Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

cango

Avslutat medlemskap
Nej, absolut inte! Snarare en mycket välkommen nygammal nyhet, som jag saknat sedan jag hade min Panny G2.
Tilt-displayen är begränsande då den bara fungerar i landskapsläge. Den här displayen möjliggör spännande bildvinklar även i porträttläge. Underbart!
håller med. e-m5:ans touch display är kanon, men tiltfunktionen väldigt begränsat.

Vill absolut inte att min dör just nu, men onekligen skulle MK2 vara en värdig ersättare ;-)
 

L-G

Aktiv medlem
Om man föredrar tilt- eller vridskärm är naturligtvis en individuell fråga, som flera påpekat. Jag tar säkert 70% av mina bilder på stativ. Tar man då i stående format är tiltskärmen inte till någon större hjälp, medan vridskärmen är guld värd. Jag blev därför väldigt glad att Olympus har givit E-M5 II vridskärm och kommer nog att köpa ett hus. En av anledningarna till att jag inte har köpt en E-M1 är just avsaknaden av vridskärm. Jag har sen tidigare Panasonic G2,3,5,6 och är mycket nöjd med vridskärmarna, men saknar den oerhört på Pan GX7, men det är som sagt mitt sätt att fotografera.

Bättre eller sämre? Det beror på fotografens sätt att arbeta.
"Var och en blir salig på sin fason/tro"
 

ROOL

Aktiv medlem
Landskapsfotografering-Diffraktion

Vilken är den minsta bländaren som ni brukar använda när ni vill ha maximalt skärpedjup?
 

rue

Aktiv medlem
Bättre med vrid

Frågan är visserligen inte ställd tlil mig, men jag svarar ändå.

Jag har kameror med både tilt- och vridskärm. De har olika för och nackdelar.

En tiltskärm är enklare att manövrera, men är inte så användbar när man vill ta stående bilder, och den går inte att fälla in baklänges så att displayen blir skyddad. Den fungerar riktigt bra att använda som "schaktsökare" för lite smygfoto.

En vridskärm är mer flexibel. Den är inte heller idealisk för stående bilder, men det fungerar bättre än en tiltskärm. Den fungerar för självporträtt, vilket väl är en enorm fördel idag. :)
Jag vill nog också påstå att en vridskärm är bättre för video.

Som pekskärm fungerar båda sorterna precis lika bra när de är infällda, men det är riktigt att en utfälld vridskärm är lite bökigare att peka på.

Har ägt en E3 och använder nu E5, E-M1 och E-PL5.
En tiltskärm är ju bättre än en fast skärm men är inte alls lika användbar som en vridskärm där man även kan skydda displayen. Ser tiltskärmen som en av de stora nackdelarna med E-M1 då man försökte skapa en efterträdare till E3/E5 (hoppas fortfarande på en E7...). Om vikt och volym inte är kritiskt är det E5;an som åker ner i "ryggan" eller tankväskan på MC;n, då E-X kamerorna upplevs som klart stöddigare/proffsigare än E-MX, även med tillhörande PRO-optik. //L
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vilken är den minsta bländaren som ni brukar använda när ni vill ha maximalt skärpedjup?
Jag försöker hålla mig på 8 men läste någonstans på nätet att man kan med gott samvete välja 11 utan att tappa märkbar kvalité även om man teoretiskt kanske gör det.

Cyberphoto skriver "Mindre bländaröppningar än f/8 bör man helst undvika med de flesta 4/3 objektiv pga diffraktion som uppstår, och som resulterar i försämrad skärpa. Det beror i första hand på den mindre 4/3 sensorn."
 

cango

Avslutat medlemskap
beror det här med diffraktionen (problemen) lite på objektivet? jag menar - om man har en m.zuiko på minsta bländare f1.8 och kör f8 vs ett objektiv som har minsta bländare f6.7 och kör den på f8 ?
 

mapem

Aktiv medlem
Jag använder sällan mindre bländare än 5,6. Det motsvarar (i skärpedjup) bländare 11 på en 35 mm kamera för dem som är van vid sådana, och det brukar vara tillräckligt för skärpa i ett landskap om man inte har mycket närliggande delmotiv i bilden. De flesta m43-objektiv är som bäst nånstans kring 4 och 5,6 så varför inte ligga där när skärpedjupet räcker till bra ändå!
 

SirGadden

Medlem
Någon som köpt (och fått) sin e-m5 mk II än?? Blev väldigt sugen nu när ja såg att den börjat komma in butikernas lager...
 

Pictor

Medlem
beror det här med diffraktionen (problemen) lite på objektivet? jag menar - om man har en m.zuiko på minsta bländare f1.8 och kör f8 vs ett objektiv som har minsta bländare f6.7 och kör den på f8 ?
Nej, begränsningen i upplösning pga diffraktion bestäms generellt sett endast av bländarens storlek (i förhållande till våglängden på ljuset), dvs f8 innebär samma begränsning oberoende av optik.

Se tex: http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction-limited_system
 

ROOL

Aktiv medlem
Sigma 60 mm/2,8

Måste tipsa om det här objektivet. Måste vara det mest prisvärda objektivet på marknaden.

Kunde inte motstå frestelsen. 1290,- hos Fotokungen.

Väl i klass med Olympus 45/1,8 när det gäller skärpa.
 
ANNONS