Annons

"Coola" effekter i videoredigering.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag tycker det är kul med film och tänker börja filma lite mer nu.
Nu använder jag imovie och det funkar bra till det jag använder det till. Men skulle vara kul med lite effekter.

Vet inte vad det heter men ibland ser man effekter där bilden liksom hackar till tre gånger på rad väldigt snabbt eller tex byter scen flera gånger väldigt snabbt. Man ser det ofta i action filmer. Tex när någon har klippt ihop en actionfylld motorcross-film eller liknande.

Vilket program använder man oftast till sådant? Finns det liksom färdiga effekter som man kan använda som man bara klickar och placerar någonstans i ett klipp eller måste man på något sätt göra allt sådant själv ?

/Andreas
 

NikiG

Medlem
Jag tycker det är kul med film och tänker börja filma lite mer nu.
Nu använder jag imovie och det funkar bra till det jag använder det till. Men skulle vara kul med lite effekter.

Vet inte vad det heter men ibland ser man effekter där bilden liksom hackar till tre gånger på rad väldigt snabbt eller tex byter scen flera gånger väldigt snabbt. Man ser det ofta i action filmer. Tex när någon har klippt ihop en actionfylld motorcross-film eller liknande.

Vilket program använder man oftast till sådant? Finns det liksom färdiga effekter som man kan använda som man bara klickar och placerar någonstans i ett klipp eller måste man på något sätt göra allt sådant själv ?

/Andreas
Hej.

Om du idag använder iMovie skulle jag rekommendera Final Cut Pro. Där lär du känna igen dig i mycket från iMovie och därav göra din övergång smidigare.

I Final Cut Pro är möjligheterna enorma samt i programmen som följer med.
Är dock osäker på exakt vad du vill göra - men som med det mesta professionella är det väldigt sällan enbart "drag&drop" för att uppnå det man vill. Precis som i Photoshop.

http://www.apple.com/final-cut-pro/
 

afe

Aktiv medlem
Alla redigeringsprogram kan göra sånt. Det är oerhört tidsödande att hålla på med vide, men rätt så kul. Det finns inga färdiga mallar för att göra det du beskriver, utan det är helt manuell redigering av tidslinjen som gäller.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok. tack för era svar. ska kolla in final cut.

är inte heller säker på vad exakt jag vill göra men har sett ibland att videon hackar till , som en stroboskop- effekt liksom, och ofta i takt med musiken, som att det vore hack i skivan och i filmen :)

ofta i actionfylld klipp som sagt :) har letat lite nu på youtube men hittar såklart ingenting :)

Tänkte bara om det brukar finnas färdiga och olika typer av effekter som man brukar använda sig av, men det gör det alltså inte :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM jag förstår dig rätt så frågar du inte efter en effekt utan klipp.
Att filma med flera kameror samtidigt o sedan klippa emellan gör all film mycket mer levande.
Det räcker om du tittar på Scavlan eller melodifestivalen, ingen kamera visar bild mycket längre än 7 sek. Normalt sett inte kortare än 2 sek.
Någonstans däremellan brukar var lämpligt att placera sig.

Så man filmar.
Tar in filmerna på timeline.
Synkroniserar spår o ljud.
Och till sist klipper man.

Sen just Melodifestivalen är lite kul.
Först filmar man genrepet.
Sen programmeras live att göra exakt samma kameraåkningar o klipp.
Så om sändningen slutar fungera så switchar man till genrepet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
OM jag förstår dig rätt så frågar du inte efter en effekt utan klipp.
Att filma med flera kameror samtidigt o sedan klippa emellan gör all film mycket mer levande.
Det räcker om du tittar på Scavlan eller melodifestivalen, ingen kamera visar bild mycket längre än 7 sek. Normalt sett inte kortare än 2 sek.
Någonstans däremellan brukar var lämpligt att placera sig.

Så man filmar.
Tar in filmerna på timeline.
Synkroniserar spår o ljud.
Och till sist klipper man.

Sen just Melodifestivalen är lite kul.
Först filmar man genrepet.
Sen programmeras live att göra exakt samma kameraåkningar o klipp.
Så om sändningen slutar fungera så switchar man till genrepet.

ja det är ju att dom har klippt som gör det jag kallar för "effekt" det blir ju en typ av effekt när dom gör så. men inte just att det är filmad med olika kameror.
det kan vara till exempel en film där en cross hoppar i ett hopp, och när den är i luften så går det i slowmotion och sen hackar allting till tre gånger väldigt snabbt liksom. Precis som en strobe-effekt.

antar att man kanske i just det ögonblicket delar upp klippet i flera sekvenser och sen kanske tar bort någon tiondels sekund i varje sekund, sen när man spelar upp allt så blir det sådana "hack" i filmen.

Bara en teori jag har. Inte säkert att det är så men :)
svårt att förklara när man inte riktigt vet hur det fungerar.
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag tycker det är kul med film och tänker börja filma lite mer nu.
Nu använder jag imovie och det funkar bra till det jag använder det till. Men skulle vara kul med lite effekter.

Vet inte vad det heter men ibland ser man effekter där bilden liksom hackar till tre gånger på rad väldigt snabbt eller tex byter scen flera gånger väldigt snabbt. Man ser det ofta i action filmer. Tex när någon har klippt ihop en actionfylld motorcross-film eller liknande.

Vilket program använder man oftast till sådant? Finns det liksom färdiga effekter som man kan använda som man bara klickar och placerar någonstans i ett klipp eller måste man på något sätt göra allt sådant själv ?

/Andreas
Ett alternativ till som komplement till ex.vis Final Cut Pro är (om du jobbar med Mac) är programmet Motion. Där finns många effekter som du kanske kan ha nytta av! Kolla på Apples hemsida isf.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ett alternativ till som komplement till ex.vis Final Cut Pro är (om du jobbar med Mac) är programmet Motion. Där finns många effekter som du kanske kan ha nytta av! Kolla på Apples hemsida isf.
ja Motion är väl typ som final cut ?

det använder man väl inte direkt när man arbetar och klipper sin film? men det ser kul ut att greja med och göra intron och rörliga logos och sånt :)
 

Poteta

Aktiv medlem
OM jag förstår dig rätt så frågar du inte efter en effekt utan klipp.
Att filma med flera kameror samtidigt o sedan klippa emellan gör all film mycket mer levande.
Det räcker om du tittar på Scavlan eller melodifestivalen, ingen kamera visar bild mycket längre än 7 sek. Normalt sett inte kortare än 2 sek.
Någonstans däremellan brukar var lämpligt att placera sig.

Så man filmar.
Tar in filmerna på timeline.
Synkroniserar spår o ljud.
Och till sist klipper man.

Sen just Melodifestivalen är lite kul.
Först filmar man genrepet.
Sen programmeras live att göra exakt samma kameraåkningar o klipp.
Så om sändningen slutar fungera så switchar man till genrepet.
En kompis var på melodifestivalens genrep och dagen efter såg han sig själv i publiken i "direktsändning" när han satt hemma och tittade på premiären. Så troligtvis klipper de in inspelade snuttar även i direktsändningen. (Sorry för offtopic.)
 
ANNONS