Annons

Canon 450D - mikrojustering?

Produkter
(logga in för att koppla)

emiliar

Ny medlem
Har en Canon 450D som inte passar så bra ihop med mitt Tamron 28-75/2,8. Objektivet vill bara frontfokusera. Läste i en gammal Digitalfoto-tidning att man kunde ställa in AF mikrojustering/finjustering på kameran för att få den att fokusera rätt. Har kollat igenom inställningar i 450D:n, men hittar inte mikrojusteringen nånstans (har läst kameramanualen också, men inte hittat nåt).

Någon som har en 450D/annan liknande modell som vet om man kan ställa in mikrojusteringen på kameran eller om funktionen inte finns? Vore tacksam för svar.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Nu vet jag inte om 450D har mikrojustering så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Det som kan vara värt att tänka på är att mikrojustering inte är en bra lösning på en zoom. Mikrojusteringen fungerar på en brännvidd så om du justerar för 28mm och får bättre skärpa där så är det inte säkert att du får bättre skärpa på 75mm eller däremellan.
 

emiliar

Ny medlem
Tack för svaret!
Ska nog inte leta efter någon mikrojustering då, om det ändå inte hjälper.. Man kan väl säkert lämna in objektivet för att justeras har jag hört?
 

Hansanders

Aktiv medlem
Nej, 450D går inte att justera.
Du har väl koll på fokuspunkterna ?
Om du ställer in för användning enbart av den mittersta, får du lite mera exakthet.
 

emiliar

Ny medlem
Ja, fokuspunkten har jag alltid satt till mittersta. Kameran fokuserar rätt med mina tre andra objektiv som är från Canon. Men eftersom jag hört många andra som haft problem med front-/bakfokusering med sina Tamronobjektiv så borde man ju kunna skicka in den för att fixas nånstans?
 
ANNONS