visas stående.
2. På andra språk än japanska har frasen ”antal bilder” ändrats till ”värde” på inställningsskärmen för ”timelapse-filminställningar > Intervall/antal”.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som testat fota sport som ex fotboll med EF 70-200/2.8?
Hur bra är AF egentligen då med adapter.

/stefan
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon som testat fota sport som ex fotboll med EF 70-200/2.8?
Hur bra är AF egentligen då med adapter.
Jag har plåtat lite allt möjligt med M5 och EF 70-200/2,8L IS II USM.
Folk som går och cyklar och springar funkar ganska bra. Men fåglar på nära håll är nästan hopplöst. Där hade en 5D Mark IV klarat sig bättre.

Fotboll är inte det svåraste motivet och spelarna håller sig som regel en bra bit från närgränsen. Så jag tror att du kommer få många skarpa bilder, men inte så många som med de bästa spegelreflexkamerorna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har plåtat lite allt möjligt med M5 och EF 70-200/2,8L IS II USM.
Folk som går och cyklar och springar funkar ganska bra. Men fåglar på nära håll är nästan hopplöst. Där hade en 5D Mark IV klarat sig bättre.

Fotboll är inte det svåraste motivet och spelarna håller sig som regel en bra bit från närgränsen. Så jag tror att du kommer få många skarpa bilder, men inte så många som med de bästa spegelreflexkamerorna.
Tack. Att den inte skulle mäta sig med de bästa spegelreflexkamerorna kunde jag gissa. Funderade mest på att jag inte tycker 6D är det bästa valet även om många anser den duger. Har ju haft 5D Mk3 och 7D och dessa två funkar mkt bättre än 6an. För 6an så funkar bäst mittpunkten, men att jämt centrera det jag vill ha fokus på är inget jag strävar efter. Därför funderade jag på M5an då jag inte riktigt känner för att köpa ytterligare ett tjockhus till. Räcker med att jag väntar på 6D Mk2 till sommar/höst.
M3 har jag och tycker att bildkvalitén är bra. Men sport och exakt fokus på rätt ställe mha dess AF-system är inte helt lysande.

Men din erfarenhet av den låter lovande! Tack så mycket.

/stefan
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Funderade mest på att jag inte tycker 6D är det bästa valet även om många anser den duger. Har ju haft 5D Mk3 och 7D och dessa två funkar mkt bättre än 6an. För 6an så funkar bäst mittpunkten, men att jämt centrera det jag vill ha fokus på är inget jag strävar efter. Därför funderade jag på M5an då jag inte riktigt känner för att köpa ytterligare ett tjockhus till. Räcker med att jag väntar på 6D Mk2 till sommar/höst.
M3 har jag och tycker att bildkvalitén är bra. Men sport och exakt fokus på rätt ställe mha dess AF-system är inte helt lysande.
M5 & M6 har väldigt mycket bättre AF för röliga motiv än M3.

Jämfört med en 6D är nog M5 rätt lika med skillnaden att du kan flytta AF-punkten.

6D Mark II kan säkert bli intressant, men den blir säkert dyrare än M5.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
M5 & M6 har väldigt mycket bättre AF för röliga motiv än M3.

Jämfört med en 6D är nog M5 rätt lika med skillnaden att du kan flytta AF-punkten.

6D Mark II kan säkert bli intressant, men den blir säkert dyrare än M5.
Tack!
Återgår till funderandet.. Vilket jag gjort sen den släpptes ;)

/stefran
 
ANNONS