Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D vs 70D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Millady

Ny medlem
Tjingeling! Då jag tröttnat lite på min gamla 50D efter ett par års användande är jag nu ute efter en ny kamera, och de jag siktar på är då främst 7D eller 70D då plånboken inte räcker till så mycket mer.
Jag är hobbyfotograf med inriktning på framförallt hästar och lite andra djur. Rörelse/sportfoto men även portättfotografering är det jag inriktar mig på, då främst på hästsport.
Jag har läst en hel del på nätet om de båda kamerorna men kommer iallafall inte fram till vilken jag faktiskt vill beställa hem. Så, nu vänder jag mig till er!

För/nackdelar med de båda, enligt er? Erfarenheter, vilken känns bättre, sämre? På vilket sätt? Vad är den största skillnaden? Hjälp! :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Undrar om skillnaden blir så stor mot 50D. Du får en modernare sensor med 70D, lite lägre brus på höga ISO-tal, vridbar Live view-skärm som iof är bra, förmodligen bättre autofokus, Wifi,,, men vem använder det?

Valde själv mellan dina alternativ i vintras, valet blev 70D som är en nyare kamera än 7D men båda är bra så länge solen står på topp. Drygt en månad senare köptes en Mkiii in och sedan dess har 70D legat i lådan orörd.

Jag har en 400D och den tar inte sämre bilder än 70D, lite mer lull lull men bildarna blir inte bättre, bruset blir något lägre men står sig tämligen slätt mot Mkiii. Du kanske skulle kolla upp 6D fullframe så får du en upgrade som håller l ä n g r e.. Kamerabyten kostar också pengar, det kan vara billigare initialt men dyrt på sikt. :)

/Ulf
 

Dessis

Aktiv medlem
Jag valde själv mellan de 2 när det för ett litet tag sen blev kamerabyte, valet föll sedan på 70D och jag är otroligt nöjd!
För mig blev det en 70D eftersom jag anser den vridbara skärmen vara ett stort plus, touch är också en fördel och sedan så har du ju möjlighet till SD-kort med 70D:n, men inte med 7D:n.
 

Millady

Ny medlem
Undrar om skillnaden blir så stor mot 50D. Du får en modernare sensor med 70D, lite lägre brus på höga ISO-tal, vridbar Live view-skärm som iof är bra, förmodligen bättre autofokus, Wifi,,, men vem använder det?

Valde själv mellan dina alternativ i vintras, valet blev 70D som är en nyare kamera än 7D men båda är bra så länge solen står på topp. Drygt en månad senare köptes en Mkiii in och sedan dess har 70D legat i lådan orörd.

Jag har en 400D och den tar inte sämre bilder än 70D, lite mer lull lull men bildarna blir inte bättre, bruset blir något lägre men står sig tämligen slätt mot Mkiii. Du kanske skulle kolla upp 6D fullframe så får du en upgrade som håller l ä n g r e.. Kamerabyten kostar också pengar, det kan vara billigare initialt men dyrt på sikt. :)

/Ulf
Ja jag har funderat lite på det hela också, hur stor skillnad det blir, dock har fokuseringen gett sig lite på min kamera och den är så pass gammal att det inte känns värt att lämna in den för reparation heller, då byter jag hellre upp mig något snäpp och testar något nytt, därför i lite behov av en nu framförallt eftersom det är under sommaren den bästa fotosäsongen är.

Nackdelen om jag ska köpa i fullformat är att jag måste uppgradera mitt objektiv ett snäpp då, då det blir lite för kort. Utan fullformat så kommer jag ju lite längre och då duger mitt 50-150 jättebra, och då blir det ytterligare en kostnad till det, så det var väl lite därför jag sållade bort den tanken, men jag har varit inne på både 6D och 5D Mark III också, dock är 5D'n något jag nog får drömma vidare om med tanke på kostnaden... =)
Så, i valet och kvalet står jag fortfarande och velar mellan 7D och 70D'n tror jag nog ändå.
 

Millady

Ny medlem
Jag valde själv mellan de 2 när det för ett litet tag sen blev kamerabyte, valet föll sedan på 70D och jag är otroligt nöjd!
För mig blev det en 70D eftersom jag anser den vridbara skärmen vara ett stort plus, touch är också en fördel och sedan så har du ju möjlighet till SD-kort med 70D:n, men inte med 7D:n.
Mjo har också tänkt på att det är vinklingsbar skärm och att det vore guldvärt under hästutställningar med framförallt ponnyer, då man måste sitta ner hela dagarna för att få bilder i rätt vinklar. Touch har jag väl dock ingen direkt nytta av på så vis, det spelar inte mig så stor roll.
Hehe, för mig är det ju en nackdel att jag måste byta minneskort på 70D'n då jag kan ha samma på 7D'n som jag har till min nuvarande, så just det väger inte till en fördel från min sida dessvärre.

Velar en del, som du kanske märker. Haha. ;)
 

Dessis

Aktiv medlem
Mjo har också tänkt på att det är vinklingsbar skärm och att det vore guldvärt under hästutställningar med framförallt ponnyer, då man måste sitta ner hela dagarna för att få bilder i rätt vinklar. Touch har jag väl dock ingen direkt nytta av på så vis, det spelar inte mig så stor roll.
Hehe, för mig är det ju en nackdel att jag måste byta minneskort på 70D'n då jag kan ha samma på 7D'n som jag har till min nuvarande, så just det väger inte till en fördel från min sida dessvärre.

Velar en del, som du kanske märker. Haha. ;)
När du fotograferar i liveview är touchen riktigt bra att ha, du kan snabbt och enkelt sätta fokus var du vill genom att peka på skärmen. Kanske du kan få testa båda två i någon butik?
 

Millady

Ny medlem
När du fotograferar i liveview är touchen riktigt bra att ha, du kan snabbt och enkelt sätta fokus var du vill genom att peka på skärmen. Kanske du kan få testa båda två i någon butik?
Hmm ja, jag tänkte nog försöka ta mig ut till en butik imorgon och kika och prova lite. Får känna vilken jag tycker känns bäst i handen och i övrigt :)
 

apersson850

Aktiv medlem
När man använder kamerorna är det nog främst det större buffertminnet som 7D har, i förhållande till 70D, som man kan märka av. Om man vill ta långa bildserier, alltså. 70D saknar inställningen expanderad AF-punkt, vilket är den jag använder mest för action.

Annars är 70D förstås betydligt nyare, och därmed lite modernare på olika sätt.
 
ANNONS