Annons

Fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Någon som har en bra men prisvärd sladdfjärr att rekommendera åt Fuji (X-E1)?

Har för mig att jag läst att fjärrar av Canonsmodell för micingång skall fungera?

Eller skall man gå på en klassisk mekanisk fjärrutösare? För/nackdel?
 

martinot

Aktiv medlem
Lite uppföljning. Blev till slut en sådan här Phottix Wired remote C6 small 1 meter för 99 spänn.

Det som är riktigt bra med denna som kopplas in med 3,5 mm kontakt är att den fungerar på precis alla Fujis X-kameror.

Både de med och utan gänga för trådutlösare (tex X-T1 och X-M1 saknar det), på de med mini-USB (tex XPro 1 och X-E1), och även på de de senare modeller som bytt till mikro-USB (tex X-T10 och X-T1 ).

Väldigt smidigt att inte behöva flera olika fjärrutlösare om man har en blandad uppsättning av Fujifilm X-hus.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Tyvärr har T1 USB-kontakt, vilket gör i mitt tycke gör kameran klumpigare och jag bara väntar på mekanisk åverkan att jag böjer/fastnar.. Tillsammans med en styv sladd är denna lösning inte något Fuji skall vara stolta över.

Notera att PRO2 har vädertätning och gängad trådutlösare, detta borde T1 ha! Jag skulle kunna tänka mig att betala för en uppgradering i efterhand (och kanske få i den 2-kortshållare huset har plats för ;-)!


Jag köpte fjärr på snabblevererande Kreativ Fotografi en JJC trådlös (radio) som visserligen var plastig men funkar perfekt.

-J!
 

martinot

Aktiv medlem
Återkommer i kväll har en sådan fjärr hemma kollar mera då. Är en Canon kabel release jag hade
En Canon-fjärr med 3,5 mm mini-tele skall fungera på samtliga Fuji X-kameror. Bara att koppla in i ingången märkt Remote/Mic vid sidan av kameran (ovanför uttagen för USB och HDMI).
 

martinot

Aktiv medlem
Tack, toppen, då slipper man ju öppna luckan! ...får vääänta till de e kväll!

-J!
Du måste öppna luckan. Samma lucka som för de övriga uttagen; Längst ner sitter normalt USB, sedan normalt HDMI, och sedan överst normalt Remote/Mic.

Nästan alla kameror har någon form av skyddslucka för att undvika att damm kommer in i kameran. 3,5 mm mini-tele har ju dessutom ett relativt stort hål jämfört med många andra kontakttyper (mycket damm och skit som skulle komma in där annars).
 
ANNONS