Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PortraitPro

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är et någon som använder programmet PortraitPro och tycker att det är vettigt?

Har precis laddat ned en trial version och kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om det.

Jag antar att allt det som man kan göra i PortraitPro kan man oxå göra i PS om man vet hur man gör. I PortraitPro är allt så enkelt att ett barn kan göra det.



http://www.portraitprofessional.com
 

afe

Aktiv medlem
Enkelt så att ett barn kan göra det, och alla ser ut som barbiedockor :)

Jag tycker såna här program är förskräckliga, men en del gillar dem.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Enkelt så att ett barn kan göra det, och alla ser ut som barbiedockor :)

Jag tycker såna här program är förskräckliga, men en del gillar dem.

risken är ju att det blir för mycket av det goda

jag tycker att programmet är förskräckligt OCH imponerande på en gång, frågan är om jag skulle få någon användning för det eller om det bara är kul att leka med!?
 

Måns H

Aktiv medlem
Noll personlighet. Eller klichepersonlighet.

Alla färgfoton lyckas radera ut modellernas ibland starka uttryck till inget uttryck alls utom att hen är söt.

Svartvita byter ut mannens personlighet mot en hårt sliten kliché. Snart måste väl alla tröttna?
 

iSolen.se

Guest
Är et någon som använder programmet PortraitPro och tycker att det är vettigt?

Har precis laddat ned en trial version och kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om det.

Jag antar att allt det som man kan göra i PortraitPro kan man oxå göra i PS om man vet hur man gör. I PortraitPro är allt så enkelt att ett barn kan göra det.



http://www.portraitprofessional.com
Jag använder det ofta. Självfallet tonar man ner effekterna, jag brukar låta programmet jobba och sen blanda in med typ 35%. Sen maskar jag. Det är lite buggigt runt kanterna, blir lätt pixligt.

Sparar tid på det och det ser fortfarande naturligt ut. Det ersätter inte retusch men är ett bra komplement.
 

iSolen.se

Guest
För stockfoto är det väl ok med barbielooken ;)
Verkligen inte, den looken är stendöd sedan 5 år och den var bara populär i USA.

Edit:

Stock = det som syns i dagstidingarna. Ser man barbie i DN nuförtiden?

"Utslätad hud" är bara en av åtta inställningsgrupper. Använd varsamt och man sparar tid.
 
Senast ändrad:

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag använder det ofta. Självfallet tonar man ner effekterna, jag brukar låta programmet jobba och sen blanda in med typ 35%. Sen maskar jag. Det är lite buggigt runt kanterna, blir lätt pixligt.

Sparar tid på det och det ser fortfarande naturligt ut. Det ersätter inte retusch men är ett bra komplement.

kör du det som en plugin eller som det är?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag använder det ofta. Självfallet tonar man ner effekterna, jag brukar låta programmet jobba och sen blanda in med typ 35%. Sen maskar jag. Det är lite buggigt runt kanterna, blir lätt pixligt.

Sparar tid på det och det ser fortfarande naturligt ut. Det ersätter inte retusch men är ett bra komplement.
Köpte programmet (billigaste versionen) och har provat det en del.
Inte SÅ dåligt ändå. Däremot så tycker jag att effekten lätt blir lite för kraftig och det har jag inte kommit på ännu om man kan justera?

När du använder den i PS lägger du effekten som ett lager då som du sen kan applicera valfri procentsats som med övriga effekter man gör i PS. Det vore bra om man kunde göra det!
 

iSolen.se

Guest
Köpte programmet (billigaste versionen) och har provat det en del.
Inte SÅ dåligt ändå. Däremot så tycker jag att effekten lätt blir lite för kraftig och det har jag inte kommit på ännu om man kan justera?

När du använder den i PS lägger du effekten som ett lager då som du sen kan applicera valfri procentsats som med övriga effekter man gör i PS. Det vore bra om man kunde göra det!
Nej det är inte dåligt, det är ovanligt bra.

Eftersom programmet innehåller shape (face sculpt) - dvs justering av ansiktsform kan man inte blanda in Portraitprolagret med opacitet.

Så vad jag gör är att dela på processen i två steg, steg ett, där man ändrar enbart form.

Sen i steg två kör man filtret en gång till och stänger av "shape" (face sculpt), och då kan man lätt blanda in, jag ligger mellan 35 och 45% normalt.

Du kan göra samma sak inuti filtret men jag föredrar vanlig photoshopopacitet och mask.
 
ANNONS