Annons

Digitaland - att lita på?

Produkter
(logga in för att koppla)

MisterMustard

Aktiv medlem
Efter en kort titt skulle jag inte handla därifrån. Jag upplever den inte som seriös nog att lita på. du får kanske vad du beställer men räkna med gråimport (ingen garanti) och förmodligen problem vid övriga supportärenden.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är oftast när man vill ha hjälp med garantireparation som det kan straffa sig att ha handlat hos den billigaste.

Ett annat problem är att de kan mörka med vad de har i lager. Pengarna kan vara låsta länge medan man väntar.

Om du med kreditkort ska du vara rätt skyddad mot att bli totalblåst på pengarna. Bankkort direkt kopplade till ett bankkonto har inte alltid samma skydd.
 

Hwach

Ny medlem
Hej!

Jag har handlat därifrån ( 2år sedan) och är väldigt nöjd med både bemötande samt garanti. Väl paketerat och inga konstigheter. Tog 3 veckor ungefär att få prylarna. Allt äkta med, så det inte är klonade saker som det finns mycket av just nu.

Kanske undrar över vad jag köpte?

En Canon 6D med ett 24-70 f4 betalade 15.700kr totalt. Spårat mm mm.

Inte haft något problem med grejerna.

Hade dock köpt av en återförsäljare i Sverige om det var idag då jag är fotograf på heltid och uppskattar servicen samt så gynnar det de få butikerna som finns kvar.

Ha en strålande dag!

Hans
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hade dock köpt av en återförsäljare i Sverige om det var idag då jag är fotograf på heltid och uppskattar servicen samt så gynnar det de få butikerna som finns kvar.
Som yrkesfotograf kan man kvitta momsen. Då minskar prisskillnaden mellan Sverige och andra länder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nja, moms måste du ju betala oavsett varifrån du köper. Och är du momsreggad kan du dra av den, oavsett varifrån du köper.
Jag har inte skrivit något som motsäger det du skrivet.

Jag skrev att du får KVITTA momsen i efterhand. Inget om att man skulle få slippa betala moms.

Eftersom momssatsen är olika i olika länder kan de svenska priserna inkl moms te sig högre, men jämför man priser ex moms så blir ofta skillnaderna mindre.

Och är du momsreggad kan du dra av den, oavsett varifrån du köper.
Mig veterligen kan man inte få tillbaka moms från länder utanför-EU/EES.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eftersom momssatsen är olika i olika länder kan de svenska priserna inkl moms te sig högre, men jämför man priser ex moms så blir ofta skillnaderna mindre.
Ja, det är ju sant. Sverige har en av de högsta momssatserna i EU (25 procent) men skillnaden är ju inte jättestor mot Polens 23, Spaniens 21, Storbritanniens 20 eller Tysklands 19.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
=froderberg;2157054Eftersom momssatsen är olika i olika länder kan de svenska priserna inkl moms te sig högre, men jämför man priser ex moms så blir ofta skillnaderna mindre.
ett tillägg:
Inom EU finns det ett avtal att om företaget säljer för över en viss summa till Sverige(annat land inom EU) (har för mig ngnstans 350 000kr) så skall företaget ta ut svensk(det landets) moms.
Vilket då har gett att man åker på att betala de sista 5% i momsskillnad mellan England & Sverige.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ett tillägg:
Inom EU finns det ett avtal att om företaget säljer för över en viss summa till Sverige(annat land inom EU) (har för mig ngnstans 350 000kr) så skall företaget ta ut svensk(det landets) moms.
Vilket då har gett att man åker på att betala de sista 5% i momsskillnad mellan England & Sverige.
Jag har uppfattat att alla helst ska betala svensk moms istället för att man ska försöka få tillbaka den utländska momsen i efterhand. I många webbutiker kan man ange VAT-nummer och då slippa erlägga lokal moms.

För min firma gäller i alla fall att jag handlar utan moms från EU och sedan redovisar detta till Skatteverket och får betala svensk moms. I praktiken blir den momsen kvittad mot försäljningsmomsen så att jag slipper ligga ute med momspengarna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har uppfattat att alla helst ska betala svensk moms istället för att man ska försöka få tillbaka den utländska momsen i efterhand. I många webbutiker kan man ange VAT-nummer och då slippa erlägga lokal moms.

För min firma gäller i alla fall att jag handlar utan moms från EU och sedan redovisar detta till Skatteverket och får betala svensk moms. I praktiken blir den momsen kvittad mot försäljningsmomsen så att jag slipper ligga ute med momspengarna.
Det har du rätt i att det inte spelar ngn roll för ett företag, de kvittar ju momsen oavsett hur stor eller liten den är.
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag har uppfattat att alla helst ska betala svensk moms istället för att man ska försöka få tillbaka den utländska momsen i efterhand. I många webbutiker kan man ange VAT-nummer och då slippa erlägga lokal moms.

För min firma gäller i alla fall att jag handlar utan moms från EU och sedan redovisar detta till Skatteverket och får betala svensk moms. I praktiken blir den momsen kvittad mot försäljningsmomsen så att jag slipper ligga ute med momspengarna.
Fick svaret en gång, att priset inkluderar moms men inget är specat. Man betalar tex 500 € för en kamera och hur sjutton vet man hur man då ska momshatera?
 
ANNONS