Annons

Väggen blir blå!

Produkter
(logga in för att koppla)

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Färgen heter 2500n och n tror jag står för neutral. Rummet är hall sovrum och en till hall. Alla andra rum har jag också målat grå fast i två mörkare haha. Grått är fint😃. Än så länge är rummen omöblerade. Vad är d55 d65 för ljus? Har aldrig hört? Är det namn på ett märke eller en skala? Grå verkar vara känslig färg för jag kan i de olika runmen se gröna och röda färger berlende på hur skuggor och ljus ligger. Ska vänta med att mixtra tills jag fått ordning på inredning och lampor.
d55 upp till d65 betyder vitt ljus, dvs ett Kelvintal mellan 5500-6500K
skall vi vara riktigt noga så skall det vara från d50
Kelvintal på ljuset , dagsljus som är runt 5500K
hur ljuset ser ut kl 1200 en molnfri högsommardag här uppe i Norden

Ett riktmärke för tex AWB automatisk vitbalansering vilket kan tolkas olika i olika kameror, ta tex Canon som har AWB på 5200K jämfört med andra tex Nikon som får samma gråa yta till 5450K
(en av orsakerna till att vissa tycker att den ena VB är bättre visuellt än den andre) och vid färginterpolering
Vilket kan ses som Överkurs men har stor betydelse vid så exakt färgnoggrannhet som möjligt eller skapande av färg profiler
 
Senast ändrad:

hne

Aktiv medlem
Inte har du väl trägolv?

Jag ser två möjligheter: antingen är din grå färg inte helt neutral (troligt) eller så är den det (inte så troligt) men omgivningen gör att du upplever den som svagt blå. Mest troligt är att det är båda två i kombination, dvs färgen är inte riktigt blå och trägolv, lister målade stockholmsvit/äggskal eller moln i morgonljus gör att väggarna upplevs blå.

D55 är en standard illuminant, en teoretisk beskrivning av en ljuskälla med väl beskrivna förhållanden mellan olika frekvenser. Har förvånansvärt lite att göra med dagsljus.
 

nordenvaad

Aktiv medlem
"Neutralt grå" är jättesvårt(SXX00N, XX anger hur mycket svart som finns i färgen), framförallt om man har stora fönster, eller om man har det som fasadkulör. Det ser ofta blått/lila ut. Ett vanligt trick är att bryta färgen lite åt det gröna hållet då den då uppfattas som grå under de flesta ljusförhållanden.

Vanligt är väl även att bryta mot det gula hållet, tex S0502Y (5% svart, 2% gult, nästan alla vita lister, hyllor, dörrar, mm är brutet åt detta håll). Dock tycker jag att det ser riktigt risigt/urinblaskigt ut, på väggar, framförallt när solen står lågt.

Mitt tips är att ta en färg bruten åt det gröna hållet.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Mitt tips är att ta en färg bruten åt det gröna hållet.
Om det handlar om att få ögat/hjärnan att uppfatta det som grått, kan det kanske vara en lösning.

Men det viktiga vid bildbehandling är ju att ha RÄTT ljus, RÄTT färg, INTE ljus och färg som nödvändigtvis "ser bra ut" ;-)

Då är det till exempel NCS 3000 N färg man vill ha, och sedan så rätt belysning som möjligt. Jag skaffade Philips Graphica och den här varianten.

Jag funderar på ännu en sak med det här att det ser blått ut; kan det vara så att när man till sin förskräckelse upptäckt att det ser blått ut på väggarna, finns det intrycket kvar och "färgar av sig" i hjärnan även om det är aldrig så grått?

Vårt färgseende är mycket manipulativt, vi ser gärna snön som vit hur blå den än är en solig dag i skuggorna. Man ser det man är inställd på att se.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför man annars skulle vilja måla en vägg grå.
Jag hade en jobbarkompis som byggde ett nytt hus och samtliga rums väggar målades ljusgråa(inte kakelväggar).
Först verkar det lite märkligt men det är faktiskt väldigt behagligt och får konst på väggarna att verkligen poppa ut. Framförallt konst i starka o varma färger.
 

nordenvaad

Aktiv medlem
Om det handlar om att få ögat/hjärnan att uppfatta det som grått, kan det kanske vara en lösning.

Men det viktiga vid bildbehandling är ju att ha RÄTT ljus, RÄTT färg, INTE ljus och färg som nödvändigtvis "ser bra ut" ;-)

Då är det till exempel NCS 3000 N färg man vill ha, och sedan så rätt belysning som möjligt.
Jag håller fullständigt med, fick dock uppfattningen att trådskaparen ville stt väggarna skulle se grå ut. Vill man ha en färgneutral bakgrund för bildbehandling så känns SXX00N väldigt klokt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag hade en jobbarkompis som byggde ett nytt hus och samtliga rums väggar målades ljusgråa(inte kakelväggar).
Först verkar det lite märkligt men det är faktiskt väldigt behagligt och får konst på väggarna att verkligen poppa ut. Framförallt konst i starka o varma färger.
Ljusgrå kan jag köpa (jag hade ljusgrå väggar i mitt förra vardagsrum, inte mitt färgval dock). Lika neutralt som vitt, men inte lika intensivt.
 

Nilsson84

Aktiv medlem
Har fått upp mitt vita tak nu och det är blålila. Ljust och mulet ute nu. Går jag ett par steg in i korridoren där det bara är lampmjus ör det grått igen. Helt sjukt mär man står och jämför.

Men för att knyta ihop allt så tänker jag inte måla om och så får jag använda ljus som ligger mellan 5500 och 65000kelvin så får det ge fan i å vara mulet väder eller dra ner persiennerna.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Dra ner persiennerna eller bara jobba med bildbehandling när det är mörkt ute, vilket som går bra ;-) Att jobba med inflöde av uteljus blir inte bra, det man gör på dagen ser knas ut på kvällen. Lycka till!
 

aasaboe

Aktiv medlem
Litet tillägg för vidareutveckling av bildbehandlingen:

Skaffa QPCard 102 + 203 för att få det riktigt bra. Med profil till kameran blir färgriktigheten ännu bättre.

För att kolla din väggfärg: När dagsljusbelysningen är uppe och funkar sätter du upp gråkortet 102 mot väggen och fotograferar så att du får med både kort och väggyta. Sedan kan du kolla med vitbalanspipetten i Lightroom om väggens värde (nära gråkortet) skiljer sig från gråkortsvärdet.

Jag är i den lyckliga sitsen att jag får samma värde när jag gör det provet. Som extra grädde på moset kan jag nu i "Digitala Rummet" plåta till exempel makans blommande orkidéer och få rätt färg på blomstren med en gång. Rena paradisupplevelsen jämfört med att få till det ute eller med vanliga lysrör eller ännu värre - blandljus lysrör och glödlampor ;-)

Rätt miljö och färgprofil till kameran är underbart när man vill ha någorlunda färgriktighet i bilderna. Det går att driva ännu längre, men för mig som glad amatör räcker det låååångt ;-)
 

eskil23

Aktiv medlem
Rätt miljö och färgprofil till kameran är underbart när man vill ha någorlunda färgriktighet i bilderna. Det går att driva ännu längre, men för mig som glad amatör räcker det låååångt ;-)
Om man håller på och mecklar med QP-kort, färgprofiler och gråmålade väggar så ligger man nog långt över nivån "glad amatör". En glad amatör har på sin höjd ett gråkort och en profilerad/kalibrerad skärm och skrivare.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Om man håller på och mecklar med QP-kort, färgprofiler och gråmålade väggar så ligger man nog långt över nivån "glad amatör". En glad amatör har på sin höjd ett gråkort och en profilerad/kalibrerad skärm och skrivare.
Hehe.. för ett antal år sedan sade jag tvärsäkert att "aldrig i livet att jag nördar ned mig med skärmkalibrering och sån´t!".

Sedan har tiden gått och kraven växt. Plötsligt har man nördat ned sig ännu värre än så ;-)

Men kul är det!
 

stefohl

Aktiv medlem
Har fått upp mitt vita tak nu och det är blålila. Ljust och mulet ute nu. Går jag ett par steg in i korridoren där det bara är lampmjus ör det grått igen. Helt sjukt mär man står och jämför.

Men för att knyta ihop allt så tänker jag inte måla om och så får jag använda ljus som ligger mellan 5500 och 65000kelvin så får det ge fan i å vara mulet väder eller dra ner persiennerna.
Vårt färgseende anpassas oerhört snabbt mot färgtemperaturen på det ljus som belyser din vägg. Så det gör att vi inte kan måla en vägg grå utan att samtidigt se till att ljuset är korrekt. Särskilt om du ser två ljuskällor samtidigt, det vill säga ett dagsljus och en varm glödlampa, då ser du blå färg och gul färg på din grå vägg.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Lyssna på kloka ord tidigare i tråden; gör färdigt rummet innan du misströstar över färgen!

Vi bodde tidigare i radhus och våra köksväggar var målade i samma grå nyans som grannens. Hos dem, med deras vita möbler och deras gardinval, såg det grått ut, på ett varmt och ombonat vis. Hemma hos oss, med våra trämöbler och ett mörkare golv, slog den grå färgen över i nåt slags lila. Till slut målade vi om.
 
ANNONS