Annons

Fördelar med Af-On? Canon EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle säga det. AF-ON ger dig helt plötsligt kontroll över vad som händer i servoläget. Ett snabbt tryck på den är ungefär detsamma som "one shot", och genom att hålla inne knappen har du istället kontinuerlig AF. Mycket smidigt när man vant sig, men räkna med ett par dagars omställningsperiod!

Du får dessutom räkna med att alla bilder på dig själv, tagna av andra med din kamera, kommer bli totalt felfokuserade :)
Om jag inte minns helt fel så kopplas AF-ON bort i "gröna rutan"-läget i likhet med de felsta custom-inställningarna, så kameran får nåt slags standardinställngar.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Tror jag är en person som behöver få bli undervisad om detta praktiskt
jag får hitta någon som kan visa mig på riktigt :)

Jag har en gång testat AI-servo och hållt nere avtryckaren till hälften för att följa en hockeyspelare men fokus följde inte med så jag fick köra one-shot hela tiden.. blev inte så bra hela tiden :)
när jag då fick trycka av på avtryckaren direkt för varje bild snabbt så tog det kanske 1 sek innan kameran tog bilden :) kameran reagerade inte direkt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, det är ju just en anledning till att använda Servo AF. Men det är alltså en teknisk omöjlighet att både låta Servo AF kontinuerligt fokusera och dessutom komponera om så att AF-punkten inte längre är på motivet. Att man sen skulle klara av att hålla fokus på ögat på en hockeyspelare i aktion - tja, klarar man det kan man nog fokusera manuellt lika bra.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Nu var hockey ett annat exempel på ett motiv.
Tror inte att man fokuserar på ögat på en hockeyspelare eller i någon annan sport heller :)
iaf då personen rör på sig :)

Hur ska man göra då om man vill fota hockey? vissa kör med förfokusering på t.ex en målvakt
men man kanske vill ta lite bilder då en spelare kör iväg med pucken nånstans.

AI-servo verkar ju bara ta fokus en gång då man trycker ner till hälften sen stannar fokus där tills att ett motiv åker emot eller från kameran men det gör ju inte motivet utan kanske åker från sida till sida.
Därför har endast one-shot "funkat" för mig med varierat resultat... även exponeringen har blivit olika för bilderna trots samma ljus i hallen och allt :) visserligen inte fotat manuellt men ändå :)
kanske får börja med det
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Anton: att följa snabba motiv med följande fokus handlar inte så mycket om hur man aktiverar fokus utan om träning och lite om hur bra kameran och objektivet är på att följa snabba motiv.

Det är inte så att prestandan i varje enskilt läge blir bättre om man använder AF-ON, utan man får en helt annan flexibilitet än om man ska välja fokusmetod för varje motiv.
 

Kijana

Aktiv medlem
Det som jag inte har fattat på min 60D är hur länge en inställning med AF-ON är "verksam", dvs när ändras fokusen efteråt.
Fokusen ändras inte efteråt om du inte själv väljer att ändra fokus, antingen med AF On-knappen eller med manuell fokusering. Så, allt i från 1/10-dels sekund till veckan efter är fokusen verksam med AF-On.
 

Orfeous

Aktiv medlem
Anton: att följa snabba motiv med följande fokus handlar inte så mycket om hur man aktiverar fokus utan om träning och lite om hur bra kameran och objektivet är på att följa snabba motiv.

Det är inte så att prestandan i varje enskilt läge blir bättre om man använder AF-ON, utan man får en helt annan flexibilitet än om man ska välja fokusmetod för varje motiv.
Okej, men kan man inte göra en autofokus som alltid följer motivet? istället för endast om motivet rör sig mot kameran och ifrån kameran?

Jag förstår fördelen med att använda AF-on om man står på samma avstånd till motivet och om man inte behöver fokusera om, då funkar det ju nästan som manuell fokus.

Kalla mig dum men... finns det verkligen ingen video på detta?
finns det ingen här som skulle kunna göra en specialvideo endast för mig? :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Okej, men kan man inte göra en autofokus som alltid följer motivet? istället för endast om motivet rör sig mot kameran och ifrån kameran?

Jag förstår fördelen med att använda AF-on om man står på samma avstånd till motivet och om man inte behöver fokusera om, då funkar det ju nästan som manuell fokus.

Kalla mig dum men... finns det verkligen ingen video på detta?
finns det ingen här som skulle kunna göra en specialvideo endast för mig? :)
1dx och 5d mk3 har såna algoritmer. Funkar suveränt bra.



/Stefan R. Nilsson
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag tror inte du hänger med riktigt Anton ;-)

Följande af följer alltid motivet, det är hela poängen med det. Har man ett rörligt motiv håller man AF-ON inne, har man ett stillastående håller man inne tills kameran har hittat fokus och sedan släpper man. Man kan mycket väl fortsätta hålla inne AF-ON efter det också, men det tjänar bara ingenting till. Dessutom kan man som sagt komponera om fritt när man släppt AF-ON.

Du kanske missförstod det jag sa om hockey, att fota snabba rörliga motiv kräver att man är skicklig på att följa motivets rörelser jämnt och hålla fokuspunkten rätt. Det krävs mycket träning innan man klarar av det i svåra situationer. Det jag menar är att om det var första gången du gjorde något liknande och din kamera och objektiv inte var de mest lämpade är det inte alls konstigt om du inte lyckades särskilt bra. Just sport är en av det mest krävande man kan fota, både för fotograf och utrustning.

En sak jag glömde nämna, använder du en enda fokuspunkt eller låter du kameran välja automatiskt? Metoden funkar i stort sett bara om man väljer fokuspunkt manuellt, men det gäller nästan alltid annars också.
 

rajjejosefsson

Aktiv medlem
Är rätt ny med kameran så verkar ju rätt bra att köra autofokus på af-on knappen så man slipper växla mellan af-s och af-c och när motivet börjar röra sig tycker ja in af-on tills motivet stannat å sen knäpper ja av bilden. eller är detta bara dumt?
 

BeriJan

Aktiv medlem
Vid tex sportfoto kan det många gånger vara praktiskt att förfokusera på ett ställe där man tror något kommer att hända. Då fokuserar man med AF-On och kan sen ta ner kameran och invänta händelsen och då bara lyfta kameran och skjuta utan att vänta på fokusering. Vill man sen följa objektet så är det bara att trycka in knappen och följa med.

Jag kör alltid med tumfokusering på mina kameror, man vänjer sig snabbt och tänker inte på det efter ett tag.

Plåtade t ex tidigare idag en konsert med The Boppers och kör även där med tumfokusering och de flesta bilderna är fokuserade på närmaste ögat så vida det inte är översiktsplaner. http://beribild.se/the-boppers-i-taltet-pa-dansbandsveckan-2014/
 

rajjejosefsson

Aktiv medlem
Vid tex sportfoto kan det många gånger vara praktiskt att förfokusera på ett ställe där man tror något kommer att hända. Då fokuserar man med AF-On och kan sen ta ner kameran och invänta händelsen och då bara lyfta kameran och skjuta utan att vänta på fokusering. Vill man sen följa objektet så är det bara att trycka in knappen och följa med.

Jag kör alltid med tumfokusering på mina kameror, man vänjer sig snabbt och tänker inte på det efter ett tag.

Plåtade t ex tidigare idag en konsert med The Boppers och kör även där med tumfokusering och de flesta bilderna är fokuserade på närmaste ögat så vida det inte är översiktsplaner. http://beribild.se/the-boppers-i-taltet-pa-dansbandsveckan-2014/
Ser shysst ut, med andra ord så kan man ersätta byte läge mellan af-s och af-c genom att köra med tumfokusering som du säger, stilla stående fokusera å släpp rörligt håll in å följ å tryck. eller när bör man använda fokusering på shutterbutton?
 

apersson850

Aktiv medlem
Kanske Anton inte förstod att Servo AF alltid följer med genom att hela tiden ställa in avståndet dit där fokuspunkten är? Rör sig motivet mot eller bort från fotografen är det bara att hålla still, men om motivet rör sig i sidled fungerar det bara om man själv följer med och håller fokuspunkten kvar på målet.

När man kör med en punkt, alltså.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Ser shysst ut, med andra ord så kan man ersätta byte läge mellan af-s och af-c genom att köra med tumfokusering som du säger, stilla stående fokusera å släpp rörligt håll in å följ å tryck. eller när bör man använda fokusering på shutterbutton?
Ja, jag har nästan alltid AF servoläge
 

eskil23

Aktiv medlem
Ibland kan det vara nödvändigt att separera den punkt du ställer fokus på från det område/punkt i bilden som du mäter från för att få till "rätt" exponering.
Eller så gör man tvärt om och låser exponeringen med tummen innan man börjar fippla med autofokusen. Det är sällan som exponeringen ändrar sig lika snabbt som avståndet till motivet.
 

wimi

Aktiv medlem
Jag kör med tumfokus och one-shot focus, eftersom det är vanligast för mig att använda. Sedan har jag programmerat Depth of field preview-knappen till att slå om till följande fokus när den är intryckt. Fungerar utmärkt för min typ av fotografering.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag begriper verkligen inte :)
Har försökt att hitta något videoklipp på detta men har som gått bet på det.

Går det att ge några exempel och att skriva i klartext?
Jag kan försöka ge exempel:

Tänk dig att du ställt in kameran för följande autofokus.

Du står vid landsvägskanten och ska fotografera en alldeles stillastående runsten som du vill ha lite lagom åt sidan i bilden så att du även får med det fina landskapet bakom. Du vill ha runorna tydliga så du riktar fokuspunkten mot stenen och trycker på AF-ON tills det ser skarpt ut och släpper knappen. Nu är avståndet inställt och du kan ta ett antal alternativexponeringar utan att autofokusen
fokuserar om (för du håller ju inte längre inne AF-ON knappen)

På vägen bredvid kommer nu dina drömmars sportbild susande mer eller mindre rakt mot dig. Naturligtvis vill du ha den på bild, och så många skarpa bilder som möjligt. Du tackar din lyckliga stjärna att du var förutseende nog att ställa in följande autofokus och tar upp kameran sätter fokuspunkten på bilen och trycker in AF-ON knappen, håller den intryckt och låter den följande autofkusen verka och ge skarpa bilder ända tills bilen försvinner i horizonten.

Dvs AF-ON gör det möjligt att alltid ha följande autofokus inställt, men bara låta fokuseringen vara aktiv när du själv vill. Du separerar alltså fokuseringen från bildtagandet och behöver inte fundera över var fokuspunkterna ligger varje gång du trycker ned avtrycket. Du kan hela tiden ta bilder oavsett om motivet är i fokus eller inte. Det blir lite som förr i tiden när man hade en avståndsring att vrida på.
 

rajjejosefsson

Aktiv medlem
Jag kör med tumfokus och one-shot focus, eftersom det är vanligast för mig att använda. Sedan har jag programmerat Depth of field preview-knappen till att slå om till följande fokus när den är intryckt. Fungerar utmärkt för min typ av fotografering.

kör du inte följade fokus med tummen också bara att du håller inne af-on å följer de som rör sig å knäpper av? eller fattar ja fel?
 
ANNONS