Annons

Vit studiobakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Har avverkat två vita pappersbakgrunder på kort tid. Så fort någon kliver upp på bakgrunden med skor är det kört och bara att klippa bort en bit. Utöver det älskar jag pappersbakgrund då det blir snyggt.

Är det bara att fortsätta köpa pappersbakgrunder och gilla läget?
Eller har ni något annat tips?

Jag håller på att göra om ett rum här hemma till studio, hela rummet är vitt förutom golvet och jag funderar om det inte kan gå att måla tex plywood / spånskivor och lägga ut på golvet i stället?
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har du provat tygbakgrund?

Kör själv med pappersbakgrund och har till stora delar samma problem som du med åtgången.

Provade själv en matt vit vinylduk (2 meter bred på rulle och inköpt på Jysk) och den fungerar helt OK, lite för smal ibland

Alternativt denna, men priset är ju inte kul jämfört med min från Jysk (250SEK)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-7761

Mikael
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Tack för tipset!

Ett alternativ kan ju vara att köpa två sånna och lägga lite omlott, skarven borde inte synas allt för mycket tycker jag.

Tygbakgrund har jag inte provat annat än då jag fotograferar djur och det var ett aber att få den ligga slätt och snyggt :)
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Har du provat tygbakgrund?

Kör själv med pappersbakgrund och har till stora delar samma problem som du med åtgången.

Provade själv en matt vit vinylduk (2 meter bred på rulle och inköpt på Jysk) och den fungerar helt OK, lite för smal ibland

Alternativt denna, men priset är ju inte kul jämfört med min från Jysk (250SEK)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-7761

Mikael
Jag har samma problem. Jag vet inte hur många pappersbakgrunder jag avverkade förra året. Är det någon som har just en sån här vinylbakgrund som cyberphoto säljer? Är den att rekommendera?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bara undrar. Kan man inte ha pappersrulle so bakgrund och sedan tyg eller liknande som matchar pappret?
Tyg tycker jag är svårt att få jämn utan skrynklor.

/Stefan
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Ett litet knep är att tejpa undersidan av skorna och på så vis undvika smuts på bakgrunden. Gaffa/vävtejp är smidig att jobba med och forma efter sulan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM studion är fast finns det ett trick man kan göra.
Grov pappersbakgrund som man kan måla på.
När en session är klar så rollar man bara på lite billig snabbtorkade färg.

Men det förutsätter att du inte är rädd om golvet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vissa kvinnor (och enstaka män) kan ibland samla på sig ansenliga mängder av skor som knappast använts alls. Dessa brukar inte ge mycket sk-t ifrån sig efter en lättare rengöring, och sedan kan man i många fall låta modellerna använda dessa. Sparar väldigt mycket papper.

Nä, detta är inte avsett som ett skämt, har sett det tillämpas i praktiken.
.
 

RDL

Aktiv medlem
Vinyl bakgrund på aluminiumkärna. Fastnar inte så mkt skräp på en sån och går lätt att tvätta bort smuts och märken från skosulor om man vill det.

Eller genomskinliga plastskivor som läggs på golvet över pappret på golvet. Ger ett visst blänk beroende på ljuskälla och ljusvinkel.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag använder en PVC matta som är vit på ena sidan och svart på den andra. Öljetter på ena kortsidan gör att den är lätt att hänga upp på väggen. När den blir smutsig så torkar jag av den med våt trasa, om den blir riktigt smutsig så kan man måla om den. Den håller även för stilettklackar. 3meter x 6meter och 2,3mm tjock.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Han har väl 3,5 m på golvet...
Möjligtvis kan en modell klättra på väggarna men knappast gå på dem så att de behöver målas om ;)
Dessutom slipper han den fula fotoskarven mellan vägg o golv.

Rätt uppfattat Erik.
Det blir en rundning med radie på ca 1meter för att slippa se övergång mellan vägg och golv.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Max: Det lät fiffigt, vart har du fått tag på en sån och vad kostade det ungefär?

Vi håller på att bl.a renovera tvättstugan så jag kan tyvärr inte lägga ut över 3000 kr på en fin vinylbakgrund.
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Låt inte snålheten bedra visheten

Har avverkat två vita pappersbakgrunder på kort tid. Så fort någon kliver upp på bakgrunden med skor är det kört och bara att klippa bort en bit. Utöver det älskar jag pappersbakgrund då det blir snyggt.

Är det bara att fortsätta köpa pappersbakgrunder och gilla läget?
Eller har ni något annat tips?

Jag håller på att göra om ett rum här hemma till studio, hela rummet är vitt förutom golvet och jag funderar om det inte kan gå att måla tex plywood / spånskivor och lägga ut på golvet i stället?
Jag arbetar som profotograf och vet att ska man lyckas då bör man alltid ha den bästa utrustningen redan i början. INGET HEMMASNICKERI HÄR INTE för då befinner man sig hela tiden på amatörstadium. Ska du fotografera kvalitetsbilder på en vecka exempelvis 100 st produkter eller modeller då finns det inget utrymme för lek. Allt ska vara funktionellt och man ska utveckla ett arbetsflöde. Ett vitt bakgrund är det bästa, helst vitt MATT BAKGRUND. Pappersbakgrunder som man får stå på är inte ekonomiska. KÖP EN DYRARE VINYLBAKGRUND PÅ RULLE 3x6m till exempel. Vinylen är tålig och tål även stilettklackar. Smutsen av skor tvättar du av med ljummet vatten och diskmedel. ENKELT OCH TIDSBESPARANDE. Även om du är amatör så ska du ALLTID TÄNKA SOM ETT PROFFS: Lycka till!
Vinylbakgrunder köper du tillexempel hos aifo, scandinavianphoto ...det är bara att söka på nätet.
 
ANNONS