Annons

Färgkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Davve08

Medlem
Hej!

Jag upplever att efter att jag har kalibrerat min skärm med Spyder 5 pro så blir det vita mycket mer åt det "beigea" hållet. Skärmen ska enligt Spyder-teamet vara rätt kalibrerad, men något känns ändå väldigt off.

T.e.x en bild på en fiskmås (som är väldigt vit i verkligheten) ska fan inte vara beige-vit, den ska vara vit. Right?

Hur blev er vita färg efter att ni hade kalibrerat den? Upplevde ni en ökad röd-slick i det vita? Alltså att det vita blev lite eller mycket varmare?

Skulle gärna uppskatta om ni kunde lägga upp några bilder på hur ert vitt ser ut. T.e.x ta en screenshot på denna hemsida.

Tack
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag upplever att efter att jag har kalibrerat min skärm med Spyder 5 pro så blir det vita mycket mer åt det "beigea" hållet. Skärmen ska enligt Spyder-teamet vara rätt kalibrerad, men något känns ändå väldigt off.

T.e.x en bild på en fiskmås (som är väldigt vit i verkligheten) ska fan inte vara beige-vit, den ska vara vit. Right?

Hur blev er vita färg efter att ni hade kalibrerat den? Upplevde ni en ökad röd-slick i det vita? Alltså att det vita blev lite eller mycket varmare?

Skulle gärna uppskatta om ni kunde lägga upp några bilder på hur ert vitt ser ut. T.e.x ta en screenshot på denna hemsida.

Tack
Vad har du haft för inställningar när du startade profileringen?

Hur du upplever förändringen beror helt på vilken temperatur din skärm hade innan profileringen. Varje gång jag profilerar om min skärm (NEC Multisync) så slås jag över hur otroligt varm och blaskig återgivningen är i innan den profileras.

Med andra ord, tvärt om för min del. Upplever initialt att skärmen direkt drar åt blå/cyan. Men givetvis är den helt 100 när jag ser mina bilder på papper.
 

Davve08

Medlem
Jaså?

Vad beror det på att min skärm gör tvärt om som din?
Och ligger anledning alltså i själva skärmen?

För tyvärr är det för mig FRUKTANSVÄRT irriterande att allt som ska vara vitt är så oerhört varmt, nästan beige.

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara en korrekt kalibrering om det blir så konstigt. Känns fel när man redigerar bilder på saker som man vet är väldigt vita men på skärmen ser rödaktigt ut....

Vad kan jag göra? :S
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är väl inte så att du vant dig vid din okalibrerade version? Ögat har en tendens att anpassa sig. Dvs hjärnan kommer tolka om vitt som vitt oavsett om den varit i obalans. Kör med den kalibrerade några dagar och se ifall dina ögon vänjer sig. Förr tyckte jag att den nykalibrerade såg för varm och gulaktig ut och ifrågasatte själv Spyders kompetens. Nu har jag vant mig och tycker numera att min gamla utan profil är äckligt blå. Blått nyans ger även hjärnan ett falskt intryck av att vitt är vitare än vad den är. I pappersindustrin till blåfärg för att få vitt se vitare ut.

https://www.facebook.com/Digitaliz.se/photos/a.185114071527727.39769.184494364923031/940327926006334/?type=3&theater

/Stefan
 

Davve08

Medlem
Det är väl inte så att du vant dig vid din okalibrerade version? Ögat har en tendens att anpassa sig. Dvs hjärnan kommer tolka om vitt som vitt oavsett om den varit i obalans. Kör med den kalibrerade några dagar och se ifall dina ögon vänjer sig. Förr tyckte jag att den nykalibrerade såg för varm och gulaktig ut och ifrågasatte själv Spyders kompetens. Nu har jag vant mig och tycker numera att min gamla utan profil är äckligt blå. Blått nyans ger även hjärnan ett falskt intryck av att vitt är vitare än vad den är. I pappersindustrin till blåfärg för att få vitt se vitare ut.

https://www.facebook.com/Digitaliz.se/photos/a.185114071527727.39769.184494364923031/940327926006334/?type=3&theater

/Stefan
Jo alltså, det är klart att jag är ovan, men det är fruktansvärt störande precis som jag skrev ovan, när man tittar på något som man vet är VÄLDIGT vitt (alltså mer åt det blå-vita hållet) och så ser det nästan beige:t ut när det är korrekt kalibrerat.

Eller har jag fått det hela om bakfoten, har man inte en färgkalibrator för att man vill att färgåtergivningen ska vara så korrekt som möjligt? Inte bara när man skriver ut på papper utan också när man faktiskt studerar bilder samt redigerar?
 

ebarile

Aktiv medlem
Inställningar

David!

Det finns ett antal inställningar vid kalibrering som påverkar resultatet. Jag har inte använt Spyders programvara på länge, vilket betyder att jag inte kan referera till just den (om det är den du använder). Men två viktiga faktorer rent generellt är vitpunkten och inställningen för ljuset i rummet där du och skärmen befinner sig. Båda dessa kan bidra till att du upplever skärmen som blek eller icke vit där du anser att något i bilden ska vara "kritvitt".

I vissa program sägs det att en vitpunkten (eller färgtemperaturen) ska vara 6500K vid bildbehandling. Själv tycker jag att skärmarna (alla mina tre) då blir för kalla i färgen (det vita drar i mina ögon något åt blått). Jag ställer därför ned vitpunkten till 5500K och tycker då att jag får bäst kontroll på mina utskrifter (jag använder Epsons storformatsskrivare). Precis hur färgtemperaturen ska vara i en utskrift finns det experter som kan ange exakt, men min erfarenhet säger mig att om jag skriver ut tio bilder, alla med mindre variationer i färgtemperatur, får jag oftast tio olika svar från betraktarna om vilken bild som ser mest "rätt" ut.

Inställning för det omgivande ljuset i rummet är en annan viktig faktor. I vissa program (och kalibreringssystem) går det att mäta det omgivande ljuset i andra inte. I programmet jag använder anges 160 candela som ett slags standardvärde. Men det förutsätter förstås att man ser till att det omgivande ljuset ligger på den nivån. I mitt fall är det omgivande ljuset något lägre med undantag för vissa timmar och vissa dagar då solen ligger på mot fönstren. Eftersom jag ställt skärmen för ett svagare ljus måste jag då ladda in en annan kalibreringsprofil alternativt vänta med den mer exakta bildbehandlingen till lite senare.

Till att börja med: Vilka är dina inställningar för färgtemperatur och omgivande ljus?

Obs! Med ovanstående sagt går det förstås inte att utesluta något annat fel, men detta är i alla fall två inställningar som jag laborerat med i snart 20 år på olika skärmar, tillsammans med olika skrivare samt inte minst beroende på de lokaler jag suttit i.

/ Enrico
 
ANNONS