Annons

Mitt nästa Canon teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg 2

Kan väl också tillägga at IS är hästlängder bättre på 70-300L. 100-400 har bättre avbildningsskala/förstoring vid närgränsen vilket beror på att brännvidden sjunker från inställda 300 till långt under 200mm vid närgränsen med 70-300L.
 

Mike H

Aktiv medlem
I måndags så var jag ganska säker på att det skulle bli ett EF 70-200/4L IS USM. Efter att ha tittat på bilderna från länkarna här ovanför, så tror jag att nog blir ett EF 70-300/4-5,6L IS USM.
Ska jag slå till och köpa nu?
Eller ska jag vänta och se om jag ändrar mig igen?
Om jag skulle ändra mig igen, när gör jag det i så fall?



Kanske bäst att inte köpa något alls?

Så här osäker har jag inte varit sen jag skulle kyssa min första tjej............
 

Peter-K

Aktiv medlem
Jag beställde ett 70-300 igår kväll.
Hoppas jag inte gjort bort mig.
Det är säkert inte sämre än mitt Tamron i alla fall.
 

Mike H

Aktiv medlem
Jag beställde ett 70-300 igår kväll.
Hoppas jag inte gjort bort mig.
Det är säkert inte sämre än mitt Tamron i alla fall.
Grattis, eller vad man säger. Då väntar jag och ser om det snart är till salu. ;)
När du tagit några bilder kan du väl återkomma hit till denna tråd och säga om du är nöjd eller överförtjust?
 

Peter-K

Aktiv medlem
Tyvärr har Postnord slarvat bort paketet.
Troligtvis någon inom koncernen som just nu sitter och är nöjd med sitt nya objektiv..........kostade gratis....
 

Mike H

Aktiv medlem
Tyvärr har Postnord slarvat bort paketet.
Troligtvis någon inom koncernen som just nu sitter och är nöjd med sitt nya objektiv..........kostade gratis....
Det är inte jag................... Jag jobbar inte heller på Posten eller Postnord. Fast jag önskar att jag skulle sitta här, helt nöjd med ett gratis objektiv. Men INTE ett stulet. Hoppas att det löser sig snabbt för dig. Jag vill ju veta vad du tycker om det. Själv har jag ännu inte bestämt mig för vilket av dom jag ska köpa, men börjar mer och mer luta åt det där objektivet som ALLA säger är så himla bra.


(70-200 IS USM, för dom som eventuellt inte förstod det)
 

apersson850

Aktiv medlem
Noga räknat ska det väl vara EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM då, antar jag att du menar. För visst är EF 70-200 mm f/4L IS USM mycket bra, men det är ändå skillnad.
 

Yeye

Aktiv medlem
70-200/4 usm

Jag hade själv beslutsångest om vilket av dessa gluggar som jag ville köpa och jag kom fram till att canon 70-200/ IS USM var det bästa valet. Och jag har inte ångrat mig alls. Dels för att 100-400 är stor, klumpig, dragzoom och att den inte var speciellt skarp. Canon 70-200/2.8 och IS USM blev för dyra och tunga när jag är ute och reser. Möjligen skulle jag vilja ha en 2.8 på safari. 70-300 har inte en lika rapp autofokus, har varierande bländare vilket gör att den blir för långsam för jag vill inte höja ISO för mycket på min 7D. Men jag tror att den hade funkat om jag skulle ha den som reseglugg.
Nu väntar jag med förhoppning att den nya 100-400 inte kommer att kosta mer än 25 000 för då kommer jag nog att köpa den. Annars blir den en Tamron 150-600 för den är egentligen tillräckligt bra
 

PMD

Aktiv medlem
Tamron 150-600 tycks vara riktigt bra, nästan i klass med Canon EF 100-400, men lite ljussvagare och lite tyngre. Dess stora fördel är förstås 600mm istället för 400mm i den långa änden.

Hade Tamronobjektivet funnits när jag köpte mitt EF 100-400 så hade valet inte varit självklart.

Det är ändå lite konstigt att du ratar EF 100-400 för att det inte är skarpt nog, men tycker att Tamron 150-600, som är ungefär lika skarpt, är ett bra val.
 

Peter-K

Aktiv medlem
Efter att själv varit på ICA (det är ingen riktig post) och tjatat och bett dem leta efter paketet, så mycket riktigt hittade de mitt paket, ihop med en hög andra som inte blivit registrerade.
Fotokungen har även de ringt Postnord, som gjort påtryckningar utan att det har hittats.

Efter en snabb promenad ut till en utsiktsplats så känns objektivet helt ok.
Klart skarpare, snabbare och tystare än mitt Tamron.
Hur detta presterar kontra 70-200 4 L vet jag inte, kanske är det objektivet skarpare om man skulle hårdtesta dem. Det är inget jag kommer göra heller eftersom jag är en hobbyfotograf.
Jag är hittills nöjd efter ett antal tagna bilder, klart bättre känsla och bättre bilder mot mitt Tamron som jag skrev tidigare. Jag ångrar inte mitt köp efter första testet, och kommer inte att göra eftersom jag inte kommer testa nåt 70-200.
 

Peter-K

Aktiv medlem
Efter ett par hundra bilder kan jag bara säga att jag är mer än nöjd.
På bländare 7,1 vid 300mm blir det riktigt bra vilket det på långa vägar inte blev med mitt Tamron
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Objektiv

Jag kör med ett EF 70-200/4 L IS USM tillsammans med min 7D. Ibland kopplar jag på en Soligor 1*4 extender. Fungerar utmärkt ihop med objektivet, både AF och IS funkar perfekt. Mycket nöjd med kombon.
 

Mike H

Aktiv medlem
Då har jag äntligen kommit till skott och varit och köpt ett nytt objektiv. Jag var nyfiken på det nya EF 100-400/4,5-5,6 L IS II USM, som nyligen kom, men tyckte att det blev för mycket pengar.

När jag, i dag, klev in i affären hade jag ännu inte bestämt mig för om det skulle bli EF 70-200/4L IS USM eller EF 70-300/4-5,6L IS USM. Snacka om att ha svårt att bestämma sig. Nåja, det gick sedan ganska fort. Skärpan och vikten vann, så ut stegade jag med 70-200/4L IS USM.
Nu ska jag strax ge mig ut och provskjuta lite. Ja, när det har ljusnat.

Då vet ni hur det gick till slut, även om det tog väldigt lång tid. Tack för all hjälp!
 
ANNONS