Annons

Ljus, skuggor , porträtt, hjälp :)

Produkter
(logga in för att koppla)

hne

Aktiv medlem
Problemet med bygglampa som fast ljus är att den kommer att bli varm när den står på en hel dag. Dessutom kan det starka ljuset irritera ögonen så att personerna börjar kisa. Bättre att använda blixt.
Skulle föreslå en ungefär meterstor noktobox som huvudljus. Den ger runda reflexer i ögonen som påminner om ljus från solen vilket brukar se bra ut.
Eftersom trådskaparen inte ville lägga ut en massa pengar tror jag tyvärr meterstora noktoboxar går bort. Ja, bygglampor blir varma. Ja, riktigt starkt ljus får folk att kisa och pupiller att dras samman. Rikta bygglampan från den som fotas mot ett vitt lakan vart min idé. Mörklägger man i övrigt lokalen med till exempel persienner kan man slippa ha obehagliga ljusnivåer.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Eftersom trådskaparen inte ville lägga ut en massa pengar tror jag tyvärr meterstora noktoboxar går bort. Ja, bygglampor blir varma. Ja, riktigt starkt ljus får folk att kisa och pupiller att dras samman. Rikta bygglampan från den som fotas mot ett vitt lakan vart min idé. Mörklägger man i övrigt lokalen med till exempel persienner kan man slippa ha obehagliga ljusnivåer.
Som joyn föreslog, hyr prylar som saknas, Dessutom förmodligen lättare att injaga förtroende hos fotoffren och deras chefer om det inte ser alltför hemmasnickrat ut. Såg att det blev tyrkfel. Det heter förstås okobox, vet inte var det extra n:et kom ifrån. Det behöver förstås inte nödvändigtvis vara en oktobox även om det ger snyggare reflexer i ögonen. Huvudprincipen är stor ljuskälla nära motivet, och risken att se upp med är att ljuset sprids så mycket i rummet att man får ett enda stort fototält vilket ger lite tråkigt ljus där det blir svårt att styra hur skuggorna faller i ansiktena.
 
ANNONS