Annons

Nytt kamerahus + nytt objektiv eller enbart nytt kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

alicep

Ny medlem
Hej! Jag är just nu en amatörfotograf/hobbyfotograf med ambition till att utvecklas och bli bättre. Just nu använder jag mig av en Canon EOS 700D samt ett Canon EF 50mm f/1.8. Fotar mest porträttfoton mest i form av outfitbilder. Är hyfsat nöjd med bilderna jag tar men känner att jag vill uppgradera mig till fullformat. Har funderat på att köpa ett Canon EOS 6D kamerahus + Canon EF 50mm f/1.2 ELLER att behålla objektivet jag har nu dvs 50 mm f/1.8 och istället satsa på Canon EOS 5D Mark III. Vad tycker ni?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
85 eller 100 mm

Hej! Jag är just nu en amatörfotograf/hobbyfotograf med ambition till att utvecklas och bli bättre. Just nu använder jag mig av en Canon EOS 700D samt ett Canon EF 50mm f/1.8. Fotar mest porträttfoton mest i form av outfitbilder. Är hyfsat nöjd med bilderna jag tar men känner att jag vill uppgradera mig till fullformat. Har funderat på att köpa ett Canon EOS 6D kamerahus + Canon EF 50mm f/1.2 ELLER att behålla objektivet jag har nu dvs 50 mm f/1.8 och istället satsa på Canon EOS 5D Mark III. Vad tycker ni?
Om du köper ett FF-hus så kan du behålla din 50 mm men du bör köpa ett 85 eller 100 mm objektiv för porträtt. Din 50a blir rätt annorlunda på ett FF-hus. Med 85 eller 100 får du samma bildvinkel som du har nu.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Du kommer säkert får svar i båda riktningarna, det handlar om vad man prioriterar och hur pengar man vill spendera . Egentligen sitter du ganska neutralt med grejerna, du skulle kunna sälja av och välja ett annat system som Nikon eller Sony med större sensor på 36Mp, vilket bör vara mer optimalt vid porträtt?

Vad jag har läst mig till angående 6D vs 5D3 är att 5D har något mer brus på höga ISO men samtidigt ger något mer detaljer i bilderna? Själv gillar jag handhavandet med 5D3 som är suveränt och där ligger 6D efter, vilket sannolikt speglas av prisskillnaden. Depends on,,,om det finns pengar gå på 5D3 men båda kamerorna är bra.

Alternativ två, ett 6D-hus med en bra normalzoom, som tex Tamron 24-70 2.8 VC, det skulle räcka långt bildmässigt och ge stor flexibilitet :)

/Ulf
 

AFJ

Aktiv medlem
Om porträtt är prio ett så tycker jag du skall välja 6D och satsa mer pengar på objektiv. Som nämnts ovan så kommer 50 mm kännas rätt annorlunda på fullformat jämfört med det du har nu och du kommer sannolikt vilja ha något med mer brännvidd än 50.

Så mitt råd blir köp 6D, behåll 50:an, skaffa ett 85, 100 eller grymma 135/2.0
 
ANNONS