Annons

Raster

Produkter
(logga in för att koppla)

Oort

Medlem
Hur använder man raster? Jag har letat i böcker och på internet men allt jag hittat har varit luddigt och illa beskrivet. Och så skulle jag villja veta hur man specifierar ett raster.
 

steinick

Aktiv medlem
Vill du förtydliga dig lite? Om du menar de raster som används när man trycker bilder i CMYK, så är det primärt inte ett problem för fotografen. Jag levererar alltid bilder i RGB, och det är också den färgrymd som ska användas när man skickar sina filer till skrivaren.
 

Oort

Medlem
Hrm, jo det kan jag. Jag menar vid svartvit fotografi och kopiering. För att få samma effekt som på svartvita bilder i dagstidningar och liknande. Och med specifikationer menar jag hur man benämner olika raster och deras kvalitéer.
 

steinick

Aktiv medlem
Nu förstår jag! Ett svartvitt fotografi är uppbyggt av slumpvis fördelade silverkorn från filmen (fotopapperets korn syns inte, så dem kan vi bortse från). En finkornig film, eller en bild i låg förstoring, ger intryck av att vi har en kontinuerlig övergång från vitt till svart. Om vi drar upp förstoringen ser vi att bilden är kornig. Den består av klumpar av silverkorn.

För att kunna trycka en bild med kontinuerlig tonskala måste vi bryta upp den till det som kallas halvtoner. Grått är egentligen svarta prickar med vitt emellan. Detta görs genom att man lägger ett raster över bilden vid repron. (Jag förenklar nu våldsamt.) Det finns olika typer av raster: konventionella där prickarna ligger ordnade på rad i 45° vinkel, och stokastiska där prickarna är slumpmässigt fördelade. Färgtryck är mycket mer komplicerat!

För mig är detta inget problem, jag är fotograf och inte grafiker, men om du har lite tålamod kommer det snart någon som är expert på just rastervinklar och formen på prickarna, och som avfärdar mig som amatör (så brukar det vara). Jag kan emellertid rekommendera en bok om du vill läsa mer:

Blatner, D; Fleishman, G & Roth S (1998). Real world scanning and halftones . Peachpit Press. ISBN 0-201-69683-5.
 
ANNONS