Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alt -text till foto

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Hej, någon som vet var och hur man kan lägga till alt -text till bilder? Går det i lightroom?
Jag vill att google och internet rent allmänt ska kunna hitta min uppladdade bilder när folk söker på rätt sökord.

Tack på förhand!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej, någon som vet var och hur man kan lägga till alt -text till bilder? Går det i lightroom?
Jag vill att google och internet rent allmänt ska kunna hitta min uppladdade bilder när folk söker på rätt sökord.

Tack på förhand!
Alt-texten skrivs ju in i HTML-kodningen
https://www.w3schools.com/tags/att_img_alt.asp

Så om det skall finnas en sådan är upp till den som skapar webbsidan där bilden visas. Sedan misstänker jag att en del bildsajter möjligen automatiskt skannar av fälten "Caption" eller "Title" i bildens IPTC- eller EXIF-data och lägger in någon av dessa som alt-text i HTML-koden som omger bilden.

Att lägga in en beskrivande Caption eller Title kan du göra i Lightroom, dem hittar du i panelen Metadata (till höger i bilblioteksmodulen.
 
ANNONS