Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Kortversion: Vi kommer säkert se lite tunnare kameror med tiden (mätt från sensorplan till baksida), men det är ingen enkel sak rent tekniskt och risken är att det inte ses som en så jättehög prioritet.
Wörd. Jag vet inte heller om vi är så många, vi som önskar en superslimmad DSLR så det lär dröja.
 

VisualD

Aktiv medlem
Wörd. Jag vet inte heller om vi är så många, vi som önskar en superslimmad DSLR så det lär dröja.
Och inte att förglömma är att spegellösa redan plockat av en stor del av den potentiella kundkretsen. Skeppet har nog seglat för en bra tid framöver. Det är lite som när man började försöka sälja smidigare TLR genom att använda 135-film, problemet var bara att tekniska lösningarna och omställningarna blev dyra samt att andra segment redan kidnappat målgruppen.
 

Måns H

Aktiv medlem
Skruvfokus behövs

Utan skruvfokus skulle en av Pentax bästa egenskaper, kompatibiliteten, försvinna. FF-kameran skulle tappa en hel del attraktivitet.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Senaste infon/ryktet säger "The current camera is a little Tank,very massive and strong,more than K-3." vilket låter lovande. Av någon anledning gillar jag att kamerahusen känns som om de vore oförstörbara metallklumpar, vilket iofs inte hindrar mig från att behandla dem som vore de byggda av maräng i alla fall.

Att den inbyggda blixten försvinner gör säkert en del för att ge kameran en massivare känsla. Men om de i stället lägger till en vridbar skärm (gör de det?) så blir den genast ömtåligare igen. Är därför väldigt kluven gällande vridbara skärmar, visst kan de vara bra ibland, fast huset blir ju klumpigare, mer ömtåliga och skärmen blir mindre/tar mer plats. Å andra sidan om skärmen kan flippas runt och lämna baksidan utåt så känns det mer skyddat. Svåra saker detta.
 

VisualD

Aktiv medlem
Om mina K-5or varit byggda av maränger sulle jag ha pulveriserat dem för länge sedan. ;)
Jag tror inte att vikbara skärmar är så känsliga som folk ibland get sken av. Det är knappast vanligare att jag ser trådar om trasiga vikbara skärmar än fasta och de gånger som jag gör det är det pga av likvärdiga fukt- eller stötskador oavsett utformning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om mina K-5or varit byggda av maränger sulle jag ha pulveriserat dem för länge sedan. ;)
Jag tror inte att vikbara skärmar är så känsliga som folk ibland get sken av. Det är knappast vanligare att jag ser trådar om trasiga vikbara skärmar än fasta och de gånger som jag gör det är det pga av likvärdiga fukt- eller stötskador oavsett utformning.
Det är med vikbara skärmar som med all teknik: När den först introduceras är den inte helt färdigutvecklad och har en del nackdelar - inte minst i ren hållbarhet. Men med tiden lär man sig vilka detaljlösningar, materialval m m som ger ett bra resultat och den nya tekniken blir lika tillförlitlig som äldre lösningar. Eller i alla fall tillräckligt tillförlitlig för att nackdelarna kompenseras av fördelarna.

Självklart introducerar alla rörliga delar ett extra riskelement: Allt från uppfällbara (inbyggda) blixtar till vinklingsbara bildskärmar. Men ser vi på konsumentkameror idag så är det nog extremt sällan en kamera pensioneras på grund av att en inbyggd blixt eller vinklingsbar skärm gått sönder. Så nyttan överstiger nackdelarna.
 

afe

Aktiv medlem
Det är många som hävdar att dessa vrid- och vinklingsbara skärmar går sönder lätt. någon som faktiskt haft sönder dem här?
 

Kustbo

Aktiv medlem
På en laptop, ja. På en kamera, nej.
Laptop ja minst 1
Mobil av flipup modell Ja några stycken
Kamera Nej men så har jag aldrig ägt någon så det kan ju ha betydelse

Däremot är jag klart sugen på denna FF som kommer vore skoj men så var det ju priset också, men kanske vinner på lotto ;-)
 

Wishgiver

Medlem
Redan lagt undan pengar till fullmataren! Så jag bara väntar på att den släpps.
Jag bara undrar hur jag ska få råd till att köpa den gyllene FA trion :p
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Gissar det är en del övertid för Pentax konstruktörerna

Nja presenteras den 6e, finns väl i butik till Julrushen. Tvivlar lite på 2000€, tror det blir mer. Men blir det runt 20 schalar så blir det svårt att hålla sig. Gissar på 36Mp och 900gr. Bara nu inte Q serien är bortglömd, men det kan komma en avancerad Q samtidigt eller före nya K3an nästa år.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Bara hoppas de ser till att komma först med en liten behändig systemkamera med fullformats-sensor. Stora tegelstenskameror finns det i överflöd redan.
 
ANNONS