Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild blir brusig efter export

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Fotade några band i helgen och har idag redigerat bilderna i Lightroom så att de är som jag vill ha dem. Fotade i RAW med min Sony A300 (50mm F/1,7) och min Nikon D7100 (18-105mm F/3,5).

När jag exporterade bilderna till JPG tycker jag att de blev mycket sämre än i LR. T ex har jag en närbild på ett ansikte som badade i rött ljus. Det blev snyggt att göra om till svartvitt med höga kontraster och zoomar man in finns det lite brus där, men JPG-versionen är jättebrusig - inte alls som i LR (Sony A300, 50mm F/1,7 - 1/60 sek, F/1,7, ISO 1600)!

Samma sak upplever jag på de andra bilderna som är i färg men inte lika tydligt som på den här svartvita. Är det något jag gör fel när jag exporterar?
 

PoorCadaver

Aktiv medlem
Kör JPG, 240 ppi, ingen beskäring eller annan formatering.

Det verkar som att det var "skuggor" som gjorde att det blev extra brusigt. När jag drog ner de och justerade på lite andra sätt för att kompensera så blev det lite bättre. Är fortfarande en liten skillnad mellan LR och exporterad JPG men inte lika mycket som förut.

Om någon vet direkt vad det kan bero på tar jag tacksamt emot förslagen, annars ser jag ärendet som avslutat. Det blev tillräckligt bra för mig.
 

Parsi

Aktiv medlem
Bilderna kan ju inte bli 'brusigare' bara för att du exporterar dem. Det du ser, innan du exporterar, är är bildbehandlingen, efterbehandlingen, så långt. RAW är ingen bild, så kan inte ses som en bild heller. Det du ser representeras, är alltid en 'framkallad' bild efter just det recept du har i högerkolumnen på Lightroom.

Så alltså är det exakt det som är utgångspunkten för det som exporteras! Däremot är ju bilden i Lightroom skalad till att passa din vy. Men jag antar att du jämför på rätt sätt. Då är det exakt det du ser i Lightroom som skall vara den färdiga jpeg'en.

Emellertid kan exporten göra ytterligare två saker: Den kan komprimera bildfilen genom att offra bildkvalitet. Se till att kvaliten är satt till max, 100%.
Och exporten kan sampla ner bildstorleken. Se till att bilden inte skalas ner. ("240 ppi" är en nonsensuppgift i sammanhanget och har ingen betydelse.)
Skrolla i dialogen du får när du exporterar, och kolla att optionerna är rätt valda.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bättre

Borde oftast vara bättre att skärpa innan export (och stänga av efterskärpningen vid export) då det gäller jpg. Varje gång du sparar om en jpg innebär ju förluster. Exportefterskärpningen kommer ju att gälla hela bilden även ytor som t.ex. himmel som inte är så bra att skärpa för mycket då det blir brusigt. Jag skulle använda pensel och skärpa olika mycket i bilden beroende på vad som ska vara skarpt och vad som ligger i oskärpa. Sedan inte skärpa mer vid exporten.

PS Jag använder inte Lightroom så mina råd kan vara knasiga eftersom jag inte riktigt vet hur skärpningen fungerar där.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Har aldrig förstått det där med att skärpa jpeg bilden efteråt, varför inte göra det direkt på raw filen innan?
 

Parsi

Aktiv medlem
Har aldrig förstått det där med att skärpa jpeg bilden efteråt, varför inte göra det direkt på raw filen innan?
Funktionen finns ju i LR, så visst borde det fungera för en del.
Mitt arbetssätt är dock att ta bort all skärpning i LR (skärpning är default). Det finns flera anledningar till det.

Skärpning är en informationsförstörande process. Skärpning i LR är en transformation som utgår från indata som är oberoende av andra manipulationer i LR. Detsamma gäller ju även de andra verktygen i LR. Endast slutresultatet påverkas. Ordningen spelar ingen roll. Jag kan alltså inte påverka hur skärpningen utförs, genom att först göra andra manipulationer -> som ger ett resultat som används som indata för skärpningen. Och detta är vad jag vill. Eftersom jag inte kan det, och eftersom skärpning är informationsförstörande, tar jag bort den helt för att få bästa möjliga utgångsläge för fortsättningen.

Jag tycker inte om skärpningsverktyget i LR. Jag använder hellre oskarp mask.

Jag fotograferar mest med Canon-hus. Och även om jag ibland använder annat, så använder jag av vana samma efterbehandlingsmetoder. På Canon RAW-filer fungerar LRs skärpning mest som en brusförstärkare.

Skärpning gör man ju för att bilden skall "se bättre ut". För att det skall fungera optimalt bör den skärpas på precis den storlek som den skall betraktas i. Här borde ju faktiskt Exporterarens skärpning fungera. Jag gör dock inte så, huvudsakligen därför att jag av vana vill göra på annat sätt, och kanske också därför att jag inte litar på Exportens skärpning. Jag kan ju inte studera effekten av den och manipulera den interaktivt.
 
ANNONS