Annons

Hjälp med att köpa ett makroobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

ninaw_

Medlem
Jag behöver hjälp med att välja ut ett makro objektiv till en canon 1000 d. Är ingen expert på objektiv.
Skulle vara så tacksam för nåt svar!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
här kommer världens enklaste och fullständigaste svar. Alla makroobjektiv på marknaden är toppenbra så det enda du behöver bekymra dig kring är vilken brännvidd beroende på vad du tänker fotografera och hur mkt pengar du vill lägga. Eftersom vi inte vet det så blir det svårt att svara. Men sök i forumdelen här, få områden som är så väl besvarad som detta.
 

ninaw_

Medlem
Okey. Tycker om att fota så nära föremålet som möjligt. Är mycket ute och fotar. När de gäller pengar så kanske upp till 2000-3000. Behöver inte de allra proffsigaste :)
 

msundberg

Aktiv medlem
här kommer världens enklaste och fullständigaste svar. Alla makroobjektiv på marknaden är toppenbra så det enda du behöver bekymra dig kring är vilken brännvidd beroende på vad du tänker fotografera och hur mkt pengar du vill lägga. Eftersom vi inte vet det så blir det svårt att svara. Men sök i forumdelen här, få områden som är så väl besvarad som detta.
I alla fall de fasta objektiv med avbildningsskalan 1:1, sedan finns det ju vissa zoom-objektiv som inte är lika bra men ända har ordet "macro" med i betckningen.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag syftade naturligtvis på riktiga makroobjektiv, och inte vanliga med kort närgräns. Men men, utifrån din prisnivå 2-3 tusen, så får du inget av de tidigare föreslagna objektiven. Tack och lov räcker pengarna till ETT äkta makroobjektiv av högsta klass. Det är alltså Sigma 50/2,8 makro som du kan köpa,kostar runt tretusen, såvida du inte köper begagnat. Den har även fördelen med att gå ner till skala 1:1 utan någon extra mellanring. Blir knepigt att hitta något begagnat under tretusen, så jag tycker du skall köpa den här. Canons gamla 50/2,5 makro är superskarp och finns för runt tvåtusen begagnad, men den klarar bara skala 1:2 och den tillkommande mellanringen kostar nästan lika mkt som objektivet, så strunta i den.
 

ninaw_

Medlem
Fina förslag. Men inte för dyra. Sigma objektivet var ju inte dyrt, men de går ju inte på min canon 1000D?
Objektivet ska bli min julklapp från sambon, så de är därför de inte kan vara så dyrt.

Nåt mer förslag nån?
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Fina förslag. Men inte för dyra. Sigma objektivet var ju inte dyrt, men de går ju inte på min canon 1000D?
Objektivet ska bli min julklapp från sambon, så de är därför de inte kan vara så dyrt.

Nåt mer förslag nån?
Mitt tips, även om det kanske inte är vad du är ute efter är att i sådana fall önska dig pengar/presentkort av dina sambo och sedan investera i ett macroobjektiv som du faktiskt kommer att bli nöjd med även en lång tid framöver.

Jag har tidigare använt mig av "billigare" objektiv med "macro-funktion" och det är inte ens i närheten av lika bra som 1:1 objektiv som är avsedda för just detta ändamål.

För att inte bli missnöjd så råder jag dig till att investera i ett "riktigt" macro-objektiv om det är detta som intresserar dig, och detta går nog inte lös på under 5000kr (här kan jag dock ha fel).
 

VickiochTova

Aktiv medlem
Jo,de där måste passa. Tittade på ett annat, och där stod de att de inte passade till canon. Men då är de ju då priset. Men jag får undera. Du har en sån där eller?
Ja, jag köpte mitt denna månaden.. och om du går in på recensionerna här på Fotosidan och kollar så ser du fler bilder från det objektivet, och bättre än mina då jag inte behärskar tekniken alls än..
 
ANNONS