Annons

"Custom functions" på 1D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian83f

Avslutat medlemskap
Dum fråga? Säkert. Men jag försöker förstå hur "custom functions" på min 1D mark III fungerar. Innan jag kommer till frågan så kan jag meddela att jag har läst manualen, googlat och testat mig fram. Men jag förstår bara inte. Det är säkert enklare än vad jag vill göra det. ;)

Till frågan. Jag kan ju gå in och göra egna val i C. Fn i menyn och ändra ex att ISO ska pendla mellan 100-3200, AFs beteende osv. Jag har gjort de ändringar jag önskar i de olika lägena. Men hur tusan använder jag dem rent praktiskt? Det finns ju inget "läge" (ex M, Tv, Av osv) man fotar i som verkar ha något med C. Fn att göra?

Har dröjt med att använda dessa funktioner och kan min kamera väldigt bra, förutom just detta. Någon som har tid att förklara? :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Alla

De ändringar i t.ex. AF som du gör gäller i alla lägen du nämnde (M,AV, TV osv). Hur auto-iso fungerar på 1DIII vet jag inte eftersom jag aldrig använder det .( Men jag vet att det står i manualen)
 

Christian83f

Avslutat medlemskap
De ändringar i t.ex. AF som du gör gäller i alla lägen du nämnde (M,AV, TV osv). Hur auto-iso fungerar på 1DIII vet jag inte eftersom jag aldrig använder det .( Men jag vet att det står i manualen)
Ok. Som jag trodde då. Jag får det inte att funka bara. Det blir att dyka ner ännu mer i problemet. Tack för ditt svar!
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad är det du inte får att fungera? Om det är auto ISO är det inte så konstigt, för det finns inte på 1D Mark III. Däremot säkerhetsförskjutning med ISO, men det är inte samma sak, och inte har det med de inställbara gränserna för ISO att göra heller.

Men annars är det rätt som skrevs ovan. Custom functions som du har ställt in gäller i alla exponeringslägen, alltså P, Tv osv. Det är på senare kameror, som 1DX, som det finns exponeringsinställningslägen som har egna uppsättningar av custom functions, men sånt fanns inte heller på 1D Mark III.
 

Christian83f

Avslutat medlemskap
Vad är det du inte får att fungera? Om det är auto ISO är det inte så konstigt, för det finns inte på 1D Mark III. Däremot säkerhetsförskjutning med ISO, men det är inte samma sak, och inte har det med de inställbara gränserna för ISO att göra heller.

Men annars är det rätt som skrevs ovan. Custom functions som du har ställt in gäller i alla exponeringslägen, alltså P, Tv osv. Det är på senare kameror, som 1DX, som det finns exponeringsinställningslägen som har egna uppsättningar av custom functions, men sånt fanns inte heller på 1D Mark III.
Aha, då klarnar det. Hade nog blandat ihop begreppen lite. Då är det ju egentligen inget konstigt. De ändringar jag gjorde var just ISO och att kameran ska använda sig av de innersta nio punkterna vid kontinuerlig AF, inte de yttersta. Vet inte om det kanske även kan bero på för ljussvagt objektiv (400/5.6L). När jag använder extender exempelvis så är bara mittpunkten valbar.

Men när det gäller ISO, jag vet att det inte fungerar som auto-ISO, men vad menas med säkerhetsförskjutning i ISO? Handlar det om att man inte ska råka jobba med ISO3200 om jag satt 1600 till max?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Inte för ljussvagt objektiv. Men du kan flytta vilka nio punkter som ska användas med knapparna (utanför menyn) om du ställt in att du ska kunna använda nio punkter, Se manual. Med extender (f/8) så funkar bara mittpunkten.
 

apersson850

Aktiv medlem
Säkerhetsförskjutning Tv/Av innebär exempelvis att du kör i läge Tv, har valt 1/1000 s, har ställt in ISO 200 och använder ett EF 135 mm f/2L USM. När ljuset ändras kommer kameran att variera bländaren i objektivet, inom inställningsområdet f/2 - f/32. När ljuset blir för svagt för att 1/1000 s och f/2 ska ge rätt exponering vid ISO 200, kommer kameran att förlänga slutartiden, trots att du ställt in 1/1000 s.

Säkerhetsförskjutning med ISO innebär samma sak, men istället för att ge en längre slutartid än 1/1000 s kommer kameran då att höja ISO högre än 200 för att få rätt exponering.

Men de inställningar för högsta och lägsta ISO som du pillrat på sätter gränser för vad du kan välja manuellt, så du inte råkar välja ett högre värde än du egentligen vill ha, i stridens hetta, så att säga.
 

Christian83f

Avslutat medlemskap
Säkerhetsförskjutning Tv/Av innebär exempelvis att du kör i läge Tv, har valt 1/1000 s, har ställt in ISO 200 och använder ett EF 135 mm f/2L USM. När ljuset ändras kommer kameran att variera bländaren i objektivet, inom inställningsområdet f/2 - f/32. När ljuset blir för svagt för att 1/1000 s och f/2 ska ge rätt exponering vid ISO 200, kommer kameran att förlänga slutartiden, trots att du ställt in 1/1000 s.

Säkerhetsförskjutning med ISO innebär samma sak, men istället för att ge en längre slutartid än 1/1000 s kommer kameran då att höja ISO högre än 200 för att få rätt exponering.

Men de inställningar för högsta och lägsta ISO som du pillrat på sätter gränser för vad du kan välja manuellt, så du inte råkar välja ett högre värde än du egentligen vill ha, i stridens hetta, så att säga.
Precis vad jag var ute efter. Jag fick det dessutom att fungera! Stort tack!
 

apersson850

Aktiv medlem
Så bra.

Senare kameror har båda delar. 1DX har både den tidigare säkerhetsförskjutningen med ISO och Auto ISO. Man kan alltså använda den man gillar bäst.
 
ANNONS