Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D Mark II N (2006) reperation

Produkter
(logga in för att koppla)

NikiG

Medlem
Hej!

Min kära far bad mig kasta ut en hjälpande hand och tänkte börja här.

Hans gamla ögonsten; 1D Mark II N från 2006, har gått sönder och behöver repareras. Ska jag vara ärlig vet jag inte vad som gått sönder mer än att den inte vill fokusera när man tar en bild. Fokusen fungerar när man tittar genom sökaren. När man sedan knäpper bilden och kollar så är allting ur fokus.

Till saken hör är att spegeln(?) har ramlat ut och han tryckte dit den själv (som han beskriver det).

Jag är nu osäker på vart man kan vända sig?

Han lämnade in den i en lokal fotobutik (Falkenberg) och dem skickade iväg den (vet ej vart). Dem säger sen att de fick tillbaka kameran och att "det finns inga reservdelar till en så gammal kamera". Så han fick snällt betala runt 800:- utan att någon ens kollade på kameran.

Tack på förhand.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ring Canon RCC i Mölndal och fråga om de har reservdelar kvar att laga kameran.

Här är en beskrivning hur man sedan gör om man ska skicka in på service.
http://www.canon.se/support/consumer_products/repair.aspx

Det går också att ringa Canons support och fråga om kameran är för gammal för att lagas: 08 519 923 69

Kameran är rätt gammal och priserna sjunker snabbt för digitalkameror. Så ett alternativ är att köpa en fungerande begagnad kamera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hur spegeln sitter i kameran är kritiskt för hur autofokus fungerar. Så blev något fel när spegeln sattes på plats, då blir det suddigt sen.

Med tanke på att man kan köpa en begagnad 1D Mark III (ett betydligt utvecklingssteg framåt jämfört med 1D Mark IIN) bland Fotosidans annonser för under 5000 kronor får det nog anses helt tokigt att överväga att reparera kameran som tråden gäller.
 

NikiG

Medlem
Hur spegeln sitter i kameran är kritiskt för hur autofokus fungerar. Så blev något fel när spegeln sattes på plats, då blir det suddigt sen.

Med tanke på att man kan köpa en begagnad 1D Mark III (ett betydligt utvecklingssteg framåt jämfört med 1D Mark IIN) bland Fotosidans annonser för under 5000 kronor får det nog anses helt tokigt att överväga att reparera kameran som tråden gäller.
Det är det jag är inne på också - att spegeln sitter felaktigt.
Därav känns det surt att slänga kameran då det finns en chans att det bara är en mindre justering av någon som är erfaren som krävs.

Tack för tipsen om ny kamera - är medveten om detta men är ute efter vart jag ska vända mig för att fixa denna. Med som sagt, en sannolikhet att det inte ens behövs någon reservdel.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är det jag är inne på också - att spegeln sitter felaktigt.
Därav känns det surt att slänga kameran då det finns en chans att det bara är en mindre justering av någon som är erfaren som krävs.
Kolla först att de ens kan laga. Det är inte säkert att de bara vill justera en trasig spegel om de ska kunna lämna garanti på jobbet. Dessutom kan de ta längre tid att justera in en gammal spegel än en ny. Och så ska de ju ha reservdelar ...

Hur som helt lär det kosta. Minimipriset är två timmar. Därav råden om att kolla på en nyare begagnad kamera som 1D Mark III.

Tack för tipsen om ny kamera - är medveten om detta men är ute efter vart jag ska vända mig för att fixa denna. Med som sagt, en sannolikhet att det inte ens behövs någon reservdel.
Canon RCC i Mölndal är stället du ska vända dig till. De är bäst i Sverige på Canon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Älskar min gamla Bettan, !D MKIIN som nu gått 250.000 exponeringar eller mer. Den smattrar fortfarande på och ger så länge man håller sig till under 1600 ISO bra bilder.
En fantastisk kamera för sin tid. Den enda Canon jag nu har kvar och några objektiv.
Fast jag håller med. Den är med dagens mått mätt inte värd flera tusen i reparation.
Det är billigare att köpa en mer avancerad senare generation till lägre kostnad än vad en reperation kostar.
RCC är fantastiskt bra men det är inte gratis.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om man nu vill ha en "retro" som verkligen är det, inte en ny som försöker se ut så, då är fortfarande mitt tips om begagnad 1D Mark III relevant. Finns till salu här och var ett rejält steg framåt jämfört med 1D Mark II och 1D Mark IIN.

Priserna på en mark III är ju dessutom kaffepengar jämfört med de nivåer som 1D-serien ligger på nya.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Håller med om old school 1D-kamerorna. Och dom ger väldigt trevliga bildfiler måste jag säga. Men som redan påpekats - några hög-ISO kommer inte på fråga. Men som dagsljuskameror är det än idag få som slår de "klassiska" Canon-tonerna som poppar fram i de gamla färgprofilerna.

Fuji har en del som påminner om det dock.
 
ANNONS