Annons

"Gammaldags effekt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalielindh

Aktiv medlem
Någon som vet hur man får denna effekten på bilderna? Jag vet ej om de är behandlade, samtliga bilder av fotografen ser ut såhär. Jag funderade mest på om man behöver någon slags speciell utrustning etc. Jag skall göra en jämförelse med bilder jag tar vs. den andra fotografens bilder.

Har lite svårt att förklara hur jag menar, hoppas ni förstår när ni ser bilden!
 

Bilagor

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Osäker på vad du menar med "gammeldags effekt", men så här läser jag bilderna:

Ljus: Per fotar från ljusa sidan av hästen, du har fotat från skuggsidan

Bakgrund: Per har ren bakgrund då han legat ned och endast får med himmel, du har fotat med träd, buskar, staket mm som bakgrund.

Komposition: Per har fotat närbild av enbart hästen, du har fotat omgivning inkl. häst.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Menar du så här?

Vad jag gjort?
- Höjt exponeringen
- Ljusare skuggor
- Ökat färgmättnad
- Lite clarity
- Gjort blått något mörkare för att få kraftigare himmel
 

Bilagor

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Åh, det blev snyggt :) Tack så mycket.
Alltså handlar det om bildbehandling, och inte om utrustning! tack!
Varsågod :)

Kan tillägga att jag endast drog lite i reglagen i ACR (Adobe Carmera RAW), dvs inget Photoshop utan enbart grundläggande behandling i råkonverterare. Går lika bra i ViewNX som följer med Nikons kameror, eller Lightroom eller någon annat.

Om du fotar JPEG direkt i kameran så kan du försöka välja en bildstil som heter Vivid
 

David F Stop

Aktiv medlem
Tilläggs program!

Åh, det blev snyggt :) Tack så mycket.
Alltså handlar det om bildbehandling, och inte om utrustning! tack!
Om du inte har tillgång till Lightroom eller Photoshop kan jag rekomendera du skicka bilden till din egen email, öppna den i din mobil eller surfplatta och använder VSCOCam.
Den är har filtrar som simulerar gamla analog filmer som fanns för i tiden. En begränsning är dock att det krympa dina bilder något (cirka 10mpixel). Annars är den riktigt bra.
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Kan tilläggas att Per Tranes bild har en tydlig vinjettering också, dvs att hörnen är mörkare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Är det Instagram som har gjort att idealet plötsligt är sådana bilder som vi grät över när vi fått till dem på 70-talet?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Foto- och behandlingsstil är väl högst personligt även om det ibland går vissa generella trender. Har dock svårt att se att det finns något "ideal" att sträva efter. Och tur är väl det...
 
ANNONS