Annons

Fotografering för kläder

Produkter
(logga in för att koppla)

pokarlsson

Ny medlem
Hejsan!
Jag är ny på detta forum så är inte riktigt hundra på om det är här jag ska lägga ut denna artikel..

Men!
Jag håller på att starta ett företag och håller nu på med hemsidan, och då behöver jag ta kort på mina kläder och lägga in.
Vad behöver jag för bästa bilderna, ljuset osv?

Jag har en Sony A6000 sen tidigare och hade tänkt att använda mig utav den. Sen är det ju även detta med bakgrundsduk och ljus..
Räcker t.ex. detta set? http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-studioset-med-vit-duk-600-x-300-cm-p36510275?gclid=Cj0KEQiA8orFBRCEpODivaOft_EBEiQAy3mlfRgnRwxZ_u7M95TV7XXplUGmCHAKOHHlrNAJmEmkss4aAro18P8HAQ&gclsrc=aw.ds&dclid=CLyzv7Srj9ICFQEYGAodEjwC4Q

för att ta bilder liknande den jag lade upp?

Tack på förhand!
 

Bilagor

cardazio

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag är ny på detta forum så är inte riktigt hundra på om det är här jag ska lägga ut denna artikel..

Men!
Jag håller på att starta ett företag och håller nu på med hemsidan, och då behöver jag ta kort på mina kläder och lägga in.
Vad behöver jag för bästa bilderna, ljuset osv?

Jag har en Sony A6000 sen tidigare och hade tänkt att använda mig utav den. Sen är det ju även detta med bakgrundsduk och ljus..
Räcker t.ex. detta set? http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-studioset-med-vit-duk-600-x-300-cm-p36510275?gclid=Cj0KEQiA8orFBRCEpODivaOft_EBEiQAy3mlfRgnRwxZ_u7M95TV7XXplUGmCHAKOHHlrNAJmEmkss4aAro18P8HAQ&gclsrc=aw.ds&dclid=CLyzv7Srj9ICFQEYGAodEjwC4Q

för att ta bilder liknande den jag lade upp?

Tack på förhand!
Har ännu inte börjat med just ljussättningsbiten, men är 99% säker att det där är exakt de stativen och paraplyerna jag köpte för ca 350 kr på ebay (1st av vardera inkl. frakt). Tänk på att du får 2 stativ och att de är rätt vingliga (inte 2 extra till bakgrunden trots vad bilden visar), samt paraplyernas metallpinne är vek (första paraplyet gick av i frakten till mig) - mycket tunt gods. Jag tror att om du använder dem några gånger så kommer du få byta ut delar i setet då det går sönder om du inte har dem stilla i samma position löpande för att ta exakt samma typ av bild (flyttande lär de ta stryk av). Du får förhoppningsvis bra tips av folk som håller på med detta, men jag tror det är bättre att lägga lite mer pengar och få saker som håller eftersom du ska tjäna pengar på det. Jag hade nog räknat med 15-40 tsek för att ha en bra och flexibel setup, men går säkert att till viss del hitta billiga lösningar också.

Notera att jag TROR att det förhåller sig så - lyssna på de med mer erfarenhet än mig på detta område :p. Blir intressant för mig att se vad de har att säga också.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det du länkar till anger att de innehåller 2 st 36 W glödlampor, dvs inte blixt. Det kommer att innebära att din modell behöver stå alldeles stilla för att du ska kunna ta en bra bild pga att du måste köra med lång slutartid.

Bakgrunden i sig är bomullstyg, vilket kan vara svårt att få helt slätt. Är lättare med papper, men kan möjligen fungera om man spänner det ordentligt.

Men för att få vit bakgrund samtidigt som modellen skall var korrekt exponerad så är det lättaste med 4 blixtar. Två som belyser bakgrunden korsvis och en från vardera sidan om modellen. Man kan klara sig med två blixtar och en reflexskärm, dvs en blixt på bakgrunden, en på modellens ljusa sida och en reflexskärm som studsar tillbaka lite mindre på motsatt sida.

Jag har dock ingen erfarenhet av något bra och billigt system, så jag överlåter det till andra här på Fotosidan. Skulle dock säga att du kan klara dig på under 10K om du nöjer dig med lite billigare grejor.
 

andret

Ny medlem
Svar från www.studio1.se

Hej!

Jag driver en studio som bara sysslar med produktfotografering (www.studio1.se) så har gjort detta väldigt många gånger.

Skulle rekommendera dig två stora paraplyer och en vit bakgrund, precis som det kit du visat. Jag vet inte om det är dålig kvalité, men ganska basic grejer brukar funka bra här.

Elinchrome har bra paket för produktfotografering annars, dock lite dyrare: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012848271/elinchrom/blixtpaket-brx-250-250-umbrella-to-go

Tänk på att ha ett objektiv med lite större brännvidd, typ 100mm eller mer så att du inte får så mycket vidvinkel i bilderna. Det blir sällan snyggt i denna typ av bilder.

Det blir alltid en del retuschjobb efteråt. Det går dock ganska snabbt att göra denna typ av bakgrunder helt vit och behålla alla naturliga skuggor.
 
ANNONS