Annons

2000kr billigare i uk

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Import från Hong Kong innebär att varan är tull- och momspliktig. Det är nog rätt svårt att smuggla varor när man anlitar en speditör.

Man bör alltså lägga på 30-35% på den angivna priset för att få slutpriset.
 

Sianin

Aktiv medlem
Om affären redan är gjord så går det ju inte att göra så.
Kan komma ett brev från fraktföretaget att de har lagt ut för tull och moms åt dig och du måste betala det innan du kan hämta ut varan. Om det inte framgår att tull och eventuell skatt ingår i priset så kan man räkna med att det brevet kommer.

När jag handlat utanför EU så har jag fått det i de flesta fall. Vet inte o, det beror på vilket land det kommer ifrån också, beroende på hur handelsavtalet mellan Sverige och det landet ser ut.

Nu sist köpe jag en jacka från Kanada och har dock än inte sett till detta brev och jag har hämtat ut paketet redan så peppar peppar. När jag köpt från USA har jag nog fått det i alla fall. Kina mins jag inte hur det var, de skriver ju ibland ner värdet så att det inte blir någon av de där kostnaderna, men jag har bara köpt kläder där ifrån och inte så dyra.

Min rekommendation är att inte handla utanför EU om du inte är beredd på att behöva betala eventuella tull och skatt extra, jag har egentligen bara köpt sånt som jag inte enkelt hittat inom EU om inte priset är mycket mycket lägre än här.

Nu en kamera från England ska ju inte några sådana kostnader tillkomma förutsatt att kameran faktiskt skickas innifrån England. Den viktiga frågeställningen är ju garanti och service hur det funkar om det är en grå import, bedöma risker med det och ta ett beslut om det är värt det.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan komma ett brev från fraktföretaget att de har lagt ut för tull och moms åt dig och du måste betala det innan du kan hämta ut varan. Om det inte framgår att tull och eventuell skatt ingår i priset så kan man räkna med att det brevet kommer.
Det handlar om att köpa från en firma i Storbritannien som är fortfarande med i EU.
 

Klintan

Aktiv medlem
http://www.onestop-digital.com/

Jag har köpt härifrån. Mycket snabb leverans, och inga problem med utrustningen. Garantierna består av en amerikansk försäkring. Ingen aning om försäkringen fungerar eftersom det aldrig varit något fel på någon japansk kamera eller objektiv jag har köpt från eller på plats i Asien sedan 1974. Enda problemet skulle väl vara att märkesverkstaden i Europa kan vägra att reparera eller sälja reservdelar. Men det har jag ingen erfarenhet av.
Kollade av nyfikenhet.
En Canon 85 1.2 II kostar i era två butiksexempel: ca England 1349 och HK 1437 Pund dvs 15000kr resp 16000kr. Hemma kostar den ca 19000kr.

Problemet med postorder är att tullen kan inspektera ditt paket och lägga på diverse skatter och du gör en sjukt trist affär.

Bäst är väl att åka till London över helgen, hämta gluggen och ta en sväng på stan.
Kolla om du kan få in ett reportage på samma gång?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om du köper från Cyber får du ju godis. ...

Risken att få ett returexemplar ( som kan vara ett måndagsexemplar) kanske är högre från utlandet

En kamera som köps i Kina kanske inte ens har Engelsk meny?

Kort sagt - det kan vara knepigt

.
Varför ska en kamera som säljs i tex Tyskland eller England löpa större risk att vara "måndagsexemplar". Jag har köpt kamerahus i Asien och grejerna fungarer alldeles utmärkt. Det man kan kalkylera med är risken att kameran pajar inom garantitiden i förhållande till den vinst man gör vid inköpstillfället. Är prisskillnaden stor kan det vara värt?

/Ulf
 

JanRoman

Ny medlem
Kollade av nyfikenhet.
En Canon 85 1.2 II kostar i era två butiksexempel: ca England 1349 och HK 1437 Pund dvs 15000kr resp 16000kr. Hemma kostar den ca 19000kr.

Problemet med postorder är att tullen kan inspektera ditt paket och lägga på diverse skatter och du gör en sjukt trist affär.

Bäst är väl att åka till London över helgen, hämta gluggen och ta en sväng på stan.
Kolla om du kan få in ett reportage på samma gång?
Jag beställde en Canon EOS 6D Mark II och ett Tamron 150-600 Generation 2 en torsdag 20:00. Jag betalade 14 600 för kameran och 9 000 för objektivet. De skickades från Hong Kong. Bara kameran kostar 19 990 i Sverige. Ingen moms och ingen tull. Om man "tvingas" betalar kan man få tillbaka de pengarna från onestop-digital.
 
ANNONS