Annons

tid + bländare med autoiso?

Produkter
(logga in för att koppla)

snugged

Medlem
vilka kameror låter mig själv sätta bländare och exponeringstid men tar själv hand om iso värdet?
(gärna med eget maxvärde på iso).
 

Newnoise

Aktiv medlem
vilka kameror låter mig själv sätta bländare och exponeringstid men tar själv hand om iso värdet?
(gärna med eget maxvärde på iso).
Det är nog väldigt många (de flesta?) Kameror som har någon form av auto-ISO, det är ju ingen unik funktion direkt... Blir nog bara en massa uppräknkng av kameror här.
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Låsa tid + bländare + iso, det är väl vad alla systemkameror kallar Manuellt läge, eller hur tänkte du där?

Autoiso vid manuellt läge funkar tror jag på Nikon D4 och Canon 1DX, osäker om Nikon D800 och Canon 5DmkIII också klarar det.
D800 klarar det och till skillnad mot canon kan man även exponeringskompensera.
 

snugged

Medlem
Ja jag håller med! De flesta kameror de senaste åren har väl den funktionen.
okej, låt mig formulera om frågan.
vilka kameror (ej full frame) låter mig _samtidigt_ sätta bländare och exponeringstid medans kameran tar hand om iso värdet?

kameror som jag hittils tittat på har bara klarat detta i exponeringsläget _eller_ bländarläget. men jag har mest kollat på s.k. kompakta systemkameror.

tack för tipset om pentax "tav mode" andreas. verkar vara precis det jag är ute efter.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
okej, låt mig formulera om frågan.
vilka kameror (ej full frame) låter mig _samtidigt_ sätta bländare och exponeringstid medans kameran tar hand om iso värdet?

kameror som jag hittils tittat på har bara klarat detta i exponeringsläget _eller_ bländarläget. men jag har mest kollat på s.k. kompakta systemkameror.

tack för tipset om pentax "tav mode" andreas. verkar vara precis det jag är ute efter.
Som flera redan svarat så kan sannolikt de flesta systemkameror detta oavsett fabrikat. Detta är en ganska vanlig inställning och jag använder den i 90% av all fotografering med min 7D (läge M samt Auto-ISO)
 

snugged

Medlem
Som flera redan svarat så kan sannolikt de flesta systemkameror detta oavsett fabrikat. Detta är en ganska vanlig inställning och jag använder den i 90% av all fotografering med min 7D (läge M samt Auto-ISO)
oki, läste på lite om just canon och 7d var den första kameran med denna funktion. trevligt.

någon som kan bekräfta att fujifilms senaste kamera xt1 har denna möjlighet?
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara ett problem och alla systemkameror borde klara av detta. Slutartid, bländare och ISO ställs in individuellt antingen på manuellt ellet automatiskt och därmed blir alla kombinationer av manuell eller automatisk bländare, slutartid och ISO möjliga.
Just alternativet med fast slutartid och bländare med automatisk ISO är ett exempel där en digital kamera är "bättre" än en analog kamera. Analog film med "Auto-ISO" finns inte.
 

snugged

Medlem
nej, jag förstår inte heller varför just denna kombination inte finns på alla lite mer avancerade systemkameror.
har själv panasonics senaste gx7 och där finns inte denna möjlighet...
märkligt.
 

jrmk

Medlem
Jag har en Fuji XE2 och på den kan man ställa in tid + bländare och använda auto-iso med eget maxvärde.
 

rkarrbr

Ny medlem
Har en Nikon D3100 där detta är fullt möjligt. Gjorde ett test bara för att skriva här. Satte på auto ISO i inställningarna och tog samma bild med två olika bländare. Max ISO går att ställa in, satt till 3200 för sen blir det inte så bra på D3100 längre enligt mig.

Kameran satt i [M]-manuellt exponeringsläge.
Slutaren satt till 1/30
bländare i bild 1: f=2,8 => auto iso = 125
bländare i bild 2: f=6,3 => auto iso = 640
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, numera finns det på de flesta kameror. Det som just Canon har problem med är att deras användainterface inte är designat för att kunna exponeringskompensera i manuellt läge. Designen är ett arv från kamerorna för film, och då var de ju ointressant, eftersom ISO inte ändrade sig av sig självt.

Än så länge är det bara 1DX som fått en fix för att göra detta möjligt när man använder auto ISO i läge M.
 

Cambora

Aktiv medlem
oki, läste på lite om just canon och 7d var den första kameran med denna funktion. trevligt.

Någon som kan bekräfta att fujifilms senaste kamera xt1 har denna möjlighet?
Javisst klarar X-T1 det, men som många säger det gör nog bannemig varenda kamer idag (i alla fall nästan). Första bilden nedan så är kameran satt till 1/180sek, bländare 5,6 samt AUTO-ISO (den valde 1250), på den andra är bländaren ändrad till 2 och nu valde AUTO-ISO 200. Sista bilden visar inställningarna på kameran för bild 2.

Bilderna tagna med Iphone så ha överseende med kvalitén. :)
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
okej, låt mig formulera om frågan.

vilka kameror (ej full frame) låter mig _samtidigt_ sätta bländare och exponeringstid medans kameran tar hand om iso värdet?
Det är samma fråga och svaret är att (i princip) alla moderna kameror kan detta.

En Intressant skillnad är att vissa modeller tillåter exponeringskompensation i detta läge, medan andra, av någon outgrundlig anledning, inte gör det.
 

Cambora

Aktiv medlem
Efter att ha testat så kan jag bekräfta att även X-T1 inte tillåter exponeringskompensation när AUTO ISO är påslaget, varken med autofokus eller manuellt (fast i manuellt så är det ju iso/bländare/slutartid som gäller för exponering så där fyller reglaget ingen funktion. Dvs sätter jag det till +2 så ändras det till 0 i sökaren så fort jag trycker ner avtryckaren halvvägs. Det är iofs inte värre än att ratta in det ISO-tal kameran föreslog och sedan ange +2 men det är likväl lite irriterande :)
 

llge

Aktiv medlem
Har testat min Canon 5D mk3 och exponringskompensation funkar inte i det omdiskuterade läget.
lg
 
ANNONS