Annons

otillåten användning av min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

v_j

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag går i en mediaklass på en en kommunal gymnasieskola. Idag upptäckte jag att en lärare har lagt upp en av mina porträttbilder, som jag lämnade in för bedömning förra året, på kommunens hemsida som reklam för programmet jag går på. Han har varken frågat mig eller personen på bilden om lov, och mitt namn står inte med under bilden. Den är dessutom beskärd.

Vad borde/kan jag göra? Vid en eventuell anmälan, är det läraren eller kommunen eller skolan som ska stå till svars?

Tack på förhand!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det enklaste är väl, som i alla fall av den här typen, att prata med den som man tycker har gjort fel.

Det kan ju vara så enkelt att skolan/kommunen anser sig ha rätt att i sin verksamhet använda det eleverna producerar. (Om de har den rätten eller inte låter jag vara osagt, men jag har ganska svårt att tänka mig det.)

Din bild borde i vilket fall haft byline. Vad gäller beskärningen beror det på hur den är gjord.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller med Erland. Prata med läraren är väl det enda rätta. Hela frågan är väl en lämplig ingång till diskussioner kring upphovsrätt, publicering i olika medier och andra frågor kring detta. Nu har ni ju ett riktigt case som klassen kan jobba med:)
 

excesslight

Aktiv medlem
Väldigt slarvigt av en lärare på ett medieprogram. Att inte veta om upphovsrätt på ett medieprogram är som att inte veta något om demokrati på ett samhällsprogram. När jag läste på Medieprogrammet så fick vi lära oss väldigt grundligt om upphovsrätt. När vi gjorde arbeten så fick vi ALDRIG använda diverse bilder, videor, musik etc utan att tagit i kontakt och fått godkännande av upphovsmannen.
 

mombasa

Aktiv medlem
Själv medielärare på kommunal gymnasieskola. Det här ser ut som ett rejält övertramp.
Som sägs ovan, att inte veta om upphovsrätt på ett medieprogram ja och så vidare.

Vi undervisar i olika medieämnen där upphovsrätt och copyright är ständigt återkommande i undervisningen. Vikten av att fråga först, inhämta tillstånd, alltid byline är självklara saker. Både för elever och skolan i sig. Känna till vilka lagrum som är tillämpliga.
Vi använder dessutom skriftligt samtycke vid personbilder. Generellt tillstånd om det är bilder av reportagekaraktär. Alla elever och föräldrar informerade. Givetvis alltid kontrollera om det finns elever med skyddad identitet.
Att en skola tar sig en generell rätt att använda elevarbeten i marknadsföringen, dessutom i det här fallet, utanför skolans egna domäner är milt sagt uppseendeväckande.
Har läraren i fråga inte läst kursplanerna?

Du ska 1. ta kontakt med läraren alternativt rektor och be att få se kommunens policy på papper. 2. I samma mening kräva en byline. 3. Lämna över en liten faktura. Skicka en kopia av fakturan till kommunens webmaster.
Lycka till
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Anmälan är väl ett konstigt ord i sammanhanget. En anmälan innebär att bilden försvinner.

En liten spelad glädjeöverraskning och en samtidig förfrågan om vem som skall ha fakturan ger mer i den egna kassan.
 

AWid

Aktiv medlem
Ha ha... Vi blev nog lurade att göra Viktorias läxa!? Om man i hennes fråga byter ut "jag" mot "du" så blir det en perfekt övningsuppgift i skolan. Upphovsrätt, bild i reklam, beskuren, modellrelease, byline, ansvar - allt finns med som är relevant för en arbetsuppgift på gymnasiets medielinje. Smart tjej - eller? Eller vad tror du Gunnar S som är medielärare på gymnasiet?
 

Recy

Aktiv medlem
Ha ha... Vi blev nog lurade att göra Viktorias läxa!? Om man i hennes fråga byter ut "jag" mot "du" så blir det en perfekt övningsuppgift i skolan. Upphovsrätt, bild i reklam, beskuren, modellrelease, byline, ansvar - allt finns med som är relevant för en arbetsuppgift på gymnasiets medielinje. Smart tjej - eller? Eller vad tror du Gunnar S som är medielärare på gymnasiet?
Vi får hoppas att det är så.

Ett annat scenario är väl att hennes lärare läser forumet och "övertalade" henne att sluta upp med dom här dumheterna.
 

mombasa

Aktiv medlem
Ha ha... Vi blev nog lurade att göra Viktorias läxa!? Om man i hennes fråga byter ut "jag" mot "du" så blir det en perfekt övningsuppgift i skolan. Upphovsrätt, bild i reklam, beskuren, modellrelease, byline, ansvar - allt finns med som är relevant för en arbetsuppgift på gymnasiets medielinje. Smart tjej - eller? Eller vad tror du Gunnar S som är medielärare på gymnasiet?
Haha! Jo det kan nog vara så som du säger. Fast troligare om jag känner mina juveler rätt är att man trådskaparen helt enkelt är ute efter ett svar och när det är givet så försvinner man, ofta utan att tänka på det sociala kitt som det innebär att tacka för sig.
Hör egentligen inte till den här tråden men jag har lagt märke till att det ställs väldigt mycket frågor om ditt och datt på olika forum. Somt borde man fått med sig i en grundkurs kan man tycka, men det verkar som att man vill lära sig med lite plock här och lite plock där. En tutorial här och ett Youtubeklick där. Man frågar om en sak här och nåt annat nån annan stans. Man plockar delikatesserna allteftersom.

Sen finns det gamla rävar som fortfarande lever i tron att nätverk och kunskap bygger man över tid.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
En reklambyrå snodde min bild.

För ca 10 år sedan vandrade jag runt i Gamla stan och lyckades ta en bild
som blev mycket bra. Den visade lemeltåget på Västerlånggatan i form av turister.
Jag höjde kameran över huvudet och tryckte av. Där satt den!

Några månader senare såg jag till min häpnad bilden på Aftonbladets nätupplaga som reklam för något jag inte minns längre , dock lite annorlunda beskuren än originalet.

Jag hade lite diskussioner med folk om det här och vad jag skulle göra , men det slutade med att jag la ner hela saken. Kände faktiskt en viss stolthet att min bild fick symbolisera deras produkt , vad det nu var. :)

Bilden sitter nu på väggen i A3-format i sommarstugan.
 

iSolen.se

Guest
För ca 10 år sedan vandrade jag runt i Gamla stan och lyckades ta en bild
som blev mycket bra. Den visade lemeltåget på Västerlånggatan i form av turister.
Jag höjde kameran över huvudet och tryckte av. Där satt den!

Några månader senare såg jag till min häpnad bilden på Aftonbladets nätupplaga som reklam för något jag inte minns längre , dock lite annorlunda beskuren än originalet.

Jag hade lite diskussioner med folk om det här och vad jag skulle göra , men det slutade med att jag la ner hela saken. Kände faktiskt en viss stolthet att min bild fick symbolisera deras produkt , vad det nu var. :)

Bilden sitter nu på väggen i A3-format i sommarstugan.
Där tjänade dom några tusen :)
 
ANNONS