Annons

HDR bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej, kan någon förklara på enkelt sätt hur man får till en HDR bild, det finns tydligen flera sätt att göra en sådan bild. Jag har Photoshop cs 6 men inte jobbat i det alls, har tänkt att förkovra mig i den när tiden ger tillfälle, men som sagt skulle behöva lite starthjälp att komma igång att skapa en HDR bild .
 

pellepiano

Aktiv medlem
De flesta använder HDR för att kunna fånga en scen med större dynamiskt omfång än vad kameran kan ta med bara en enda blid. Så man tar tex tre bilder, en underexponerad, en normal och en överexponerad och sen får programvara välja de bästa bitarna från varje exponering. Sen får man konvertera HDR bilden till en jpg ( Tonemapping ), då en hdr-bild inte kan visas på en vanlig skärm.

Det finns massor av tutorials på youttube om detta. Googla cs6 hdr youtube
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det bästa är att ha kameran på stativ.
De flesta avancerade kameror har idag HDR-funktion.
Man kan ta en serie med tre exponeringar eller fler. T.ex -2, -1, normal exponering, +1,+2.
Kameran kan själv göra en HDR-bild eller så spar man bilderna och gör det själv.

I Bridge kan du "smälta ihop" bilderna på ett enkelt sätt. Markera dina olika exponeringar:
Tools - Photoshop- Merge to HDR
 

lonian

Aktiv medlem
Om du har en kamera som tex Nikon D800 så kommer du inse att det är onödigt att göra HDR bilder då kamerans raw bilder fångar det stora dynamiska omfånget och du kan skapa HDR effekt med en enda raw bild.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du har en kamera som tex Nikon D800 så kommer du inse att det är onödigt att göra HDR bilder då kamerans raw bilder fångar det stora dynamiska omfånget och du kan skapa HDR effekt med en enda raw bild.
Nja, Nikon har byggt in både vanlig gaffling samt ett särskilt HDR-läge i kameran som gör två exponeringar vilka sedan automatiskt slås ihop till en bild.
http://www.hdr-photography.com/reviews/nikon-d800.php

Petter...
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Nja, Nikon har byggt in både vanlig gaffling samt ett särskilt HDR-läge i kameran som gör två exponeringar vilka sedan automatiskt slås ihop till en bild.
http://www.hdr-photography.com/reviews/nikon-d800.php

Petter...
Jag fattar det som att om vi tänker att nyttan med att ta en HDR-bild är att få ett större dynamiskt omfång i bilden, genom att slå ihop två eller fler exponeringar, så minskas det behovet om kameran från grunden har ett stort dynamiskt omfång då skillnaden i slutändan är idag mindre av en exponering och två sammanfogade exponeringar.

Att kameran har ett inbyggt HDR-läge är i sig en annan sak.
 

lonian

Aktiv medlem
En bild fotad med Nikon D800 och redigerad raw fil i Lightroom.

Som ni ser, behöver jag inte bry mig lika mycket om att göra flera exponeringar.
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
En bra utförd HDR-bild i en scen med orörliga objekt som har stort behov av att trycka ihop hela DR-området till en enda bild har ju hela bilden i ISO100 (eller liknande), dvs bra skärpa, lågt brus, bra färger.
Medans en enda exponering kommer ha en del av bilden, i detta fallet ISO100, men resten är lyft till högre ISO. Lyfter man ex 5 eV så har man ju delar av bilden i ISO3200 bildkvalite map brus, färg och detaljrikedom oavsett sensorteknologi.
Dock är det alltid fördel med bra sensor från början. Men varför nöja sig med kvalite inom ISO3200när man kan få det i ISO100 ifall motivet är rätt och man har rätt utrustning med sig....

Photomatix är väl ok program, särskilt om man vill tonmappa (ofta felaktigt förknippad med HDR). Tonmappa kan man göra på en jpgbild från 2003. Bättre är att göra en 32-bits fil från flera RAW-filer och redigera den som vanligt i ex LR. LR6/CC har den funktionen.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
En bild fotad med Nikon D800 och redigerad raw fil i Lightroom.

Som ni ser, behöver jag inte bry mig lika mycket om att göra flera exponeringar.
En dåligt gjord HDR blir inte bättre oavsett vilken kamera som används tyvärr. Det där är ett bra exempel på en sådan ;)
 
ANNONS