Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur når jag detta slutresultat, bildexempel

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikoh

Ny medlem
Hej, jag har bara ett par amatör frågor. Antar att det är både gäller själva fotoögonblicket och efterbehandling och grading. Men hur når man det här skönt vita krispiga ljuset i bilderna. Se exempel bilder. Någon som har ett litet tips för att nå liknande bilder. Tack för svar!
 

Bilagor

hbengtsson

Aktiv medlem
Upp med exponeringen bara. Fota i RAW så blir det enklare att kontrollera i efterhand.

Lightroom: är bilden normalt exponerad så testa att dra upp den med 1-1.5 steg. Lägg på klarhet, lite svärta och ev dra ner lite färgmättnad. Justera vitbalans efter smak
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hej, jag har bara ett par amatör frågor. Antar att det är både gäller själva fotoögonblicket och efterbehandling och grading. Men hur når man det här skönt vita krispiga ljuset i bilderna. Se exempel bilder. Någon som har ett litet tips för att nå liknande bilder. Tack för svar!
Från en amatör till en annan: Jag började abonera på moderskeppet.se kurser och lärde mig massor! Tvekade först pga kostnaden men det var absolut värt pengarna, i alla fall för en amatör. Finns säkert sndra lika bra som moderskeppet men det var vad jag valde
 

Fredrikoh

Ny medlem
Upp med exponeringen bara. Fota i RAW så blir det enklare att kontrollera i efterhand.

Lightroom: är bilden normalt exponerad så testa att dra upp den med 1-1.5 steg. Lägg på klarhet, lite svärta och ev dra ner lite färgmättnad. Justera vitbalans efter smak
Tack. Jag tar och testar mig fram. Har Photoshop men kanske är värt att testa Lightroom med.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Tack. Jag tar och testar mig fram. Har Photoshop men kanske är värt att testa Lightroom med.
Du behöver väldigt sällan photoshop numera, det är om du ska göra sånt som t ex bildmanipulering. Vanlig bildbehandling som att skärpa, ändra färg eller ta bort färg, ljusa upp, ändra vitbalans, ljusa upp/mörka ned en del av bilden, beskära, ta bort finnar i ansikten, printa etc etc så är lightroom progammet du ska ha tycker jag och många :)

Henrik
 
ANNONS