Annons

Behov av camouflage vid djurfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Inbillar mig det iaf :) . Ett exempel: Här står jag en bit utanför skogen och fotar några hjortar. Jag kan se i mina bilder att tiden från att den ena hjorten tittar rakt på mig tills att flocken "upptäcker" mig och springer iväg är 9 minuter. Under dessa 9 minuter tittar hjorten upp på mig ett antal gånger men återgår snabbt till att äta eller att lukta på honorna. De verkar inte kunna se mig men misstänker nått. När de springer är det för att jag "råkar" dra i ett kardborreband. Jag har svårt att tro att jag hade kunnat fota dem så länge utan camo.

Bilden är inte beskärd och tagen med ett 400 mm objektiv (crop-kamera). Avståndsskalan syns i bilden. Dvs jag står ca 10 m utanför skogen och det är ca 30 m till taggtrådsstängslet som syns på bilden.

Andra gånger känns det som att camot inte fungerat alls. Jag antar att man måste minimera både lukt (t.ex. tänka på vindriktningen), ljud och syn för att komma nära. T.ex. skall man nog undvika att vara en "siluett" mot himlen. Då hjälper nog inte camon.

Är dock ingen expert på detta :)
Där jag bor finns gott om dovhjort och även en hel del kronhjort.
Speciellt när det är brunsttid kan man komma rätt när hjortarna. Hindarna är svårare att smyga sig på. Vid ett tillfälle befann jag mig utanför en hage stående på en åker. I hagen gick några kossor som hade kommit fram mot mig för att se vem jag var. Vi stod nära varandra. Längre bort, på åkern där jag stod kom så några dovhjortar. De hade inte riktigt klar sikt mot mig och förmodligen doldes min lukt av kossornas. De rörde sig mot oss, jag stod lite bakom kossorna, men man kunde se att de kände att något inte var helt rätt. Jag utgår från att de ofta såg kossorna och inte brydde sig så mycket om dom. De var väldigt nära innan de vände. Mycket närmare än de kommer i andra fall. Tamboskap kan man ha stor nytta av ibland.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Min spontana reaktion är att det där stället inte suddar ut siluetten helt, tex så kommer armarna synas tydligt om de sträcks ut. Dock så är det så fruktansvärt bra pris på grejerna (20kr) så det kan ju vara väl värt det ändå!!!
 

martinator

Aktiv medlem
de flesta djur, älg, hjort osv är ser inte färger så klassiskt kamouflage i grönt/brunt/svart är ur den synvinkeln inte helt nödvändigt... Rörelser, lukt och ljud än betydligt mer avslöjande än kläder.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kanske lite offtopic men ändå.
Om man fågelintresserad...testa att sitta som ett levande fågelbord med tex en jutesäck över kroppen. Stick ut en hand med frön , nötter eller dyligt så kommer fåglarna att äta ur handen på dig. Vänj dem med detta ett tag för att så småningom demaskera dig stegvis. Till slut kan man sitta helt omaskerad och fåglarna kommer så fort du visar dig. Har testat och det fungerar!
 
ANNONS