Annons

eBay

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonysege

Aktiv medlem
Hej därute!

Har funderingar att köpa beg optik via eBay och undrar om ni har några erfarenheter att dela med er av?
Så länge säljaren ligger inom EU kan man väl som mest bli tvungen att betala momsskillnaden antar jag.
Hur stor är risken att jag måste betala tull och moms om jag köper från Japan, Hong Kong eller USA.
Brukar säljarens beskrivning av skick stämma om säljaren är så kallad Top-rated seller?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har inte så stor erfarenhet, men;
Om du köper från företag i EU så kanske moms kan bli annorlunda, men marginell kostnad.
Risken för avgifter från Asien kan bero priset, jag har köpt från Kina, Hong kong och Japan. Från 50-100:- till flera tusen, men tror inte jag betalat nåt extra.
Om Tullen ska lägga på tull och moms på alla varor ( även 50:) så får dom nog anställa några 100 pers.
Jag köper bara från Top-rated sellers, men det är ingen garanti, från Kina och Japan har jag bara köpt från företag.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Oavsett varifrån du köper kommer du betala det som står på sidan, plus eventuell frakt som specificeras.

Köper du från utanför EU (skatteunionen) kan du behöva betala moms när du tar in det i unionen. Min erfarenhet av Ebay är att saker från Nordamerika nästan alltid fastnar medan saker österifrån lättare slinker igenom.

Gällande skick och om det går att lita på säljaren så tror jag det så länge det inte är för bra för att vara sant. Fördelen med Ebay är ju just all rating. Ta en snabb koll på vad som sålts bara så att det även är lite dyra grejer.
 

"klick"

Aktiv medlem
Köper man från USA får man tänka på att många kör med global shipping program som fungerar så att man betalar momsen i förväg och säljaren skickar paketet till ebay först som sen skickar till dig.
VIsste inte om detta själv förren igårkväll när jag vann en auktion på ett objektiv.

Får hoppas det inte tar jättelångt tid.. Även lite konstig historik på säljaren även om han hade 100% 700st.
Han hade sålt allt från vanliga jackor till 3st BMWs :p

Får se hur långt tid frakten tar med detta GSP..
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har handlat en del, främst fotoprylar, från ebay. Min erfarenhet är att saker som skickas med fraktbolag som UPS, FedEx, Schenker etc. från länder utanför EU alltid blir momsade vid införseln om det handlar om lite större belopp, kanske 500 SEK och uppåt. Går försändelsen med landets egna postbolag och alltså distribueras av Postnord här hemma är chansen större att det slinker igenom utan avgifter. Detta tycks dock ha ändrat sig på senare tid och Postnord verkar kolla inkommande paket noggrannare. För säkerhet skull kalkylerar jag med att jag kommer att få betala avgifterna och om det fortfarande verkar lönsamt eller inte gå att få tag på på annat sätt fortsätter jag med nästa steg till ett eventuellt köp.

När jag hittar något jag är intresserad av kikar jag direkt på säljarens rating och antal transaktioner. Är den över 98,5% och minst 100 transaktioner kollar jag vidare genom att klicka på transaktionsantalet som tar mig vidare till listan med bedömningar för säljaren. Där kan jag se hur många betyg säljaren fått som just säljare, ofta vad som sålts och kommentarer från köparna samt när i tiden detta skett.

Verkar allt OK kollar jag fraktsätt och får då kalkylera med risken för tull och moms om det rör sig om en säljare utanför EU.

Ser det lovande ut köper jag, respektive bjuder på, varan.

Hittills har allt gått bra utom i två fall, båda gällande batterier till kameran där båda var uppenbara förfalskningar. Jag beskrev varför jag ansåg det vara förfalskningar (klantigt dålig logga på förpackningen och märkning på batteriet respektive enbart kända fel i märkningen av batteriet). I det ena fallet fick jag pengarna tillbaka och behålla batteriet (som klarade ca två laddningar innan kapaciteten sjönk dramatiskt) och i det andra fick jag returnera batteriet och fick då pengarna tillbaka.
 

"klick"

Aktiv medlem
En annan sak att tänka på är att fråga säljaren hur dom packar varan.. Helt sjukt hur definitionen av välpackat skiljer sig. Fick ett objektiv från Sydkorea som var så brutalt bra packad att jag nästan trilla av stolen.
Tänk såna där ryska trädockor som har en docka i en docka i en docka osv.. Matrjosjka heter dom tror jag. Till sist när man kom in till mitten låg det en plastask och inuti den låg det mjuk plast och inuti den var objektivet inpackad i en microfiberduk. Lådan hade klarat ett fall på 100m typ !

Så nästa paket från USA. Där ligger objektivet helt utan skydd förutom en bit bubbelplast som den lätt trillat ur och har då åkt runt i lådan med exponerat glas (lådan är mycket större än objektivet).. Yay. Får prova om den funkar sen..
 
ANNONS