Annons

För bra pris på GH5...

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
I går annonserade Panasonic att deras GH5 kommer under första halvåret 2017. Ganska snabbt fick jag ett mejl från Cyberphoto (där jag är kund sedan länge) om nyheten, där jag ombads läsa mer i deras blogg. Det fanns en länk till en beställningssida, där jag till min glädje kunde se att priset för nykomlingen var väldigt överkomligt: 9.900 kr.

Runt en tusenlapp över GH4:ans nu-/dåvarande pris. Uppenbarligen en aggressiv prissättning från Panasonic, som säkert vill kapa åt sig marknaden efter folks besvikelser kring 5D Mark IV.

Så jag lade en beställning. Lika bra att försöka vara först i kön, då jag älskar min nuvarande GH4 och säkert kommer att vara ännu mer nöjd med GH5.

I morse kom så ett mejl från Cyberphotos säljchef. Bland annat med ordalydelsen: »Vi hade ett fel på vår hemsida under en kort period med ett pris och information som inte stämmer.«

Summa summarum: Jag kan inte alls förvänta mig att få köpa kameran till utsatt pris.

Inte för att jag ska vara ogin, men jag kan inte säga att priset var uppseendeväckande lågt – dvs så pass lågt att jag borde ha anat att något inte stod rätt till.

Ska jag hävda min rätt? Har jag någon rätt? Hur tänker ni?


/ Kiwi
 

kskare

Medlem
I morse kom så ett mejl från Cyberphotos säljchef. Bland annat med ordalydelsen: »Vi hade ett fel på vår hemsida under en kort period med ett pris och information som inte stämmer.«

Summa summarum: Jag kan inte alls förvänta mig att få köpa kameran till utsatt pris.

Ska jag hävda min rätt? Har jag någon rätt? Hur tänker ni?
/ Kiwi
Är din vilja stark och ambition hög så tycker jag att du ska berätta för Cyberphoto´s säljchef att sagt är sagt och att backa från ett löfte (med ursäkten att det är "fel på hemsidan..." (!?!?) ) är så sanslöst dålig kundvård att dom inte förtjänar oss som kunder.
...men det är vad jag tycker.
Tyvärr så är nätförsäljning lukrativt trots att avansen är låg på varje objekt, inte som butikerna vi hade i städerna förr i tiden. Dom behöver inte vara så väldigt måna om att behålla oss som kunder, nätet är fullt av folk med köpsug.
/Kaj
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu brukar det ju stå att företagen reserverar sig emot felaktiga priser på nätet.
Så även om du klagar så kommer du inte få rätt.
Men det ger dig väl heller ingen nackdel att påpeka att du fortfarande är intresserad om priset är det rätta.
 

kiwi

Aktiv medlem
Nu brukar det ju stå att företagen reserverar sig emot felaktiga priser på nätet.
Så även om du klagar så kommer du inte få rätt.
Men det ger dig väl heller ingen nackdel att påpeka att du fortfarande är intresserad om priset är det rätta.
Jag har kollat lite med folk nu. Det verkar som om konsumentköplagen och lite annat gör att företag inte kan friskriva sig rätt av med en sådan formulering. Priset som skyltas är det som gäller, om det inte är uppenbart att priset är alldeles för lågt. Ett företag kan fällas för vilseledande marknadsföring, om de skyltar med ett pris utåt men sedan kräver ett annat (läs: högre) pris när det är dags att betala.

Dock verkar det i mitt fall (då det gäller en onlinebutik) handla om att få en bekräftelse på att priset verkligen var det jag såg. Jag fick visserligen en orderbekräftelse, men den innehöll inget pris utan*endast en länk till ordern hos Cyberphoto. Och innehållet i den ordern är ju numera ändrad...

Nå, jag gråter inget blod. Jag ska se vad det riktiga priset blir och bestämma mig därefter. Ville mest höra vad ni andra hade för syn på det hela. :)


/ Kiwi
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det blir nog svårt att få rätt eftersom priset eventuellt skulle kunna ses som uppenbart för lågt. Du kan ju alltid försöka snacka till dig lite extra rabatt, för att du kände dig lurad, och svamla lite om god kundvård....
 

Flx1

Ny medlem
Väcker tråden till liv då kameran nu är släppt, eller iaf går att förhandsboka.

Då väljer Cyberphoto att lägga sig 5000kr ÖVER resterande europa. Den är till och med billigare med kit-objektiv i Danmark än kamerahuset är hos Cyberphoto.
 

kiwi

Aktiv medlem
Ja, det var rätt så saftigt... :(

Hos CVP i Storbritannien kostar den runt 19.000 plus frakt för enbart kamerahuset. Frågan är bara hur det fungerar med garantin om Brexit inträder.

Om inte vi som fick det första priset får någon form av rabatt, så kommer jag att hoppa av beställningen. Det är ett på tok för högt pris, inte minst med tanke på att kameran inte är helt funktionell när man får den!

Då kan jag lika gärna vänta på att den sjunker i pris under tiden. Eller: GH4:an är nu så billig att jag kan köpa tre GH4-hus för samma kostnad som för en GH5. Och min GH4 är fortfarande en riktigt bra kamera.


/ Kiwi
 

Flx1

Ny medlem
Garantin är nog ingen fara så länge man köper av en seriös återförsäljare, det enda besväret är väl eventuell fraktkostnad men det ska till mååånga garantiärenden för att priset i sverige ska vara ett bättre alternativ. Dessutom hinner väl GH6 komma innan UK lämnar EU, om det ens händer ;)

Pratade med en annan återförsäljare här i Sverige där man också kan förhandsboka GH5 för 23990kr och dom påstår att det är det priset dom fått till sig. Någonstans har det blivit galet när kameran går för 18000kr en dagstur bort för mig.

Ska bli intressant att se vad den får för pris i Finland och Norge.

Hur som helst verkar den otroligt grym! För mig som nästan enbart filmar handhållet är 5-axis IS väldigt välkommet.
 

ROOL

Aktiv medlem
Arn

I går annonserade Panasonic att deras GH5 kommer under första halvåret 2017. Ganska snabbt fick jag ett mejl från Cyberphoto (där jag är kund sedan länge) om nyheten, där jag ombads läsa mer i deras blogg. Det fanns en länk till en beställningssida, där jag till min glädje kunde se att priset för nykomlingen var väldigt överkomligt: 9.900 kr.

Runt en tusenlapp över GH4:ans nu-/dåvarande pris. Uppenbarligen en aggressiv prissättning från Panasonic, som säkert vill kapa åt sig marknaden efter folks besvikelser kring 5D Mark IV.

Så jag lade en beställning. Lika bra att försöka vara först i kön, då jag älskar min nuvarande GH4 och säkert kommer att vara ännu mer nöjd med GH5.

I morse kom så ett mejl från Cyberphotos säljchef. Bland annat med ordalydelsen: »Vi hade ett fel på vår hemsida under en kort period med ett pris och information som inte stämmer.«

Summa summarum: Jag kan inte alls förvänta mig att få köpa kameran till utsatt pris.

Inte för att jag ska vara ogin, men jag kan inte säga att priset var uppseendeväckande lågt – dvs så pass lågt att jag borde ha anat att något inte stod rätt till.

Ska jag hävda min rätt? Har jag någon rätt? Hur tänker ni?

Läste för några dagar sedan ett fall som blivit bedömt av Allmänna reklamation nämden. Det handlade om ett för lågt pris på hemsidan där kunden la en order.

Kunden fick rätt därför att han inte haft anledning att ta tro att priset var fel. Företaget rekommenderades att sälja varan till det annonserade priset
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag fick precis en uppdatering på min order. Jodå, den kommer att kosta 23.990 kr för mig också. Jag avbeställde den omedelbart.

Är tveksam till hur det skulle gå i ARN. Det riktiga priset ligger ju runt 240 procent över det som jag fick från början... Även om jag inte visste det vid beställning.


/ Kiwi
 

zlendish

Medlem
Finns det någon anledning att inte beställa från CVP? Någon som vet? Som sagt, man får huset för under 19000kr och fri frakt. även express frakten kostart bara 16gbp.

Vad säger ni? Den enda skillnaden jag kan tänka mig är en UK nätsladd och manual endast på engelska.
 
ANNONS