Annons

Inställningar vid ögonblicksbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler man kan använda sig av vid gutufotografering eller andra tillfällen där man helt enkelt inte har tid att tänka alltför länge?

Som den nybörjare jag är har jag (hoppas jag) förstått grunderna för en korrekt exponering och hur man kontrollerar skärpedjup, rörelseskärpa/oskärpa, brus etc. Men när jag går omkring med kameran runt halsen och får syn på något jag vill fota så blir det lite kortslutning, och ofta godtyckligt vilka inställningar jag använder. Jag antar att det är något som sitter i ryggmärgen när man blir lite mer erfaren.

Tacksam för tips och råd!
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Jag tror nog att smaken skiljer en del här, men när jag är ute "på stan" då det är ljust ute så brukar jag ställa in kameran med bländarprioritet på f/4 och ISO400, så får slutartiden sköta sig själv.

Om slutartiden inte blir snabb nog så ökar jag ISO istället för att använda mig av en större bländare.

Jag har testat att använda mig av f/2,8 men finner oftast chansen för felfokuseringar ökar för mycket då, i alla fall när det kommer till gatufoto och just "fånga ögonblicket".

Det är i alla fall en standard som fungerar att utgå från för mig.
 

offetoffe

Aktiv medlem
Bländare 5-7
Tidsautomatik (Av-läge på Canon)
ISO ställd så att tiden blir minst 1/250 (typ)

Ja, så kör jag.

/Olof
 

Kijana

Aktiv medlem
Bästa knepet är väl att använda sig av hyperfokaliseing. Det vill säga att du förinställer bländaren på ett värde som gör att du får relativt god skärpa över ett längre, djupare plan.
Hyperfokalavståndet varierar förstås beroende på vilken brännvidd du har på objektivet, här finns en sida med en tabell över hur det förhåller sig.
http://www.dofmaster.com/doftable.html

Knep numro två torde vara att köra med gröna rutan, men inte lika roligt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Exponering var förr något man måste tänka ut, men med moderna kameror tycker jag absolut vi kan lämna det till kameran. Lagom bländare (4-5.6) och låta kameran sköta resten med hjälp av auto-iso, om man har tillgång till det.

Jag tycker nog att fokuseringen är ett större problem, egentligen, och här kommer Kenneths tips om hyperfokalavståndet väl till pass! Med fokus inställd på detta avstånd samt lämpligt vald bländare enligt ovan, tror jag man kan räkna med hög andel godkända rutor!

Per.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Knep numro två torde vara att köra med gröna rutan, men inte lika roligt.

Nä, man vill ju helst "slå" Auto. Samtidigt vill man ha bästa möjliga bild givet förutsättningarna.

Hittade den här länken, med bl.a. följande citat:

Christer Strömholm brukade rekommendera sina elever ren kameraexercis. I sin undervisning hade han bl a en övning där han lät sina adepter ladda en kamera med film och ställa in den på bländare 5,6 och 1/125 sekund - i mörker. Dessutom fick de lära sig att fokusera kameran på, säg, tre meter utan att ta den till ögat. Man skall ha lärt sig var man har oändligt på objektivet och var man har närgränsen. Att känna sin kamera så väl att man vet exakt åt vilket håll de olika inställningarna går, är en förutsättning för att man skall kunna ”fånga det befintliga ögonblicket”. Och kameran måste vara rätt inställd i varje ögonblick. Går man inomhus, så bländar man upp och/eller ändrar tiden, och när man går ut igen, så återställer man kameran till utgångsläget. Allt sådant skall gå helt automatiskt.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Alla verkar förespråka bländarprioritet. Vilka är fördelarna med detta mot att t.ex. ställa in "S" och 1/250?
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
En annan variant är att du ställer kameran på tidsprioritet. Din kamera tillåter ju att du trycker upp ISO-talet rätt högt, om du vill. ISO-400 lirar hur bra som helst. Du kan säkert skruva upp ännu högre om du vill men det är bra om du tar lite testbilder och kollar om du blir nöjd med resultatet.

Så min tanke är att du ställer kameran på tidprioritet. Kanske 1/125 eller så. ISO-400. Låt kameran välja bländare och skjut. Vid bra ljus så får du stort skärpedjup men du minimerar risken för rörelseoskärpa av att du rört kameran under exponeringen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nä, man vill ju helst "slå" Auto. Samtidigt vill man ha bästa möjliga bild givet förutsättningarna.

Hittade den här länken, med bl.a. följande citat:
Ok, då är det ju bara att börja träna!

Men så är det faktiskt! på mitt 17-50 har jag oftast zoomat in till rätt brännvidd/utsnitt innan jag fått upp kameran till ögat, efter 10 000 bilder med det :)
Är det ett läge jag vet från början att jag inte kommer att få till ett bra utsnitt bryr jag mig oftast inte ens om att lyfta kameran.

Jag skulle tro att om du börjar testa dig fram lite så kommer du rätt snart att komma på vad som funkar som universalinställningar!

Annars är ju tidsautomatik eller bländarautomatik svårslaget när det gäller att reagera snabbt!
 

Benganbus

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler man kan använda sig av vid gutufotografering eller andra tillfällen där man helt enkelt inte har tid att tänka alltför länge?

Som den nybörjare jag är har jag (hoppas jag) förstått grunderna för en korrekt exponering och hur man kontrollerar skärpedjup, rörelseskärpa/oskärpa, brus etc. Men när jag går omkring med kameran runt halsen och får syn på något jag vill fota så blir det lite kortslutning, och ofta godtyckligt vilka inställningar jag använder. Jag antar att det är något som sitter i ryggmärgen när man blir lite mer erfaren.

Tacksam för tips och råd!
Jag gör det ganska enkelt för mig genom att använda en vidvinkel och samma film hela tiden = samma ISO, och med en M Leica och 28 eller 35 mm, så funkar det som en slags fixfokuskamera.
Avståndet ställt på 3 eller 4 meter och bländare 8 så räcker skärpedjupet från c:a 2 meter till nästan oändligt. Å se'n behöver man bara byta/kolla exponeringstiden då man går från tex ljusa gator till mörkare gator eller ned i tunnelbanan!

Å vad gäller tex min Canon G10, där behöver man bara trycka av!
Man behöver inte tänka alls! ;)
Ok, rikta kameran åt rätt håll kanske man ändå behöver! ;)
/B
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Alla verkar förespråka bländarprioritet. Vilka är fördelarna med detta mot att t.ex. ställa in "S" och 1/250?
För att du styr över skärpedjupet med bländarprioritet, sätter du på tidsprioritet vet du inte alls vilket skärpedjup du får. Det kan sluta med att du får ett så kortskärpedjup att bara hälften av det du ville ha med blir skarpt eller att du får oändlig fokus fast du bara skulle vilja ha motivet skarpt och bakgrunden oskarp.

Jag röstar för M, lämplig bländare och slutartid och auto-ISO upp till 500 eller 800 eller något!
 

Frocli

Aktiv medlem
Finns det några enkla tumregler man kan använda sig av vid gutufotografering eller andra tillfällen där man helt enkelt inte har tid att tänka alltför länge?

Som den nybörjare jag är har jag (hoppas jag) förstått grunderna för en korrekt exponering och hur man kontrollerar skärpedjup, rörelseskärpa/oskärpa, brus etc. Men när jag går omkring med kameran runt halsen och får syn på något jag vill fota så blir det lite kortslutning, och ofta godtyckligt vilka inställningar jag använder. Jag antar att det är något som sitter i ryggmärgen när man blir lite mer erfaren.

Tacksam för tips och råd!
Den gröna knappen, eller sport-snabben är faktiskt inte så dumt. Men om du inte vill det, det så ställ bländaren f5,6 eller 8, om belysningen är bra tiden till 250 eller 400, och ISO auto, med max ISO 1600. Borde vara tillräckligt och snabbt, fast håll ett öga på att den inte under-överexponerar.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Hur gör du om du vill exponeringskompensera, t ex ett motljus eller något annat, när du kör med "M" och låter auto iso justera exponeringen? Det går ju inte.
Det är nackdelen med den inställningen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hur gör du om du vill exponeringskompensera, t ex ett motljus eller något annat, när du kör med "M" och låter auto iso justera exponeringen? Det går ju inte.
Det är nackdelen med den inställningen.
Joodå, det går visst!

Iallafall på min D300s är det bara att trycka på kompensationsknappen och ställa in hur man vill!

Fast det är ju inte lika lätt som när man kör på A eller S, att bara vrida på ett av hjulen.
 

Cronholm

Aktiv medlem
När jag "bara går runt med kameran hängande över axeln" och har "normalzoom" på kameran har jag dessa inställningar:

Slutare 1/200
Bländare 7,1
ISO Auto
Vitbalans Auto (lite uppvärmd)
Avstånd ca 3 (med bl 7,1 ger det ok skärpedjup för det mesta)
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Rickard, på D5000 sköter expon.komp.knappen bländaren i M läget. Så om man vill expon.kompensera måste man stänga av auto iso, sen kan man flytta bländarvärdet från mittstrecket.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Rickard, på D5000 sköter expon.komp.knappen bländaren i M läget. Så om man vill expon.kompensera måste man stänga av auto iso, sen kan man flytta bländarvärdet från mittstrecket.
Ok, nej då funkar det ju inte... Konstigt att de inte har en lösning på det!

På modeller med dubbla hjul funkar det iallafall.
 
ANNONS