Annons

Kass Canon 9000F

Produkter
(logga in för att koppla)

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Tveksamt om detta är rätt Forum, men tipsa mig gärna om bättre

Äntligen äntligen har jag fått tid att scanna in lite diabilder. Tänkte använda min 9000F från Canon som förut gett helt ok resultat MEN jag blev grymt besviken pga två rejäla färgstreck tvärs över bilden!!! Se nedan

Är det scannern som gått sönder, är det jag som inte kan hantera den eller skall den "kalibreras"???
 

Bilagor

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Jag har inte just den scannermodellen. Men på min Epson V600 som också är en flatbäddscanner har jag vid enstaka tillfällen råkat ut för ett liknande fenomen.

Problemet har då varit att ett litet område på skannerglaset som är en kalibreringsyta. Kommer det smuts där kan det påverka bilden på det sätt du visar. Jag googlade lite snabbt på din modell och där verkar kalibreringsytan vara ett område på filmhållarna. Kolla upp detta (borde framgå av manualen) och prova att rengöra den ytan.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag har inte just den scannermodellen. Men på min Epson V600 som också är en flatbäddscanner har jag vid enstaka tillfällen råkat ut för ett liknande fenomen.

Problemet har då varit att ett litet område på skannerglaset som är en kalibreringsyta. Kommer det smuts där kan det påverka bilden på det sätt du visar. Jag googlade lite snabbt på din modell och där verkar kalibreringsytan vara ett område på filmhållarna. Kolla upp detta (borde framgå av manualen) och prova att rengöra den ytan.
Intressant! Låter troligt. Jag kollar! Tack
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Rätt

Jag har inte just den scannermodellen. Men på min Epson V600 som också är en flatbäddscanner har jag vid enstaka tillfällen råkat ut för ett liknande fenomen.

Problemet har då varit att ett litet område på skannerglaset som är en kalibreringsyta. Kommer det smuts där kan det påverka bilden på det sätt du visar. Jag googlade lite snabbt på din modell och där verkar kalibreringsytan vara ett område på filmhållarna. Kolla upp detta (borde framgå av manualen) och prova att rengöra den ytan.
Två små smutspartiklar hade fastnat just där det är två hål i filmhållaren, efter polering försvann det ena strecket och det andra är kvar litet grand. Nu tar vi fram bättre fönsterputs så skall detta nog ordna sig Jag är dig ett strot tack skyldig!
 

Björn Bertilsson

Aktiv medlem
Två små smutspartiklar hade fastnat just där det är två hål i filmhållaren, efter polering försvann det ena strecket och det andra är kvar litet grand. Nu tar vi fram bättre fönsterputs så skall detta nog ordna sig Jag är dig ett strot tack skyldig!
Ingen orsak. Roligt att jag kunde styra in dig på rätt väg!

När jag råkade ut för samma fel första gången trodde jag att det bara var att kassera skannern, men efter lite googlande hittade jag andra med samma problem och snart var problemet puts väck (bokstavligt talat). Ibland är internet bra att ha...
 
ANNONS