Annons

Lofoten

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggen01

Ny medlem
Har planer för att bege mig upp till Lofoten i ca en vecka för att fota, min undran är om någon vet hur vädret brukar vara där i september? Eller finns det någon annan tid på året som verkligen är att föredra?
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Hej
Var runt i Lofoten / Vesterålen i början av juni för några år sedan bara lite duggregn någon dag, för det mesta sol. Kanske lite mer regn i september än juni - juli, och ganska korta dagar, förelsår juni med solen uppe dygnet om.
håhå
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag var där i slutet av september 2005 (!) och då var det mest storm och regn men det gjorde faktiskt inte upplevelsen sämre. Ett dramatiskt landskap blir nästan mer dramatiskt i sådant väder. Vi såg lite sol någon dag också :)
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag har varit där uppe 2 ggr på vintern och en på sommaren och min slutsats är att vädret är väldigt svårt att förutse däruppe. Kan växla på 15 min.

Bra blogg om Lofoten där det också finns lite praktisk info (och massor med bilder):
http://www.68north.com/blog/
 

bjorso

Aktiv medlem
Har planer för att bege mig upp till Lofoten i ca en vecka för att fota, min undran är om någon vet hur vädret brukar vara där i september? Eller finns det någon annan tid på året som verkligen är att föredra?
Ett område som Lofoten är intressant året runt! Kanske inte runt jul och nyår då dagarna är helmörka. Jag har varit där ett antal gånger i slutet av februari och början på mars. Då är ljuset tillbaka och landskapet är oerhört vackert! Det är inte kallt i grader räknat, däremot blåser det hårt nästan hela tiden och man måste ha vindtäta kläder.

Men ett sommar och höstbesök är säkert också bra. Är man intresserad av landskapsfoto är det svårt att hitta ett bättre område?
 

Sareez

Medlem
Lofoten är alltid bra :)
Själv gillar jag månadsskiftet juli/augusti. Det är grönt, och solen går ned utan att det blir mörkt.
Med avseendet på vädret går det inte att säga någonting, vill man ha bra väder så får man avvakta och åka när väderprognosen är bra. Men gråväder är ju också fint!
 
ANNONS