Annons

"Sno" bilder till fotomontage, lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

El-Bonko

Aktiv medlem
Terje: Som sagt, han kanske snällt betalade vad bildbyråerna krävde (om han fick något krav). Han hade nog med negativ publicitet ändå och att försvara bildstölden i domstol vore då rätt osmart.
Eller han kanske helt enkelt köpte bilderna från byråerna. Att han bluffar med en sak behöver ju inte betyda att han gör det med en annan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tycker det är tråkigt det finns personer som tror att bara för att man gör något oetiskt/omoraliskt så betyder att att man även gör olagliga saker.
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker det är tråkigt det finns personer som tror att bara för att man gör något oetiskt/omoraliskt så betyder att att man även gör olagliga saker.
Jag vet inte om du följer politik alls men det brukar anses som väldigt besvärande för en politiker som inte betalar så enkla saker som TV-licens eller P-böter trots att det rimligen har väldigt lite eller inget med dennes tjänsteutövning att göra.

Terje åkte Sverige runt och predikade hur viktigt det var med naturfotots äkthet så det blev extra tyngd på trovärdigheten. Han får faktiskt stå ut med att bli mer ifrågasatt i närliggande frågor. De som grävde hittade en rad andra oegentligheter så när vi pratar om Terje verkar det vara ett rätt tydligt mönster.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Apropå moral och vad som är oetisk. Läste för två veckor sedan om upprullningen av Terje Hellesös bildmanipulationer, läste det som en roman under en veckas tid. Läste flera trådar parallellt (timme för timme), upprullningen på Flashback, dom trådar som fanns här samtidigt på FS, och sedan när det blev ett faktum och reaktionerna här på FS.

Tyckte ett tag att det nästan var lite obehagligt, alla fördömanden av "12-åringarna" på FB som framställdes som direkt okunniga av den kunniga expertisen här på FS.

Det som gav läsningen en extra dimension, är att man visste svaret. Ungefär som en bra film, där vet om den skyldige och man väntar på upplösningen, kommer den på nästa sida på FB eller sidan därpå?

När jag läste om det här dramat, tänkte jag på mytomani, psykopati och sekterism. Att så uppenbara saker kunde få passera, att folk med 40-50 års erfarenhet av foto inte kunde se det uppenbara, det får mig och tänka på drag av hjärntvätt. Nu handlade det om fotografiska bilder, tänk om det istället hade handlat om politik eller politisk maktutövning.

Radiodebatten bara någon vecka innan avslöjandet med Gunnar Glöersen är ju helt underbar, ett stycke samtidshistoria som borde vara en del i vilken psykologutbildning som helst. Att någon kan ljuga så uppenbart och totalt iskallt, när det är så uppenbart att det kommer att spricka. Jag får rysningar.

När det sedan avslöjas, då backar Terje inte mer än vad som är nödvändigt, - det var bara några få bilder, - det var några fler bilder, - det var alla 94 lodjursbilderna, - det gäller bara lodjursprojektet, - bara bilder under 2011 osv.

Läste en förklaring att Terje hade sett lodjuren i Mullsjö och ville förekomma sina egna bilder som skulle komma. Vet inte om han fortfarande hävdar att lodjuren fanns i Mullsjö?

Sveriges radio, debatten http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4671014

Sveriges radio, - bara några få... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=4678238

/Ulf
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Jag tycker det är tråkigt det finns personer som tror att bara för att man gör något oetiskt/omoraliskt så betyder att att man även gör olagliga saker.
I försäkringsbranschen tänker de så, en straffad eller någon som tidigare försökt begå försäkringsbedrägeri granskas hårdare.

Polisen drar samma slutsats, kända brottslingar är överrepresenterade i andra sammanhang som tex trängselskatt.

Eller för att ta ett exempel från i år, den som ljuger om publikens storlek vid sitt invigningstal ljuger sannolikt om andra saker :)
 

martinot

Aktiv medlem
Apropå moral och vad som är oetisk. Läste för två veckor sedan om upprullningen av Terje Hellesös bildmanipulationer, läste det som en roman under en veckas tid. Läste flera trådar parallellt (timme för timme), upprullningen på Flashback, dom trådar som fanns här samtidigt på FS, och sedan när det blev ett faktum och reaktionerna här på FS.

Tyckte ett tag att det nästan var lite obehagligt, alla fördömanden av "12-åringarna" på FB som framställdes som direkt okunniga av den kunniga expertisen här på FS.

Det som gav läsningen en extra dimension, är att man visste svaret. Ungefär som en bra film, där vet om den skyldige och man väntar på upplösningen, kommer den på nästa sida på FB eller sidan därpå?

När jag läste om det här dramat, tänkte jag på mytomani, psykopati och sekterism. Att så uppenbara saker kunde få passera, att folk med 40-50 års erfarenhet av foto inte kunde se det uppenbara, det får mig och tänka på drag av hjärntvätt. Nu handlade det om fotografiska bilder, tänk om det istället hade handlat om politik eller politisk maktutövning.

Radiodebatten bara någon vecka innan avslöjandet med Gunnar Glöersen är ju helt underbar, ett stycke samtidshistoria som borde vara en del i vilken psykologutbildning som helst. Att någon kan ljuga så uppenbart och totalt iskallt, när det är så uppenbart att det kommer att spricka. Jag får rysningar.

När det sedan avslöjas, då backar Terje inte mer än vad som är nödvändigt, - det var bara några få bilder, - det var några fler bilder, - det var alla 94 lodjursbilderna, - det gäller bara lodjursprojektet, - bara bilder under 2011 osv.

Läste en förklaring att Terje hade sett lodjuren i Mullsjö och ville förekomma sina egna bilder som skulle komma. Vet inte om han fortfarande hävdar att lodjuren fanns i Mullsjö?

Sveriges radio, debatten http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4671014

Sveriges radio, - bara några få... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=4678238

/Ulf
Intressant!

Jobbade i Norge under tiden, och fick höra om detta i min lokala fotoklubb på jobbet. Debatten var rätt stor även där.

Har du kvar de relevanta länkarna till FB och FS så får du gärna dela med dig av de.
 

iSolen.se

Guest
Intressant!

Jobbade i Norge under tiden, och fick höra om detta i min lokala fotoklubb på jobbet. Debatten var rätt stor även där.

Har du kvar de relevanta länkarna till FB och FS så får du gärna dela med dig av de.
Läste också flashback (ej facebook) tråden nyligen och fick också den där egendomliga känslan...man visste ju hur det skulle sluta. Det måste finnas ett namn på syndromet. Mytoman?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker Terje-storyn är otroligt fascinerande, när auktoriteter uttalar sig så tvärsäkert och när det uppenbart är så sjukt fel. Är heller inte intresserad av skuldfrågan, utan hur påverkbara vi är som individer, hur lätt det kan vara att manipulera sina "lärjungar".

En intressant aspekt, vad är det vi egentligen ser, det som någon har sagt att vi ska se eller kan någon genom att vara övertygande få oss att acceptera saker, som uppenbart inte stämmer?

Många yngre användare på FB kapade bilderna direkt, som humbug och det tog hela 50 sidor av argument, men ändå så stod dom kunniga fotograferna emot. Helt fascinerande, och folk refererade löpande till Terjes blogg, men ändå vägrar auktoriteterna att se det som var uppenbart. Det är psykologi på hög nivå :)

Här några korta random citat från FS kvällen innan bubblan sprack.

Hela den här kommentarstråden är något av det mest beklämmande jag läst. Massor av förståsigpåare som hävdar att "lodjuret är för mörkt", "grävlingen för liten", "vargen är för skarp" och som ur en 600 pixlars bred bild kan tyda att gräset är för mörkt osv...

Att en okunnig lekmans ord (Gunnar Glöersen) har fått så'n genomslagskraft säger bara hur lite gemene man vet om naturfotografering...

Bra fotografi har alltid mötts med ifrågasättande och därefter breddat människors medvetande. Att Detta nu sker är ett högsta betyg på Terjes arbete. Så på vilket sett kommer vissa människor bli mer medvetna denna gång? Kanske detta gamla; att om något verkar för bra för att vara sant kan det bero på trångsynthet...

Trist när en massa jädra amatörer tror sig kunna bildanalys....

Det finns hur mycket sanslösa försvar som helst till Terjes fördel, och det är "kunnigt" folk som drar lans. Där man som argument bla hävdar sin auktoritet inom foto och redigering. Det komiska är att den som först avslöjar manipulerandet är en person som INTE kan något om foto, Glöersen säger det själv i debatten.

Kommentar till ISolen om "mytomani". Lyssnar man på radiodebatten så snackar väl Terje ungefär runt 5 minuter. Inte ett enda ord av vad han säger stämmer med verkligen, jag kan inte komma på en enda mening. Tänkt då att gå på en helgkurs och lyssna på Terje :) Det är kusligt i mina ögon och jag är glad att det bara gäller fotobilder.

Storyn i korthet: Det finns säkert fler trådar, men jag följde denna linjen...

Glöersen väcker frågan om "konstiga" djurbilder på sin jägarblogg, Flashback tar upp pinnen och startar en tråd i frågan https://www.flashback.org/p32541423

Ungefär samtidigt skrivs en artikel på FS "Terje anklagas för fusk" http://www.fotosidan.se/cldoc/linktip/arets-naturfotograf-terje-helles-anklagas-for.htm

Efter avslöjandet kommer denna artikel på FS "Terje erkänner" http://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/terje-helles-erkanner-omfattande-bildfusk.htm

Som sedan blir en egen tråd på FS http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1717156
 
ANNONS