Annons

Oskarp bild ska konverteras till svartvit

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasd79

Medlem
Hej! Har ett porträtt som inte är 100% skarpt trots skärpning. Man ser det bara vid 100% inzoomat.
Kunden vill verkligen ha just detta kortet framkallat i svartvitt i storlek 45x30.
Är väldigt osäker på om det kommer synas eller inte. Kanske blir bättre när det är svartvitt. Har ni några tips på hur jag kan redigera bilden i PS så att det syns mindre?
Bifogar bilden. Dock är den jag har här i 2048px
 

Bilagor

Hej! Har ett porträtt som inte är 100% skarpt trots skärpning. Man ser det bara vid 100% inzoomat.
Kunden vill verkligen ha just detta kortet framkallat i svartvitt i storlek 45x30.
Är väldigt osäker på om det kommer synas eller inte. Kanske blir bättre när det är svartvitt. Har ni några tips på hur jag kan redigera bilden i PS så att det syns mindre?
Bifogar bilden. Dock är den jag har här i 2048px
Färg eller svartvitt spelar ingen roll för hur oskärpa syns i det här fallet.

Gör en provutskrift på en del av bilden i den storlek bilden ska ha. Låt kunden se den och avgöra om det fungerar eller inte.

Kom ihåg att bilder inte granskas med lupp av betraktarna. Där är man som fotograf många gånger mer kritisk än nödvändigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Blanda inte ihop perfekt skärpa med en bra bild, det måste inte gå hand i hand.
Gör en billig testprint.
Troligtvis:
kommer den kännas ngt soft.
kunden bli helnöjd.
 

thomasd79

Medlem
Ja förmodligen blir det bra. Brukar inte framkalla så stora bilder så jag har inte så mycket erfarenhet av det. Blir ju på matt papper så det kanske blir snyggt i slutändan
 

Smw

Aktiv medlem
Hej! Har ett porträtt som inte är 100% skarpt trots skärpning. Man ser det bara vid 100% inzoomat.
Kunden vill verkligen ha just detta kortet framkallat i svartvitt i storlek 45x30.
Är väldigt osäker på om det kommer synas eller inte. Kanske blir bättre när det är svartvitt. Har ni några tips på hur jag kan redigera bilden i PS så att det syns mindre?
Bifogar bilden. Dock är den jag har här i 2048px
Hej !

Gör ett nytt lager, justeringlager el dyl där du skärper upp som bara den.
Sätt en genomskinlig (svart) lagermask och måla fram detaljer där
du vill ha lite extra, ex ögon, tänder, lite hår osv.

Var försiktig, det ska inte synas.

Ska du göra den BW så skärp innan konverteringen.

Prova även att konvertera med CameraRaw, konvertra först till
smart objekt.
Glöm inte bort att prova med olika Klarhet.




//MW
 
ANNONS