Annons

Styra trådlös blixt med WiFi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_foto

Aktiv medlem
WiFi i kameror har blivit riktigt vanligt i alla möjliga prisklasser. Men en sak som jag inte har sett ännu (har i o f s inte letat så jätteintensivt) är blixtar som har WiFi och som kan styras av kameran via WiFi.

Har väl två frågeställningar här...

1) Finns det sådan blixtar?
2) Om det inte finns sådana blixtar, finns det något oöverstigligt tekniskt problem med att styra via WiFi istället för t ex radiotriggers eller blixtpulser från blixt monterad på kameran?

Tänk om trådlös blixtstyrning via WiFi kunde standardiseras... törs man drömma?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag skulle tro att det inte går att styra blixtar med WiFi. Latensen i paketbaserade nätverk är för hög och framför allt för oberäknerlig. Därför går det inte att utlösa blixten med tillräcklig precision.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den risken finns förstås. Men om man kopplar upp sig i ett AdHoc-nätverk, på ungefär samma sätt som Canon gör när man kopplar ihop flera kameror med WiFi för att lösa ut alla när man trycker på en, då skulle man kunna göra även Ethernet tillräckligt deterministiskt för att det skulle kunna fungera. Vi kör ju på mikrosekundsnivå i Ethernetbaserade nätverk i industrin.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Det finns tekniker för att få snabba och predikterbara överföringstider även via ethernet. Jag jobbar med industriautomation och där vi bl a använder ett kommunikationsprotokoll som heter Profinet och körs på vanligt ethernet men med precisa överföringstider på microsekunder. Används t ex synkroniserad styrning av motorer i olika maskiner. Denna teknik skulle nog kunna användas för blixtstyrning.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Den risken finns förstås. Men om man kopplar upp sig i ett AdHoc-nätverk, på ungefär samma sätt som Canon gör när man kopplar ihop flera kameror med WiFi för att lösa ut alla när man trycker på en, då skulle man kunna göra även Ethernet tillräckligt deterministiskt för att det skulle kunna fungera. Vi kör ju på mikrosekundsnivå i Ethernetbaserade nätverk i industrin.
Läste ditt svar slarvigt, missade "Vi kör ju på mikrosekundsnivå i Ethernetbaserade nätverk i industrin", är vi i samma bransch, jag jobbar på Midroc Automation?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle tro att det är onödigt dyrt och komplicerat att bygga in en IP-stack i en blixt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vi kör ju på mikrosekundsnivå i Ethernetbaserade nätverk i industrin.
Ethernet finns i hundratals olika varianter. Jag antar att det du menar är 100base-TX eller 1000base-TX, dvs ethernet över partvinnad kopparkabel. Eftersom partvinnad kopparkabel inte är "delat medium" som gammaldags coaxialkabel eller WiFi så slipper man CSMA/CD och slipper därmed de fördröjningar som det innebär med kollisionsavkänning i delat medium. Tyvärr så är man hänvisad till "delat medium" om man kör WiFi. I en avskärmad laboratoriemiljö skulle det kunna fungera, men det räcker med att det finns en laptop eller mobiltelefon i närheten som pratar WiFi för att sabba timingen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, det är ju ett problem, förstås. Jag har inte provat hur mycket fördröjningen är och varierar när man kopplar två Xanonkameror i nätverk via WFT-enheter.
 
ANNONS