Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att fixa en trög fokusring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Som det står i rubriken så undrar jag om det går att göra något så att en trög fokusring (läs otroligt trög!) kan gå lite lättare?

Jag har fått tag på ett gammalt Tamron 35-80/2.8 adaptall som jag tänkte använda på min Canon EOS 5D (med adapter förstås). Glasen är fina och zoomringen går lagom trögt, det vill säga den löper smidigt men utan att krypa, men fokuseringsringen måste man ta i ordentligt för att kunna vrida på. Det är en ganska lång vridningsväg från "makro" till oändligt...

Vad säger ni, kan man åtgärda det tröga på något sätt?
 

Måns H

Aktiv medlem
Enklast först

Jag köpte ett Nikon 50mm f2 som ingen verkade ha rört på 40 år.

Fokusringen väldigt trög. Jag vred fram och tillbaka mellan ändlägena rätt många gånger (i omgångar för att inte tröttna) och det blev bra. Och fortsatte att vara bra de tio år jag hade kvar objektivet.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
På äldre Tamron med Adaptall-fattning är det sällan fokusringen är trög, utan trögheten ligger någon helt annanstans - i gejdrarna som styr delen som åker ut och in. Det gäller inte objektiv där man fokuserar med frontelementet och det roterar. I de fallen får man ta isär och smörja.

Men när gejdrarna är lösa, blir det mycket trögt, eftersom de vrids snett när man vrider fokuseringen. Det fixas ganska enkelt genom att man drar fast dem. De sitter i de flesta fallen med två skruvar från utsidan av tuben. Man får lov att undersöka objektivet ordentligt för att få koll på vilka glappande skruvar som måste dras åt.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Tack Måns och Urban för era svar! Då har jag lite att utgå ifrån när jag testar objektivet lite mer. Det låter och känns åtminstone inte grusigt eller liknande så jag slipper oroa mig för rent skräp. :) Det är lika trögt över hela vägen också.

Vad är förresten gejdrar? ;)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Gejdrar är längsgående skenor som låter objektivets skärpeinställning föra den främre delen rakt, utan att den roterar när man vrider på inställningen. Objektiv som skjuts ut utan att vridas när man vrider fokuseringsringen har gejdrar inuti, som hindrar att objektivets rörliga del vrids, men som inte ska hindra den att åka ut och in. Om gejdrarna sitter löst, kan de hamna snett och hindra rörelsen.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Gejdrar är längsgående skenor som låter objektivets skärpeinställning föra den främre delen rakt, utan att den roterar när man vrider på inställningen. Objektiv som skjuts ut utan att vridas när man vrider fokuseringsringen har gejdrar inuti, som hindrar att objektivets rörliga del vrids, men som inte ska hindra den att åka ut och in. Om gejdrarna sitter löst, kan de hamna snett och hindra rörelsen.
Alltid kul när man får lära sig något nytt! Tack igen! :)
 

Rosino

Aktiv medlem
Jag hakar på den här tråden eftersom rubriken är passande :)

Jag har ett helios 44m 2/58 som har väldigt trög fokusring. Kan jag fixa till det själv på nåt sätt månne?
Jag är ju inte världens händigaste måste jag erkänna...
 

Rosino

Aktiv medlem
Jag hakar på den här tråden eftersom rubriken är passande :)

Jag har ett helios 44m 2/58 som har väldigt trög fokusring. Kan jag fixa till det själv på nåt sätt månne?
Jag är ju inte världens händigaste måste jag erkänna...
Nåja, jag kunde ju ha börjat med att googla ;)
 
ANNONS