Annons

Olympus E-M1 mk II och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Hej

Sitter nu med en M1 mkII och har Lightroom 5.6 i datorn. Tyvärr vill LR inte veta av raw-filerna.
Räcker det att uppgradera till LR 5.7 eller måste jag ha LR 6?
Eller har Adobe bara inte support för det huset ännu?
Hittade inte kameran i Adobes lista över Camera Raw-support av kameror, men samtidigt säger de att de försöker uppdatera varje kvartal, och kameran har ju varit ute ett tag nu.

/Lars
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag har en EM-10 och prenumenerar på Adobe, så jag har senaste ver. Jag kan öppna RAW, men inte se tumnaglar. Ska jag öppna får jag välja i Faststone, sedan gå på filnamnet. Ska googla efter något plugin.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Tack för era svar.
Jag vet väl egentligen att jag måste få färsk programvara :)
Var väl lite mosig i skallen i går kväll.
Får helt enkelt rota omkring lite och se vad jag hittar.
Kan ju köra RAW+JPG så länge och processa senare om det behövs.
Ska ladda hem Olympus viewer också och se vad det kan.
Sen kan man ju alltid ta en testmånad på LR6.x för att se om det funkar.

Ha de bra

/Lars

PS Är rätt säker på att jag läste E-M10 mk II som har noten "preliminary...", men när jag tittade i listan nu såg jag att det står E-M1. Som sagt - var väl lite sömnig :) DS
 

Kusligt

Aktiv medlem
Sedan LR 6.8 finns det betastöd för Olympus E-M1ii. Capture one och Olympus Viewer ger fullt stöd i dagsläget.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Har uppgraderat till 6.8, och det mesta funkar (se tråd om WB).
(Och med ny dator var det dags att uppdatera PtGui panoramaprogram som blev 5-10 gånger snabbare :) ... och med ny kamera krävdes det nya snabba SD-kort... det blev inte någon billig vår :) )

En liten lustig detalj: När jag letar runt på Adobes hemsida - som jag tycker kan vara lite snårig ibland - så är jag rätt säker på att jag kommit fram till två olika listor på vilka kameror som stöds i raw-konverteraren. För just E-m1 står det två olika informationer...

Tack för era svar
 
ANNONS