Annons

Prisvärd 4K-bildskärm med skaplig färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Är det förresten någon som vet om det är några nya bildskärmar på väg ut på marknaden?
Kom det något intressant på CES? När är nästa mässa där det kan tänkas att liknande prylar lanseras?
 

nivas

Aktiv medlem
Jag tror inte heller att den klarar av någon större andel av AdobeRGB.
Philips specar sRBG=ja samt likformighet 93-105%, vad det nu betyder.
Om procentsatser för sRGB samt AdobeRGB inte finns med i specen så är det inte troligt att skärmen klarar dessa.

Jag tror att jag fortfarande väljer mellan Dells 32-tummare eller NEC's 27:a. Dom verkar tillräckligt bra.
Frågan är om Dellen är tillräckligt jämn i ljushet och färger, eller om NEC'en är tllräckligt stor för 4K.
 

stefohl

Aktiv medlem
Om NEC'en är tllräckligt stor för 4K.
Om du jämför med en 22 tummare är 27" mycket större skärm. Jag har testat skärmar på 32", men upplever dem nästa för stora. Jag får backa tillbaka för att få överblick på skärmen. Då är jag ändå van vid att använda två skärmar på 24".
 

Hast

Medlem
Det nya som är på väg efter CES är OLED 4k. Hysteriskt dyra just nu men om något år så lär de bli överkomliga i pris.

Dell visade upp en 30" OLED skärm med 100% AdobeRGB. Men den kostar också $5000.

http://www.anandtech.com/show/9923/dell-demonstrates-30inch-4k-oled-display

Även om OLED är orimligt dyrt idag så kommer det troligtvis att bli betydligt mer överkomligt i pris relativt snart. Så jag hade nog inte plöjt ner väldigt mycket pengar i en ny skärm idag. Eller gör det idag men budgeterat för att du köper en ny om 2-3 år
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hur tar jag reda på skärmens färgrymd?
De flesta av marknadens 4K-skärmar har inga data på detta.
Det finns massor av data på färgtester av digitalkameror.
Om jag mäter färgfält (värden i RGB från 0 till 255 tex i Paint Shop Pro), fotograferar bilden på skärmen & sedan mäter om.
Ger det någon info om skärmen?
 
ANNONS