Annons

EOS som videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

pcblocket

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns några erfarenheter och råd angående att ersätta videokameran?

Kan man ex köpa sig en 70D för vad den är som kamera, men dessutom skrota sin videokamera (alternativt skrota planen på att köpa en)? Nu tänker jag för hobby- och konsumentbruk.

Vad skulle man förlora på att använda kameran för videoinspelning istället?
Fiffigt att återanvända stativ, fästen, objektiv och på köpet mindre packning.
 

pcblocket

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns några erfarenheter och råd angående att ersätta videokameran?

Kan man ex köpa sig en 70D för vad den är som kamera, men dessutom skrota sin videokamera (alternativt skrota planen på att köpa en)? Nu tänker jag för hobby- och konsumentbruk.

Vad skulle man förlora på att använda kameran för videoinspelning istället?
Fiffigt att återanvända stativ, fästen, objektiv och på köpet mindre packning.
Lite förvånad. Ingen som filmar med sin EOS? eller är det fel forum för frågan?
 

xeizo

Aktiv medlem
70D används en hel del som videokamera, framförallt av Vloggare på Youtube. Det som sticker ut med 70D är att det var den första DSLR-kameran med DPAF som klarar av att följa fokus på rörliga objekt i en film på ett bra sätt. Canons STM-objektiv är särskilt gjorda för att fungera vid filmning, med smidigare motorer än tidigare.

Spegellösa kameror klarade detta redan innan, men det finns fördelar med synergin av att ha samma funktion i en DSLR.

Canon 80D, 77D och 800D har samma funktion(och givetvis 5D mkIV).

Nackdelen är endast upp till 1080P30 för 70D, många spegellösa och även mobiler har 4K.

Sen saknas även vissa videospecifika funktioner som fokuspeaking mm eftersom Canon vill att sådana som är seriösa med filmning skall köpa deras filmkameror.

Men, för amatörer och även som backupkamera för proffs fungerar det fint med en 70D.
 

PeterWem

Aktiv medlem
70D används en hel del som videokamera, framförallt av Vloggare på Youtube. Det som sticker ut med 70D är att det var den första DSLR-kameran med DPAF som klarar av att följa fokus på rörliga objekt i en film på ett bra sätt. Canons STM-objektiv är särskilt gjorda för att fungera vid filmning, med smidigare motorer än tidigare.

Spegellösa kameror klarade detta redan innan, men det finns fördelar med synergin av att ha samma funktion i en DSLR.

Canon 80D, 77D och 800D har samma funktion(och givetvis 5D mkIV).

Nackdelen är endast upp till 1080P30 för 70D, många spegellösa och även mobiler har 4K.

Sen saknas även vissa videospecifika funktioner som fokuspeaking mm eftersom Canon vill att sådana som är seriösa med filmning skall köpa deras filmkameror.

Men, för amatörer och även som backupkamera för proffs fungerar det fint med en 70D.
Och det är därför man använder Magic Lantern tillsammans med en 70D. https://www.youtube.com/watch?v=Xgq3Vubld1o
 

fredlund88

Aktiv medlem
Har egentligen samma fråga.
Har idag en 7d första modellen. och skulle vilja ha en kamera med följande fokus som klarar av motorcyklar i 200km/h++
klarar en 70D det?
Har även sneglat lite på 6D har den följande fokus?

Ett annat alternativ jag har är att köpa Panasonic sen med adapter använda mina Canon objektiv. hur kommer den följande autofokus funka?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Har egentligen samma fråga.
Har idag en 7d första modellen. och skulle vilja ha en kamera med följande fokus som klarar av motorcyklar i 200km/h++
klarar en 70D det?
Har även sneglat lite på 6D har den följande fokus?

Ett annat alternativ jag har är att köpa Panasonic sen med adapter använda mina Canon objektiv. hur kommer den följande autofokus funka?
6D (som jag har och älskar) har ett mycket primitivt AF-system, både för stillbild och fokus. Det är en direkt olämplig kamera för snabbrörliga motiv.

70D är mycket bättre, både vad gäller stillbild och video (i synnerhet)

När det gäller motorcykelfotande så är det också stor skillnad om du panorerar med en motorcykel som passerar i sidled mot för om du ska fota en mc som kommer mot, eller åker ifrån dig, det senare har i princip alla kameror svårt att klara perfekt. för stillbilder är det väl bara toppmodellerna från Canon och Nikon som gör det bra. gäller det video är väl Canons DPAF, som i 70D, eller ännu hellre 80D, m.fl bland det bästa man kan få

Edit: såg att du har en 7D och canon-objektiv. Glöm att använda konverterade objektiv till ett annat fabrikat och få bra och snabb AF, aint gonne happen.

Varför inte uppgradera till en 7D mk II ?
 

apersson850

Aktiv medlem
Svaret på frågan blir ju helt olika om det är för stillbilder eller video som avses.
Canon brukar säga att de klarar motiv som rör sig mot kameran med 50 km/h ner till åtta meters avstånd, om man har en av deras bättre kameror (typ 1DX) och använder EF 300 mm f/2,8L IS II USM som objektiv. Det finns fler objektiv som klarar samma sak, men de brukar använda det som referens.

Ska motivet röra sig fortare, som här, får man vara längre bort och/eller ha en annan vinkel på rörelsen än rakt mot fotografen. Rent praktiskt lär det ändå inte vara så hälsosamt att stå rakt framför, om cykeln kommer i 200 knyck...
 

fredlund88

Aktiv medlem
Nu va det främst filmning jag tänkte på, Stillbild har jag koll på, men tack för åsikterna, lite mer kött på benen nu
mvh
 

pcblocket

Aktiv medlem
70D används en hel del som videokamera, framförallt av Vloggare på Youtube. Det som sticker ut med 70D är att det var den första DSLR-kameran med DPAF som klarar av att följa fokus på rörliga objekt i en film på ett bra sätt. Canons STM-objektiv är särskilt gjorda för att fungera vid filmning, med smidigare motorer än tidigare.

Spegellösa kameror klarade detta redan innan, men det finns fördelar med synergin av att ha samma funktion i en DSLR.

Canon 80D, 77D och 800D har samma funktion(och givetvis 5D mkIV).

Nackdelen är endast upp till 1080P30 för 70D, många spegellösa och även mobiler har 4K.

Sen saknas även vissa videospecifika funktioner som fokuspeaking mm eftersom Canon vill att sådana som är seriösa med filmning skall köpa deras filmkameror.

Men, för amatörer och även som backupkamera för proffs fungerar det fint med en 70D.
Tack för svar alla.
Här nämner du 77d, hur angränsar den till äldre 70d? (70d är dyrare?). Den verkar oftare jämföras med 80d?
 
ANNONS