Annons

Bästa inställningen för sport fotografering (innebandy)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridaahsvensson

Ny medlem
Hej, jag har nyligen köpt en systemkamera (Nikon d80 med 18-55) och jag har inte lärt mig alla inställningar och sånt än. Har inte heller fotat så länge.. Så det jag undrar är väl vilken inställning som är bäst lämpad när man fotar innebandy?
 

Photofred

Medlem
Hej Frida!

Precis som Tage skriver i sitt inlägg så är ljuset väldigt dåligt i de allra flesta hallar väldigt dåligt.

Kör så högt iso du kan stå ut med ett försök till inställning.

Slutartid:1/500 i värsta fall 1/320.
Bländare:2,8 (eller i ditt fall så lågt det går)
Iso:800 eller 1000.

Kolla med dessa inställningar och återkom så ska vi om jag kan hjälpa dig.

// Fredrik Sundqvist
 

snowbear

Aktiv medlem
detta är en klassiker som nybörjare frågar. "vilka är det bästa inställningarna för mig"

du kommer få olika svar av de flesta :) det går som inte att säga rakt ut bara det beror på lokalen du befinner dig i, hur ljust det är där inne hur fort dom springer runt vill du ha en "suddig" klubba när dom skjuter för en sportig fartig känsla osv oav. läs din instruktions bok, gå in på fotoguiden.se och kolla guider(?!) gratis medlemskap.
 

larsborg

Aktiv medlem
detta är en klassiker som nybörjare frågar. "vilka är det bästa inställningarna för mig"

du kommer få olika svar av de flesta :) det går som inte att säga rakt ut bara det beror på lokalen du befinner dig i, hur ljust det är där inne hur fort dom springer runt vill du ha en "suddig" klubba när dom skjuter för en sportig fartig känsla osv oav. läs din instruktions bok, gå in på fotoguiden.se och kolla guider(?!) gratis medlemskap.
Just det, instruktionsboken, den följer alltid med en ny kamera, vore märkligt om inte allt, som en nybörjare vill ha reda på finns redan där skrivet, säkert mycket pedagogiskt enkelt!
Lämpliga exp. tider och bländare, samt ISO inställningar, för de mest skilda tillfällen finns med, bara att titta i registret i instruktionsboken!
Tyvärr, det står inte hur fort fotografen måste springa, för att hinna ifatt bandybollen ...
 

jdandanell

Aktiv medlem
Hej, jag har nyligen köpt en systemkamera (Nikon d80 med 18-55) och jag har inte lärt mig alla inställningar och sånt än. Har inte heller fotat så länge.. Så det jag undrar är väl vilken inställning som är bäst lämpad när man fotar innebandy?
Jag skall vara ärlig och säga att din utrustning inte räcker till för att få den typen av bilder du kanske ser i magasin/tidningar eller på nätet. Detta betyder dock inte att du inte skall göra ett försök men det kan vara bra att känna till att din utrustning är en begränsning.

Gör så här, D80 har sin "brusgräns" på iso-1600 så ställ det värdet först. Ställ sedan kameran på A-läge med det lägsta talet du kan ha på bländaren (3,5 - 5,6 på ditt 18-55). Om det är en "vanlig" svensk inomhushall så bör slutartiden hamna på ca 1/60s vilket egentligen är alldeles för långsamt för innebandy.

Du skulle kunna testa att höja isos till 3200 och brusreducera samt gå över på manuellt läge och köra t.ex. 1/320s vilket bör innebära att du underexponerar bilden 2 steg. Försök sedan lyfta bilden i efterhand.

Det är bra om testar ändå för det lär dig saker om din utrustning. Det finns också bilder som fungerar skitbra utan att det måste vara taget med 25-tusenkronors objektiv och snabba slutartider. Gå ut och ha roligt till att börja med...
 

snowbear

Aktiv medlem
visst är inte d80 nån brus gud direkt jag lägger mig på 800max ibland måste jag gå till 1000 men då är det endast små små bilder som blir gjort till internet och dylikt. för att du ska kunna fota ordentligt skulle jag köpa nått objektiv med en bländare på 1,8 eller 1,4 typ samyang 85-1,4 det skulle nog hjälpa dig massor original objektivet är för ljussvagt
 

adl

Aktiv medlem
Skärpa är viktigare än brus, kör på 1600 eller mer, prova dig helt enkelt fram till var din gräns för var "för mycket" brus ligger.
Jag fotar innebandy med min D70 på 1600, oftast med 35/2 eller 85/1,8.
Manuell exponering, 1/320 eller 1/400 vilket räcker för att frysa det mesta som händer. Bländaren mellan 2 & 2,5.
Köp en 35/1,8 eller en 50/1,8 så har du helt andra möjligheter än med kitzoomen.
Prova dig fram, fota mycket, lär dig läsa spelet etc. Det är de viktigaste bitarna trots allt.
 

lofling

Aktiv medlem
visst är inte d80 nån brus gud direkt jag lägger mig på 800max ibland måste jag gå till 1000 men då är det endast små små bilder som blir gjort till internet och dylikt. för att du ska kunna fota ordentligt skulle jag köpa nått objektiv med en bländare på 1,8 eller 1,4 typ samyang 85-1,4 det skulle nog hjälpa dig massor original objektivet är för ljussvagt
Samyang 85/1.4 är väl manuell fokus på? Då skulle jag säga att 50/1.4 (1.8) eller 85/1.8 funkar bättre till att börja med.
 

lofling

Aktiv medlem
Skärpa är viktigare än brus, kör på 1600 eller mer, prova dig helt enkelt fram till var din gräns för var "för mycket" brus ligger.
Jag fotar innebandy med min D70 på 1600, oftast med 35/2 eller 85/1,8.
Manuell exponering, 1/320 eller 1/400 vilket räcker för att frysa det mesta som händer. Bländaren mellan 2 & 2,5.
Köp en 35/1,8 eller en 50/1,8 så har du helt andra möjligheter än med kitzoomen.
Prova dig fram, fota mycket, lär dig läsa spelet etc. Det är de viktigaste bitarna trots allt.
Ursäkta, men jag skulle vilja säga att slutartiden beror på nivån på spelet. Är det någorlunda snabba spelare funkar ofta tyvärr inte ens 1/500.
 

snowbear

Aktiv medlem
Samyang 85/1.4 är väl manuell fokus på? Då skulle jag säga att 50/1.4 (1.8) eller 85/1.8 funkar bättre till att börja med.

du har säkert rätt i det jag tänlte inte på på fokusen bara på priset och ljusstyrkan, men vi kan vara överens om att ett ljusstarkt objektiv är väl värt investeringen!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej, jag har nyligen köpt en systemkamera (Nikon d80 med 18-55) och jag har inte lärt mig alla inställningar och sånt än. Har inte heller fotat så länge.. Så det jag undrar är väl vilken inställning som är bäst lämpad när man fotar innebandy?
Manuell fokus, högt iso-tal och lära sig trycka på knappen vid rätt tillfälle. Svårare än så är det inte.
 

lofling

Aktiv medlem
Manuell fokus, högt iso-tal och lära sig trycka på knappen vid rätt tillfälle. Svårare än så är det inte.
Förvisso, men manuell fokus på innebandyspelare är rätt svårt. Jag har inte testat själv, men tror att det är mycket lättare att fota innebandy med en D700 och t.ex. 85/1.8 än med t.ex. en D40 och 50/1.8.

Hur som helst, klart är att D700 och 70-200 är bra, så länge man inte kommer för nära. Skulle gärna vilja ha en D3s, men jag sparar till objektiv först. Fåglar och inomhussport är två saker som är dyra att fota om man vill ha bra kort.
 

Fotomax123

Avslutat medlemskap
Hej, jag har nyligen köpt en systemkamera (Nikon d80 med 18-55) och jag har inte lärt mig alla inställningar och sånt än. Har inte heller fotat så länge.. Så det jag undrar är väl vilken inställning som är bäst lämpad när man fotar innebandy?[/QUO

Jag kör i raw. och malluelt sen har jag en slutar tid på1/800sek,f4.0,iso 2500-3200,auto vitbalans
 

matnyttige

Aktiv medlem
Manuell fokus, högt iso-tal och lära sig trycka på knappen vid rätt tillfälle. Svårare än så är det inte.
Manuell fokus? -Nja, Det är inte min rekommendation direkt. Innebandy är en snabb sport och hinna skruva in skärpan går bara på målvakten.

Kör på 55 mm läget, skit i att det bli mycket brus och försök få minst 1/500 dels sekund. Stå nära sargen.

Det är annars lättare att stå längre ifrån med ett teleobjektiv. Kameran hinner med lättare att ställa in skärpan då.
 
ANNONS