Annons

Tips på objektiv till en Canon 1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

malelg

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är en tjej på 16 år som nyss har skaffat en Canon 1100D. Jag ska snart ut och resa och behöver ett bättre objektiv än det värdelösa som följde med i kitet.

De jag söker efter är ett objektiv med bra zoom som ger skarpa bilder. Det ska helst också ha väldigt bra ljusinsläpp. Dock har jag en begränsad budget, det ska helst inte kosta mer än 3000:-.
Ett exempel kan vara en snygg bild på Eiffeltornet både från långt håll och nära.

Jag åker väldigt snart och jag skulle bli as glad för tips så snabbt som möjligt!

En extra fråga, jag älskar foton där bakgrunden är suddig och förgrunden är skarp. Har det något med objektiv att göra eller är det bara med inställningar?

Tack i förhand!
 

control87th

Aktiv medlem
Ja det har med objektivet att göra, större bländare(lägre nummer) ger kortare skärpedjup.
Tyvärr lär du inte kunna få något du blir nöjd med för 3000:-

Vad det låter som du vill ha är något i stil med ett 24-300/2.8 och något sådant finns inte ens om du var villig att lägga hur mycket pengar som helst. Realistiskt är att skaffa en fast vidvinkel och en hyffsad långzoom. Billigast blir väl något i stil med en EF 35/2.0 kombinerat med ett 55-250/4-5.6... dock hamnar inte ens detta i närheten av 3000 :(
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en tjej på 16 år som nyss har skaffat en Canon 1100D. Jag ska snart ut och resa och behöver ett bättre objektiv än det värdelösa som följde med i kitet.

De jag söker efter är ett objektiv med bra zoom som ger skarpa bilder. Det ska helst också ha väldigt bra ljusinsläpp. Dock har jag en begränsad budget, det ska helst inte kosta mer än 3000:-.
Ett exempel kan vara en snygg bild på Eiffeltornet både från långt håll och nära.

Jag åker väldigt snart och jag skulle bli as glad för tips så snabbt som möjligt!

En extra fråga, jag älskar foton där bakgrunden är suddig och förgrunden är skarp. Har det något med objektiv att göra eller är det bara med inställningar?

Tack i förhand!
jag började med en sigma 18-50/2,8 utan bildstab,var väldigt nöjd med den som kan rekomenderas samt att den är billigare och skarpare en den med bildstabiliserin,lycka till med fotandet.mvh ronny
 

Cessel

Medlem
Jag lånar den här tråden lite och jag hoppas att trådstartaren inte har något emot det. Jag nämligen en likadan kamera och är ute efter tips på zoomobjektiv. Jag vill kunna använda det även som ett makroobjektiv med en närbildslins. Hade tänkt mig typ 70-200 i zoom. Eller vad som nu kan passa? Idag har jag bara det objektivet som följde med vilket är 18-55.

Några förslag på bra zoomobektiv som passar mina krav och kamera?
Inte allt för dyrt. Eller hur vet jag att det passar kameran om jag hittar ett begagnat? Och vad ska jag i så fall tänka på när jag köper ett begagnat?

Skulle t ex ett sådant här vara något att ha: http://www.tradera.com/canon-lens-zoom-75-300-auktion_301996_152204414? Kan man i så fall ha ett närbildsfilter till det?
Eller den här: http://www.tradera.com/sigma-objektiv-70-300mm-f4-5-6-dg-macro-for-canon-telezoom--auktion_301996_152909577? Fast den heter ju redan makro, behöver man inte ha en närbildslins då?
Finns det zoomobjektiv med stabilisator?

Kanske ska skriva vad jag ska fota vilket är djur, natur och barn men bara för hemmabruk men vill ändå ha skärpa i bilderna. Jag är nöjd med det objektivet som följde med men saknar att kunna zooma.
 
Senast ändrad:

Fredrik183

Aktiv medlem
Till båda två, titta på Nikon AF-S DX 55-200 ED VR, billigt och bra med bildstabilisering. Bättre zoom är 18-55, går att fota makro med om man tex sätter på en Raynox DCR-250 närbildslins för runt 750 kr, trelinsig, färgkorrigerad och smidig.

Edit: Canon EF-S 55-250 4-5,6 IS II skall det ju vara, inte Nikon...
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Till båda två, titta på Nikon AF-S DX 55-200 ED VR, billigt och bra med bildstabilisering. Bättre zoom är 18-55, går att fota makro med om man tex sätter på en Raynox DCR-250 närbildslins för runt 750 kr, trelinsig, färgkorrigerad och smidig.
Hm... Läste du rubriken? "Tips på objektiv till en Canon 1100D".

Men tipset är inte så uselt som det verkar, det finns nämligen motsvarande objektiv till Canon: Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II. Ca 2500:-

Per.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
En extra fråga, jag älskar foton där bakgrunden är suddig och förgrunden är skarp. Har det något med objektiv att göra eller är det bara med inställningar?

Tack i förhand!
Det kan du uppnå lite av med det objektiv du redan har om du zoomar in till 55 mm, sätter förgrunden nära, fokuserar på denna och bakgrunden långt bort samtidigt som du väljer bländare 5,6. Med ett 55-250 objektiv får du bättre möjligheter dock. Det är dock inte heller världsbäst på detta, men man får inte allt till det priset. För att få ett riktigt bra bakgrundsblurr behöver du ett ljusstarkt objektiv, vilket är dyrt.
 

Cessel

Medlem
Hm... Läste du rubriken? "Tips på objektiv till en Canon 1100D".

Men tipset är inte så uselt som det verkar, det finns nämligen motsvarande objektiv till Canon: Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II. Ca 2500:-

Per.
Vad kan man ha för närbildslins på det objektivet?

Verkar inte så dumt objektiv för den prisklassen jag är ute efter. Kameran är ju inte den mest proffsigaste (och inte jag heller på att ta foton men jag försöker lära mig) så det kanske duger till min kamera (och mig).
 

Cessel

Medlem
Funderar på om man går upp en prisklass men köper det begagnat. Vad hamnar man på då för objektiv?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vad kan man ha för närbildslins på det objektivet?

Verkar inte så dumt objektiv för den prisklassen jag är ute efter. Kameran är ju inte den mest proffsigaste (och inte jag heller på att ta foton men jag försöker lära mig) så det kanske duger till min kamera (och mig).
Alla som passar filterdiameter 58 mm, vilket objektivet har. Effekten av linsen blir större ju högre dioptrital den har och ju längre brännvidd du har på objektivet. Det finns riktigt billiga enlinsiga i set om tre på tex Kaffebrus, men Raynox trelinsiga ger bättre resultat. Nog för att de från Kaffebrus ger förvånansvärt resultat för sitt pris av det jag sett av dem. Med tex Raynox DCR-250, 8 dioptrier, får du förmodligen fungerande autofokus om du sätter den på 18-55 zoomen, men når bara avbildningsskala knappt 1:2, vilket ändå räcker till rätt mycket. Sätter du den på ett 55-250 når du utan vidare avbildningsskala 1:1, eller tom mer. Inte säkert att autofokus fungerar dock. Nu är autofokus mindre viktigt vid de avbildningsskalor du då kommer upp i, så det kanske saknar betydelse. Det finns också en DCR-150, 4,8 dioptrier.Kanske får du fungerande autofokus med den på en 55-250 zoom. Du får också ett längre arbetsavstånd än med DCR-250, som ger ca 110 mm arbetsavstånd. Mycket med detta...
 

malelg

Avslutat medlemskap
Tack för alla tips! Jag har redan lärt mig mer och jag har dessutom hittat objektivet som blev
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II. Nu ska det fotas!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Bra val. Objektivet är inte topp, men mycket prisvärt. Det har dock potential att ge mycket fina bilder i rätt händer. Ignorera förståsigpåare som säger att det är skräp. Lycka till!
 
ANNONS