Annons

Skanning av S/V

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle

Aktiv medlem
Glädjande nog finns det många svartvita bilder inlagda i Galleriet.
Ni som skannar S/V, vilket är bäst och/eller enklast. Att kopiera bilderna på traditionellt vis och skanna dom i en flatbäddskanner eller använda en filmskanner och göra "mörkrumsarbetet" i datorn?

Mvh Olle
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har aldrig lyckats scanna svartvit film lika bra som dia på min Minolta SD II. I och för sig tycker jag inte att jag lyckas så vidare värst med negativ färg heller. Så om jag vill scanna svartvitt med bra kvalitet gör jag i regel en traditionell kopia först. Jag tycker att de svartvita scanningarna blir korniga och 'platta'.

*Egentligen* borde det dock vara tvärtom eftersom negativ film har ett mycket mindre densitetsomfång än dia har. Det av tradidtion stora problemet med scannrar har ju varit att tränga in i områden med hög densitet. Och många andras erfarenheter talar för att det är så också. Dock inte mina. Har säkert mer med mjukvara (både i datorn och bakom tangentbordet) än med själva apparaten att göra.

På jobbet har jag en Epson 1640 SU Photo, en flatbäddscanner med dialock, och med den får jag faktiskt riktigt bra resultat från svartvita negativ i mellanformat. Småbild är bara att glömma dock på en flatbädd.
 

pgy

Aktiv medlem

Hej!
Kan man använda en billig (700:) flatbädds scanner för att publisera sv/v kopior på fotosidan?
 

Toby

Aktiv medlem
Om man vill göra en papperskopia beror väl både på tillgång till utrustning (både skanner och mörkerrum) och om man vill ha papperskopian. Jag tycker att om man först gör en papperskopia som är bra innan man skannnar den så har man ju så att säga redan gjort ett filter för att inte lägga in för många bilder eller bilder med tvivelaktig kvalitet.
Det bör kanske tilläggas att jag tillhör dem som tycker att det kommer in lite för mycket bilder på fotosidan. Det blir som en lagringsplats för digitala bilder.

/Tobias
 
ANNONS