Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsFald

Aktiv medlem
Hej
Jag testade att använda google bildsök och fann den bilden jag sökte på hos en bloggare som dessutom är polis.
Jag har försökt att ringa honom, men han svarade inte så jag skickade ett sms.
Frågan jag har är, vad kan jag ställa för krav på honom ?
1. Han har snott bilden på min hemsida utan lov.
2. Han har beskurit bilden.
3. Han har storleksförändrat bilden (om det nu spelar någon roll ?)
4.Han har inte angivit mig som fotograf.
Han har haft bilden på sin blogg sedan september 2013.
När han ringer mig på måndag (om han nu gör det) vad skall jag begära för Pris för att inte gå vidare ?
Jag har haft kontakt med Bildombudsmannen.se och han sa att jag skulle fakturera honom enligt BLF:s prislista, men jag är inte medlem på BLF då jag driver detta som en hobby och har inte sålt speciellt många bilder.
 

iSolen.se

Guest
Hej
Jag testade att använda google bildsök och fann den bilden jag sökte på hos en bloggare som dessutom är polis.
Jag har försökt att ringa honom, men han svarade inte så jag skickade ett sms.
Frågan jag har är, vad kan jag ställa för krav på honom ?
1. Han har snott bilden på min hemsida utan lov.
2. Han har beskurit bilden.
3. Han har storleksförändrat bilden (om det nu spelar någon roll ?)
4.Han har inte angivit mig som fotograf.
Han har haft bilden på sin blogg sedan september 2013.
När han ringer mig på måndag (om han nu gör det) vad skall jag begära för Pris för att inte gå vidare ?
Jag har haft kontakt med Bildombudsmannen.se och han sa att jag skulle fakturera honom enligt BLF:s prislista, men jag är inte medlem på BLF då jag driver detta som en hobby och har inte sålt speciellt många bilder.
I detta fall kan du väl börja med en polisanmälan! :)

Samla lite bevis.

Googla lite så hittar du säkert en bra prisnivå.
 

MatsFald

Aktiv medlem
I detta fall kan du väl börja med en polisanmälan! :)

Samla lite bevis.

Googla lite så hittar du säkert en bra prisnivå.
Jag antar att jag måste polisanmäla det men att det inte kommer att leda till något.
Jag har printScreenat sidan, sparat den i Internet Explorer, ect...

Jag har googlat, men hittar inte vad man kan ta för en stulen bild som dessutom är beskuren samt inte angivit fotografen.

Vad jag har hittat är priset på en bild på Webbplatser redaktionellt 1 år 1500:- enligt SFF
 

iSolen.se

Guest
Jag antar att jag måste polisanmäla det men att det inte kommer att leda till något.
Jag har printScreenat sidan, sparat den i Internet Explorer, ect...

Jag har googlat, men hittar inte vad man kan ta för en stulen bild som dessutom är beskuren samt inte angivit fotografen.

Vad jag har hittat är priset på en bild på Webbplatser redaktionellt 1 år 1500:- enligt SFF
Man brukar lägga på 100% om bilden beskurits och ytterligare 100% om ditt namn utelämnats.

Gör polisanmälan online, det är enklast. Även om det inteder till något i sig är det bra markering att bildstöld är oacceptabelt, speciellt för en polis. Vem vet, det kanske gör att kravet får bättre skruv om du hänvisar till anmälan i kravbrevet.
 

Umi71

Aktiv medlem
skicka faktura först, sen anmälan om han inte betalar är norm har jag för mig. För betalar han gör han ju rätt för sig.
 

iSolen.se

Guest
skicka faktura först, sen anmälan om han inte betalar är norm har jag för mig. För betalar han gör han ju rätt för sig.
Det har han ju inte gjort. Dessutom kanske bilden inte ens är till salu. Att han betalar skadestånd betyder inte automatisk att han får fortsätta använda bilden. Brottet är för övrigt begånget även om han "betalar böter" så polisanmälan är relevant, speciellt när upphovsrättsbrottlingen är en polis.
 

Umi71

Aktiv medlem
Att det skulle vara någon skillnad på att han är polis anser inte jag. Men det andra kan jag hålla med om.
 

iSolen.se

Guest
Att det skulle vara någon skillnad på att han är polis anser inte jag. Men det andra kan jag hålla med om.
Poliser ska ju upprätthålla lag och ordning.

Inte så snyggt om poliserna själva börjar tumma på lagen. Ska en polis ta en snattare är det inget vidare om polisen själv snattar. Håller du inte med om det?
 

Umi71

Aktiv medlem
Brott är brott oavsett. Bara för att man är polis är nog inte alla på det klara med upphovs rätt etc, det är jurister som sysslar med den biten.

Alla är vi människor och kan göra misstag. Gör man ett misstag så får man väl fixa till det så gott det går.
 

iSolen.se

Guest
Brott är brott oavsett. Bara för att man är polis är nog inte alla på det klara med upphovs rätt etc, det är jurister som sysslar med den biten.

Alla är vi människor och kan göra misstag. Gör man ett misstag så får man väl fixa till det så gott det går.
Alla, inlusive poliser, är skyldiga att känna till lagen, även när det gäller upphovsrätt.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Alla, inlusive poliser, är skyldiga att känna till lagen, även när det gäller upphovsrätt.
Poliser om någon borde känna till vad som gäller på internet.
Jag skall avvakta och se om han ringer efter helgen, om vi inte kommer överens om en summa som känns ok för oss båda (Jag vet inte själv vad som skulle kännas bra för mig) kommer jag nog göra en polisanmälan. Jag kommer nog låta bildombudsmannen driva ärendet, måste först bara sätta mig in i
hur det påverkar mig, eventuella kostnader för mig etc.. Någon här som har koll på om jag riskerar något på att driva en process genom Bildumbudsmannen.se ?
 

MatsFald

Aktiv medlem
Förslag på belopp att fakturera

Bildstöld =
Beskurit bilden =
Storleksförändrat bilden från 1076 × 717 till 497 × 500 =
Använt bilden olovligt på sin blogg sedan sept 2013 =
Upphovsrätt och byline. Fotografen är inte angiven =

Jag är tacksam för alla förslag på prissättning men inga idiotpriser som inte håller i rätten !
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Hoppsan! Google Chrome hittade inte bildumbudsmannen.se

Menade du: bildombudsmannen*.*se ?

du riskerar väl att polisen har korrupta poliskollegor som också begår brott och börjar utöva maktmissbruk gentemot dig. det är ju inte helt ovanligt att just poliser håller varandra om ryggen när de känner sig trängda.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Hoppsan! Google Chrome hittade inte bildumbudsmannen.se

Menade du: bildombudsmannen*.*se ?

du riskerar väl att polisen har korrupta poliskollegor som också begår brott och börjar utöva maktmissbruk gentemot dig. det är ju inte helt ovanligt att just poliser håller varandra om ryggen när de känner sig trängda.
Blev lite felstavning där :) självklart menar jag http://www.bildombudsmannen.se
Jag är ju lite kommen till åren och ganska lugn och städad av mig, men visst kan dom säkert ställa till ett helvete för mig. (min granne är Polis )
 

AWid

Aktiv medlem
Blev lite felstavning där :) självklart menar jag http://www.bildombudsmannen.se
Jag är ju lite kommen till åren och ganska lugn och städad av mig, men visst kan dom säkert ställa till ett helvete för mig. (min granne är Polis )
Brott mot upphovsrätten faller under allmänt åtal och straffskalan sträcker sig upp till fängelse i 1 år. Så det är inte vilket "skitbrott" som helst. För en polis borde det vara både pinsamt och problematiskt att åka på en anmälan om brott mot upphovsrätten oavsett om det leder till något eller ej. Så var inte tveksam att anmäla om det ser ut att behövas. Att någon polis skulle "ställa till ett helvete" för dig för att skydda en kollega kommer naturligtvis inte att hända.

Det finns en bra broschyr på regeringens hemsida som handlar om upphovsrätt. Den kan vara bra i sådana här sammanhang för egen information. Eller varför inte skicka den till "bildtjuven" samtidigt som man kräver ersättning.

Här är länk till broschyren.
Anders W
 

MatsFald

Aktiv medlem
Prissättning stulen bild

Jag hamnade på 14.000:- enligt nedan !

Pris Bild IMG_5316 1500,00 kr
Bildstöld från hemsidan 3000,00 kr
Beskurit bilden 3000,00 kr
Storleksförändrat bilden från 1076___717
till 497___500 500,00 kr
Använt bilden olovligt på sin blogg
sedan sept 2013 3000,00 kr
Upphovsrätt och byline.
Fotografen är inte angiven 3000,00 kr

Är detta en skälig summa att fakturera ?
 

MatsFald

Aktiv medlem
Nej. Om man anser att 1500 är rimligt grundarvode (troligen lite högt, jämfört med de domar som finns) borde man lägga på 1500 för olovlig publicering och 1500 för saknad byline. Summa 4500 alltså.
Enligt SFF:s prislista för Webbplatser redaktionellt 1 år är priset 1500:-
Bilden ifråga är ingen bild jag har till försäljning på min hemsida utan en bild som visas på första sidan.
Bild = 690:- ?
Stöld = ?
Beskurit bilden = ?
Storleksförändrat bilden = ?
Olovlig publicering = 1500:-
Saknad byline = 1500:-
 
ANNONS