Annons

hur makro är makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

pirx

Aktiv medlem
Tjena!

Glad nybörjare här! Utan att tänkt så jättemycket på det så köpte jag ett Fujinon 60mm/2.4 Makro-objektiv till min X-M1.
Visste inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Tog ett par bilder. Se enkronan nedan. Är det så "nära" man kan förvänta sig att komma? Det känns inte så jättemakro:)

Vad gör folk som fotar små flugor som ser ut att fylla hela bilden? Jag är redo att experimentera med allt! Har både feta pannlampor och förstoringsglas från biltema! :)

mvh / Alex
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Ditt makro går bara till 1:2, medan de flesta moderna makron går till 1:1. Räcker inte 1:1 så kan man använda mellanringar eller bälg.
 

staika

Aktiv medlem
"Vad gör folk som fotar små flugor som ser ut att fylla hela bilden? Jag är redo att experimentera med allt! Har både feta pannlampor och förstoringsglas från biltema! :)

mvh / Alex[/QUOTE]"


Har du tillräckligt med pixlar så kan du ju alltid beskära bilden.

Christer
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canon har ett objektiv som ger 1-5 ggr förstoring.
Annars är det bälgfotografering du frågar efter med fokus stackning i datorn.
Sök lite så hittar du trådar.
 

pirx

Aktiv medlem
Tack alla för svaren!

Ja det fanns visst ett Leica-objektiv med 1:1, men så kostar det en del mer.
Köpte just lite mellanringar på ebay, och har läst på om bälgar och annat.
Borde nog läsa igenom en kursbok om optik nu känner jag:)

Men det ska nog kunna bli lite flummiga bilder med det jag har. Måste ju börja någonstans:)

Tack!
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett makroobjektiv är inte särskilt "makro" när man ska fota små objekt. De har sällan mer än 1:1 förstoring, ofta bara 1:2, utan ytterligare tillbehör. De har ett stort fokusomfång som är bra att ha vid makrofoto.

En mellanring, som egentligen är ett rör med bajonettfästen för objektiv respektive kamera i ändarna, är väl billigaste vägen in i makrovärlden. Det beror lite på hur tillåtande kamerahus man har också, om det går att jobba utan elektrisk koppling mellan kamera och objektiv osv. Bra ljus behövs och en vanlig blixt med t.ex. en glassburk (eller annan vit plastburk) som "diffusor" duger gott, för att slippa hårda skuggor.

Sedan är det bara att bygga på tills man närmar sig Johns utrustning. Det behöver inte vara dyra grejor utan lite begagnat smått o gott och egna uppfinningar.

Idag ser traditionella makrobilder bestående av bara en exponering lite trista ut när man jämför med stackade bilder (många exponeringar) med fantastiska skärpedjup.
 

pirx

Aktiv medlem
Japp, man får väl börja med det man har och sen bygga på som du säger.
Jag märker ju hur skärpejdupet blir vansinnigt kort. Så därav den där stackingen.

Finns det någon bra artikel som grundläggande beskriver det här med tex
* varför skärpedjupet blir kortare med större bländare
* och varför det blir kortare desto närmare man kommer sitt objektiv (märks ju tydligt på icke-makro-objektiv också)
* varför skärpan sägs bli bättre med lite mindre bländare (tex bättre med 5.6 istället för 1.4 ibland), även om jag själv inte kan se detta när jag testar manuellt med mina grejer

Ja, och en sista grej. Med makro-objektivet fick jag ett lite annorlunda motljusskydd. Till skillnad från de till de andra objektiven så är det i metall, och grovräfflat (ej gängat) på insidan.
Så här: http://media.team-foto.de/images/ebay/731953_0_1.jpg

Är det någon speciell vits med detta?

mvh / Alex
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, och en sista grej. Med makro-objektivet fick jag ett lite annorlunda motljusskydd. Till skillnad från de till de andra objektiven så är det i metall, och grovräfflat (ej gängat) på insidan.
Så här: http://media.team-foto.de/images/ebay/731953_0_1.jpg

Är det någon speciell vits med detta?
Materialvalet är väl inget att orda om. Plast har för- och nackdelar. Likaså metall.

Räfflingen på insidan torde vara till för att ströljus ska absorberas och diffuseras bättre.
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Hej!

B&H Photo (den berömda fotoaffären i New York) lägger titt som tätt upp hela föreläsningar på youtube inom diverse områden. Dom har bland annat lagt upp en som är en introduktion till makrofotografering. Besvarar förhoppningsvis det mesta som du kan tänkas ha funderingar kring inom området. Så vill du verkligen gotta ner dig i området rekommenderar jag den, OBS den är 1h 42min så ta det när du har gott om tid.

https://www.youtube.com/watch?v=Nf1woH6JOxY

Har själv gått över från Canon till Fujifilm och önskar ett 1:1 makro från fuji men det ser inte ut att komma något inom en nära framtid så Zeizz 50mm/2.8 är det närmsta vi kan få i dagsläget utan att använda oss av mellanringar och filter.

Mvh Patrik
 

Flugbolaget

Medlem
Vill i sammanhanget slå ett slag för Raynox försättslinser. Om man använder dem på ett makroobjektiv så kan man komma förbi 1:1 med ypperlig kvalitet. Bilderna på min flickrsida är i mångt och mycket tagna med ett gammalt manuellt Nikon 105/4 (som går till 1:2) med Raynox DCR-250.

https://www.flickr.com/photos/flugbolaget/
 

pirx

Aktiv medlem
Super tips med videon! Tack!

Ja, det där Zeiss (jag nämnde leica innan, men menade detta zeiss) kostade typ 8500, så jag köpte lite varierande mellanringar (med och utan elektrisk koppling) på ebay för summa 400kr, lite billigare:) Pengarna bara rinner iväg med den här hobbyn:)
 

pirx

Aktiv medlem
Vill i sammanhanget slå ett slag för Raynox försättslinser. Om man använder dem på ett makroobjektiv så kan man komma förbi 1:1 med ypperlig kvalitet. Bilderna på min flickrsida är i mångt och mycket tagna med ett gammalt manuellt Nikon 105/4 (som går till 1:2) med Raynox DCR-250.

https://www.flickr.com/photos/flugbolaget/
Den linsen verkar ha fått helt makalösa omdömen. Men klurig att fästa va? Mitt makroobjektiv har 39mm-gänga fram... och den här ska gå att fästa på 52-67mm.

Men den kanske lika gärna kan sitta på ett annat objektiv.
Har ett 35mm med 52mm-gänga, ett 18-55 med 58mm-gänga, och ett 55-200 med 62mm-gänga. Skulle ngt av de vaa lämpligt månne tro.
Eller ska man försöka leta efter någon sorts adaptrar för att kunna fästa den på 60mm-makrot ändå...
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Den linsen verkar ha fått helt makalösa omdömen. Men klurig att fästa va? Mitt makroobjektiv har 39mm-gänga fram... och den här ska gå att fästa på 52-67mm.

Men den kanske lika gärna kan sitta på ett annat objektiv.
Har ett 35mm med 52mm-gänga, ett 18-55 med 58mm-gänga, och ett 55-200 med 62mm-gänga. Skulle ngt av de vaa lämpligt månne tro.
Eller ska man försöka leta efter någon sorts adaptrar för att kunna fästa den på 60mm-makrot ändå...
Till exempel en sådan här

http://www.amazon.com/Fotodiox-Metal-Anodized-Black-39mm-52mm/dp/B001G41Y3Q

Just 39mm va en lite udda fågel så jag hittade ingen step up ring från svenska återförsäljare (kaffebrus hade, men bara 39-42)
 
ANNONS