Annons

Beslutsångest- D300s till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortier

Aktiv medlem
Hej,

Finns många trådar om liknande problem men vill ha min egen problemlösare ;)

Har idag:

D300s
D90

Nikon 35 mm 1.8
Tokina 11-16 2.8
Nikon 17-55 2.8
Nikon 18-200 2.8 VRII

Har de senaste åren bara fotat snabba, hoppande fiskar när jag var ute på mina i snitt 100 pass per år fiske.
Nu är det mestadels fotande på en vild 2.5 åring och till sommaren kommer nr 2 så det blir en hel del porträtt och inomhusfoto kombinerat med fiskebilder då och då.
Fotar och har fotat en del bröllop och fått en del förfrågningar på att göra fler framöver.

Vill/har tänkt gå över till FX framförallt pga ljusstyrkan... Frågan är bara vad jag ska köpa på mig?

Har en kompis med en begagnad D3s som jag fotat en hel del med och blivit mäkta imponerad av. D800 har sin fina upplösning men jag blir kluven? Superkvaltie och ny sensor eller går på grym ISO och snabbhett?

D4s är ju drömmen men känner att det är lite för överdrivet för en hobbykille som jag faktiskt är...

Säljer jag allt utom 18-200 så borde jag väl få ihop ca 13-15k för framtida prylar. Börjar med ett 24-70 2,8 samt mitt befintliga 200 så är jag hyfsat klädd.

Hjälp!? ;)
 

llge

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle nog satsa på D3s som en start eftersom du verkar vara i behov av snabbheten samt bra iso-prestanda vi tex inomhusfoto i kyrkan.
Eftersom du ska fota bröllop så blir det väl en slant då och då, så efter en tid kan du och troligen också behöver du då ett kamerahus till så då kan du gå på D800 som komplement.
Har ingen klagat på upplösningen från de kameror du har nu så lär 12 mp räcka till.
Ja det var min filosofi :)

Med vänlig hälsning
LG
 

microo

Aktiv medlem
Hej,

Finns många trådar om liknande problem men vill ha min egen problemlösare ;)

Har idag:

D300s
D90

Nikon 35 mm 1.8
Tokina 11-16 2.8
Nikon 17-55 2.8
Nikon 18-200 2.8 VRII

Har de senaste åren bara fotat snabba, hoppande fiskar när jag var ute på mina i snitt 100 pass per år fiske.
Nu är det mestadels fotande på en vild 2.5 åring och till sommaren kommer nr 2 så det blir en hel del porträtt och inomhusfoto kombinerat med fiskebilder då och då.
Fotar och har fotat en del bröllop och fått en del förfrågningar på att göra fler framöver.

Vill/har tänkt gå över till FX framförallt pga ljusstyrkan... Frågan är bara vad jag ska köpa på mig?

Har en kompis med en begagnad D3s som jag fotat en hel del med och blivit mäkta imponerad av. D800 har sin fina upplösning men jag blir kluven? Superkvaltie och ny sensor eller går på grym ISO och snabbhett?

D4s är ju drömmen men känner att det är lite för överdrivet för en hobbykille som jag faktiskt är...

Säljer jag allt utom 18-200 så borde jag väl få ihop ca 13-15k för framtida prylar. Börjar med ett 24-70 2,8 samt mitt befintliga 200 så är jag hyfsat klädd.

Hjälp!? ;)
18-200 är inget bra objektiv på FX behåll ett av dina hus så har du reservera med. Reservera behövs om du vill behålla D90 eller D300s är en smakfråga och pengafråga .
D300s och D800 eller D3s och D90 skulle kunna vara två kombinationer.
Skulle förövrigt behålla 35 1.8 som jag använder på D800 ger porträtt med fin vinjetten prova!
kommer snart köpa ett billigt andra hus för att ha i hop med längre tele blir D300s eller D7000 har haft D300 och D7000.
24-70 2,8 är trevligt har Tamron med VI som jag gillar dock lite tung.
Använder oftare fasta objektiv inte minst för vikten.
 

Mortier

Aktiv medlem
18-200 är inget bra objektiv på FX behåll ett av dina hus så har du reservera med. Reservera behövs om du vill behålla D90 eller D300s är en smakfråga och pengafråga .
D300s och D800 eller D3s och D90 skulle kunna vara två kombinationer.
Skulle förövrigt behålla 35 1.8 som jag använder på D800 ger porträtt med fin vinjetten prova!
kommer snart köpa ett billigt andra hus för att ha i hop med längre tele blir D300s eller D7000 har haft D300 och D7000.
24-70 2,8 är trevligt har Tamron med VI som jag gillar dock lite tung.
Använder oftare fasta objektiv inte minst för vikten.
Var nog packad när jag skrev :)
Det är ert 70-200 vrII jag har.

Det blev en D3s samt att jag behåller d300s tillsammans med 17-55 och 11-16 som andrakamera. Resten är sålt.
 

microo

Aktiv medlem
Var nog packad när jag skrev :)
Det är ert 70-200 vrII jag har.

Det blev en D3s samt att jag behåller d300s tillsammans med 17-55 och 11-16 som andrakamera. Resten är sålt.
Bra då håller du med mig om det mindre lämpliga med FX och 18-200...
Klokt att du behöll ett andra hus och kul att höra hur det blev!
Vad köpte du för 24-70?
Fast jag har kvar och använder mitt 35 1,8 DX och gillar det i vissa lägen till D800...
 

Mortier

Aktiv medlem
Bra då håller du med mig om det mindre lämpliga med FX och 18-200...
Klokt att du behöll ett andra hus och kul att höra hur det blev!
Vad köpte du för 24-70?
Fast jag har kvar och använder mitt 35 1,8 DX och gillar det i vissa lägen till D800...
Jag köpte nikons 24-70 2.8 så nu känner jag mig helkittad till det mesta.

Ja 18-200 är en bra allround men som du säger så är det knappast något jag skulle haft med mig till FX.
Hade en sådan för några år sedan. Helt ok men man blir ju kräsen ;)

Sålde d90 tillsammans med 35mm så den är borta. Kan hända att det blir ett fast 50 till d3s nu 1.4.
 
ANNONS